سلامت نیوز : یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: در افراد دچار آلرژی غذایی قبل از تجویز هر واکسن باید مشاوره پزشکی از جهت تعیین موارد و احتیاط‌های لازم انجام گیرد.

دکتر محمد رضا فضل اللهی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: هر سال میلیون‌ها دوز واکسن در سراسر جهان به کودکان تزریق می‌شود. بروز واکنش‌های آلرژیک به این واکسن‌ها نادر است. اما بعضی از افراد با سابقه آلرژی غذایی خاص در ریسک و خطر بیشتری برای بروز این واکنش‌ها قرار دارند. حدود 8 درصد کودکان از آلرژی غذایی رنج می‌برند. شیر گاو و تخم مرغ جزو شایع‌ترین علل آلرژی غذایی هستند.

وی افزود: بعضی از واکسن‌های رایج حاوی مقادیر مختلفی از پروتئین‌های شیر گاو، تخم مرغ، ژلاتین یا مواد غذایی دیگری هستند که سبب می‌شود بالقوه امکان بروز واکنش‌های آلرژی و حتی شدید (آنافیلاکسی) در اثر تزریق آنها وجود داشته باشد. پروتئین تخم مرغ در واکسن‌های تب زرد، آنفلوانزا و MMR و پروتئین شیرگاو در اشکال آسلولر DTP یافت می‌شود. در واکسن MMR برای مقاومت در برابر حرارت از ژلاتین گاوی استفاده شده است که مصرف این ترکیبات در افراد آلرژیک می تواند شوک آنافیلاکسی ایجاد کند.

فضل اللهی با بیان اینکه برحسب شدت آلرژی هر فرد، میزان پروتئین‌های غذایی در هر واکسن، نوع واکنش‌های ایجاد شده متفاوت بوده و تصمیم گیری متفاوتی را برای هر بیمار می‌طلبد، تصریح کرد: در مورد واکسن MMR با توجه به مقدار کم پروتئین تخم‌مرغ ریسک آلرژی بسیار کم بوده و در افراد آلرژیک به تخم مرغ این واکسن قابل تجویز است باید دانست شایع ترین علت بروز واکنش‌های آلرژیک به واکسن MMR، ژلاتین است.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی با تاکید بر اینکه در افراد دچار آلرژی غذایی قبل از تجویز هر واکسن باید مشاوره پزشکی از جهت تعیین موارد و احتیاط های لازم صورت گیرد، خاطرنشان کرد: مطابق دستورالعمل های بین المللی تحت نظر گرفتن افراد دچار آلرژی غذایی نیم ساعت پس از واکسیناسیون الزامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha