یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 69876

تامین ارز برای دارو وتجهیزات پزشكی ماه‌هاست كه به یكی از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی تبدیل شده است.

تهدید بخش سلامت از سوی تجهیزات غیراستاندارد
سلامت نیوز : تلاش‌ها برای راضی كردن بانك مركزی و تامین ارز برای تجهیزات پزشكی به نتیجه مطلوب نرسید و ارز دارویی تنها به 20 درصد تجهیزات پزشكی اختصاص یافت تا قیمت 80 درصد تجهیزات پزشكی مورد نیاز بیمارستان‌ها 3 تا 4 برابر افزایش پیدا كند. این خبر كه از سوی رضا شاهمرادی، مدیركل تجهیزات پزشكی به رسانه‌ها داده شده به نگرانی افكارعمومی دامن زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آنها می‌پرسند آیا این مسئله باعث افزایش استفاده از تجهیزات غیراستاندارد وارزان از سوی بیمارستان‌ها نمی‌شود؟ پیش از این، خبرهایی مبنی بر استفاده چندباره مراكز بهداشتی از تجهیزات یك بار مصرف برای بیماران مختلف به دلنگرانی‌های بسیاری در میان بیماران منجر شده بود و حتی به هشدار نمایندگان مجلس هم رسید. دلنگرانی ودغدغه‌ای كه در میان حرف‌های شاهمرادی هم دیده می‌شود. او ورود نخ‌های جراحی غیراستاندارد را نتیجه بی‌توجهی مسئولان به تامین ارز دارویی برای تجهیزات پزشكی می‌داند. ورود نخ‌های جراحی غیراستاندارد تازه‌ترین خبر از این دست پس از سرنگ‌ها و داروهای چینی نامرغوب است كه در صدر اخبار پزشكی قرار می‌گیرد.

تجهیزات پزشكی

تامین ارز برای دارو وتجهیزات پزشكی ماه‌هاست كه به یكی از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی تبدیل شده است. تجهیزات و داروهایی كه به گفته وزیر سابق این وزارت‌خانه، مرضیه وحید دستجردی در اولویت 8 و 9 ارز مرجع قرار دارد و همین مسئله باعث شد تا متقاضیان زین اسب، غذای سگ و دسته‌بیل راحت‌تر بتوانند ارز مرجع مورد نیاز خود را تامین كنند. اما اعتراض‌ها به این وضعیت تا به امروز به جایی نرسیده است و همین مسئله رضا شاهمرادی را به این نتیجه رسانده است كه 80 درصد تجهیزات پزشكی با رشد قیمت ارز بین 3 تا 4 برابر گران‌تر شوند.

در ابتدای سال‌جاری كه بهای ارز سیر صعودی گرفت، خبرهای نگران‌كننده‌ای از برخی از بیمارستان‌ها و مراكز درمانی به گوش می‌رسید؛ مراكزی كه با هدف كاهش هزینه‌ها از تجهیزات یك‌بار مصرف، چند بار استفاده می‌كردند و همین مسئله سلامت بیمارانی كه از این تجهیزات استفاده می‌كردند را در معرض خطر قرار داده بود. پیش از این هم تهران‌امروز درباره استفاده چندباره از پنس بیوپسی (نمونه‌برداری) یك‌بار مصرف در دستگاه‌های آندوسكوپی و احتمال انتقال بیماری‌های خطرناكی چون ایدز و هپاتیت وجود دارد اطلاع‌رسانی كرده بود؛ دلیل این كار هم بالا بودن قیمت پنس بیوپسی اعلام شده كه به‌ویژه پس از گرانی ارز و بالا‌رفتن تورم در كشور، این هزینه نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است.

دكترانوشیروان محسنی بندپی، نماینده سابق مجلس هم هشدارهایی كه درباره كیفیت تجهیزات پزشكی و برخی داروها داده می‌شود را بحق می‌داند و می‌گوید: «البته وضعیت داروها و تجهیزات پزشكی یكی نیست! ما در زمینه تولید دارو 98 درصد به خودكفایی رسیده‌ایم. مسئله قاچاق و وضعیت كیفیت تنها در زمینه تهیه داروهای بیماران صعب‌العلاج مشكل‌زاست! مثلا داروهای بیمارانی كه شیمی‌‌درمان می‌شوند، هم قیمت بالایی دارند و هم ارزبر هستند.»

شاهمرادی هم می‌گوید: «قیمت گذاری تجهیزات پزشكی بر اساس مصوبه هیات دولت برای كالاهایی كه ارز مرجع دریافت كرده‌اند، انجام شده است و این كالاها در كمیته قیمت گذاری تجهیزات پزشكی انجام و در شبكه توزیع اعمال شده است.» به گفته او البته در مورد كالاهای پزشكی كه ارز مرجع دریافت نكرده‌اند و با ارز آزاد وارد شده‌اند،‌قیمت‌گذاری توسط خود وارد كنندگان و تولیدكنندگان و با نظارت سازمان حمایت از مصرف كننده و تولید كننده و وزارت بهداشت انجام می‌شود.

80 درصد تجهیزات پزشكی ارز مرجع نگرفتند

شاهمرادی زنگ خطر را به صدا در می‌آورد و می‌گوید: «اكثر تجهیزات پزشكی در كشور مشمول اولویت‌های اختصاص ارز مرجع قرار نگرفته‌اند و به همین علت تعداد بسیار كمی از تجهیزات پزشكی ارز مرجع گرفتند و با توجه به وسعت تجهیزات پزشكی مصرفی و تجهیزات بزرگ در كشور فقط 20 درصد از تجهیزات پزشكی ارز مرجع دریافت كردند.»به‌گفته شاهمرادی در مورد وسایل پزشكی كه ارز مرجع دریافت كردند و حدود 20 درصد كل این تجهیزات می‌شوند، افزایش قیمت به میزان رشد قیمت ارز مرجع یعنی مابه التفاوت 1050 تومان تا 1226 تومان بود یعنی حدود 12درصد رشد قیمت آنها را شاهد بودیم كه این كالاها بیشتر تجهیزات پزشكی قلبی- عروقی مانند استنت‌های قلبی و وسایل پزشكی تخصصی هستند.

نخ جراحی غیراستاندارد، پارگی و عفونت بدن

وی در مورد ورود نخ‌های جراحی غیراستاندارد به كشور كه مورد اعتراض جراحان قرار گرفته است و به گفته آنان موجب پارگی و عفونت در محل جراحی می‌شود، بدون رد این مطلب می‌‌گوید: توصیه ما به پزشكان و جراحان این است كه هر نوع كالای پزشكی از جمله نخ‌های جراحی را از شركت‌های مورد تایید وزارت بهداشت و نمایندگی‌های مجاز آنها خریداری كنند، در این صورت چنین مشكلی برایشان به‌وجود نمی‌آید.

به گفته شاهمرادی با وجود مشكلات بسیار زیادی كه امسال وجود داشت و كمبودهای برخی تجهیزات پزشكی در اوایل سال، اكنون كمبودها برطرف شده و كمبود خاصی را از نظر تجهیزات پزشكی در كشور نداریم البته دولت باید ارز مورد نیاز تجهیزات پزشكی را تامین كند و بیمه‌ها نیز از این وسایل حمایت كنند تا فشار كمتری به مردم و بیماران وارد شود.

او در پاسخ به این پرسش كه در این شرایط، قاچاق تجهیزات پزشكی چقدر بیشتر شده است، می‌گوید: «آماری در این مورد نداریم، البته چون ارز برای همه و از جمله قاچاقچیان گران شده است، دیگر قاچاق كالا برای قاچاقچیان سودآوری ندارد و بخصوص كالاهایی مثل استنت‌های قلبی كه ارز مرجع می‌گیرند در صورتی كه با ارز آزاد وارد شوند، امكان رقابت در بازار را ندارند بنابراین افزایش قیمت ارز تا حدی قاچاق لوازم پزشكی را كنترل می‌كند.» البته حرف‌های شاهمرادی در حالی می‌تواند اطمینان را به قشر بیمار دهد كه همه تجهیزات پزشكی ارز مرجع بگیرند اما زمانی كه 80 درصد تجهیزات پزشكی با ارز آزاد وارد می‌شوند، نمی‌توان از عدم ورود كالای قاچاق كه جان بیماران را تهدید می‌كند اطمینان حاصل كرد همانطور كه همین الان هم بخش بسیار بزرگی از نگرانی مسئولان وزارت بهداشت، تجهیزات پزشكی قاچاق است كه لیبل اصل خورده‌اند.

از سوی دیگر ورود همین نخ جراحی غیراستاندارد كه از سوی شاهمرادی اعلام می‌شود نشان می‌دهدكه قاچاقچیان در هر زمانی می‌توانند از آب آلوده، ماهی بگیرند. سودی كه می‌تواند مرگ را برای بیماران به ارمغان بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha