یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷
سلامت نیوز : در ایجاد ارتباط کاری و خانوادگی و روابط اجتماعی نگاه اول و شیوه سلام گفتن شما، می‌تواند سرنوشت ارتباط‌تان را تعیین کند و شما را به‌عنوان یک آدم بی‌خیال و بی‌توجه یا یک فرد کاملا مبادی آداب، با شخصیت و مهربان معرفی کند. پس حتی در گفتن این یک کلمه یعنی سلام هم بی‌گدار به آب نزنید و با آموختن آداب سلام کردن، احترام و توجه دیگران را به خود جلب کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ آداب کلی سلام کردن در سرتاسر جهان این‌گونه است:

• کوچک‌تر به بزرگ‌تر
• زیردست به مافوق
• آقا به خانم
• میهمان به میزبان
• تازه‌وارد به حاضران قبلی
نکاتی درباره روانشناسی سلام کردن

1- اگر همین حالا به یک میهمانی وارد شده‌اید، نیازی نیست برای سلام کردن به تک‌تک میهمان‌ها سراغ‌شان بروید. کافی است در همان لحظه ورود یک سلام به جمع کنید و بعد در جریان میهمانی، سراغ آشنایان دیگر بروید و مدت کوتاهی را صرف سلام و احوالپرسی با آنها کنید.

2- درست است که کوچک‌ترها باید در سلام کردن پیشقدم شوند اما اگر به یک بزرگ‌تر سلام می‌کنید، هرگز دست خود را برای دست دادن دراز نکنید. در ارتباط با کسانی که از شما سن بیشتری دارند، سلام وظیفه شما و پیشقدم شدن برای دست دادن بر عهده آنهاست.

3- هیچ وقت در حالی که لقمه غذا در دهان شماست یا سیگار به لب یا حین آدامس‌جویدن به کسی سلام نکنید. یادتان نرود این واژه ورودی ارتباط شماست. پس در شرایطی که از نظر فرد مقابل‌تان توهین تلقی می‌شود، این ارتباط را آغاز نکنید.

4- حتما در زمان سلام‌کردن به چهره مخاطبان‌تان نگاه کنید. سربه‌هوایی شما در زمان سلام کردن، می‌تواند بی‌توجهی یا بی‌ادبی به نظر برسد. پس در این چند ثانیه همه کارهایتان را کنار بگذارید و با تمام وجود سلام و به چشمان تک‌تک افراد حاضر نگاه کنید.

5- در سلام کردن، اسم فرد مقابل‌تان را هم در کنار واژه سلام بیاورید. برای مثال بگویید سلام خانم عبدی. صبح بخیر آقای سعیدی و ... . هنگام گفتن اسم فرد مقابل‌تان، لبخند خودتان را از او دریغ نکنید. یک سلام همراه با لبخند می‌تواند شروع ارتباط شما را لذت‌بخش‌تر کند.

6- هنگام سلام می‌توانید حرکت سر را با ادای واژه‌ها همراه کنید اما هرگز به جای گفتن سلام، از تکان‌دادن سر استفاده نکنید. این کار می‌تواند از طرف مخاطب‌تان، بی‌احترامی و کم‌محلی به نظر برسد.

7- دست دادن یکی از نشانه‌های ادب است اما اگر هنگامی که دستتان خیس است با یک فرد روبه‌رو شدید، به هر قیمتی برای دست دادن تلاش نکنید. دست دادن با دست خیس یا با مچ دست کار پسندیده‌ای نیست. پس تنها عذرخواهی و به سلام گفتن اکتفا کنید.

8- این نکته بسیار مهم است که هنگام دست دادن نه آنقدر دست طرف مقابل‌تان را محکم و طولانی نگه‌دارید که آزرده شود و نه آنقدر شل دست بدهید که گمان کند به او بی‌اعتنایی می‌کنید. کافی است به آرامی، سه تا پنج ثانیه با او دست بدهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha