سلامت نیوز : آذر ماه امسال خبر آتش‌سوزی مدرسه ای در روستای شین آباد و فوت دو دختر دانش آموز در جریان این حادثه، مایه اوقات تلخی افکار عمومی شد. تصاویری که از وقوع حادثه ای برای چندمین بار در مدارس روستایی کشور، خبر می‌داد به سرعت در اینترنت انتشار یافت و گروه‌های مختلف اجتماع را وادار به واکنش در مقابل این حادثه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وزارت آموزش و پرورش باید برای رخداد این حادثه در مقابل افکار عمومی در نقش پاسخگو ظاهر می شد و از طرفی هم از دولت انتظار می رفت مسئولیت این ماجرا را بپذیرد و برای اوضاع وخیم دانش آموزان سوخته، کاری بکند چرا که اگر هنوز هم برخی مدارس روستایی از وسایل غیرایمن گرمازا نظیر بخاری نفتی استفاده می کنند و اگر هنوز تجهیز سازی مدارس به حداقل امکانات ایمن، صورت نگرفته، بزرگ‌ترین مسئولیت آن برعهده سیستم اجرایی کشور است؛ علی الخصوص وزارتخانه‌ای که به نام آموزش و پرورش، کلیه امور آموزشی دانش آموزان را عهده‌دار شده است و طبعا تجهیز مدارس هم یکی از همان امور لازمه است.

این ماجرا کش و قوس های فراوانی پیدا کرد و بعد هم ماجرای عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش پیش آمد که از قول او در خبرگزاری‌ها آمده بود که از الان تا قیامت بابت هر رخدادی در این حوزه عذرخواهی می کند. هر چندمقصر این حادثه را نمی توان تنها شخص وزیر دانست و البته در صورت سازماندهی درست، کسی که باید در مورد وقوع یک آتش‌سوزی در یک روستای دورافتاده به عموم پاسخگو باشد، نفر اول مدیریتی آن مجموعه نیست. اما از آن جایی که سازماندهی به درستی شکل نمی گیرد، زیردستان به درستی انتخاب نمی شوند و تفویض اختیار به مراتب پایینی اجرا، ناقص صورت می گیرد، قدرت در راس متمرکز می شود و شخص وزیر باید پاسخگوی تمام اتفاقات ریز و درشت حوزه وزارتش باشد.

اکنون با گذشت سه ماه از این رویداد قول های مساعدی از دولت برای رسیدگی به وضع سلامت بچه‌های سوخته و حادثه‌دیده این روستا به گوش می رسد. رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت، از تامین هزینه‌های درمان و بیمه دانش آموزان شین آبادی توسط دولت خبر می دهد. به گفته وی، فروردین ماه سال آینده، 12 نفر از بچه‌ها تحت عمل جراحی پلاستیک قرار می گیرند. به نقل از ایسنا، خضری دولت را طبق پروتکل مصوبه، موظف به پرداخت تمامی هزینه‌های مربوط به عمل پلاستیک و بیمه عمر و دیه دانش آموزان شین آبادی و درودزن است.

لازم به ذکر است که حادثه مدرسه درودزن فارس، سال 85 رخ داده است. ماجرا از این قرار بود که علاء الدین وسط کلاس دوم دبستان آتش می گیرد و هشت دانش‌آموز دچار سوختگی‌های شدید سر و دست می شوند. به نقل از خبرآنلاین این حادثه در آن سال تا 15 روز رسانه‌ای نمی شود تا این که جزئیات آن توسط رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشریح می شود. همان سال هم وزیر آموزش و پرورش وقت قبل از وقوع این حادثه و در روزهای نخستین وزارتش گفته بود که اگر چنین حادثه ای در دوران وزارتش روی دهد از مقامش استعفا می دهد. خضری از 27 نفر باقیمانده از آتش‌سوزی شین آباد 12 نفر را نیازمند عمل جراحی می‌داند و می گوید: کارهای این دانش آموزان تحت نظر کمیته شش نفره پزشکی، متشکل از سه نفر پزشک و سه نفر از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس صورت می پذیرد که دو نفر از انان پروفسور معتمد هرمز و کلانتر هستند.

نماینده مردم پیرانشهر توضیح داد: بعضی از این دانش‌آموزان بین 70 تا 100 عمل را نیازمندند چون آنها اکنون در مرحله کودکی هستند و طبیعتا در آینده وارد دوران نوجوانی و جوانی می‌شوند به همین دلیل ممکن است برخی از آنها حتی تا 30 سالگی احتیاج به عمل داشته باشند. خضری در مورد اعزام این دانش‌آموزان به خارج از کشور برای عمل جراحی پلاستیک، گفت: بعد از فوت دو نفر از دانش‌آموزان شین‌آبادی، اعضای تیم پزشکی تصمیم گرفتند که برای جلوگیری از بروز هر مشکلی موضوع روادید و ویزای آنها را درست کنند تا در صورت نیاز به اعزام آنها مشکلی وجود نداشته باشد. وی توضیح داد: همزمان با این اقدام پزشکان حاذق درون کشور توانستند جلوی خطرات منتهی به فوت این دانش‌آموزان را بگیرند که از این بابت رکورد جهانی را ثبت کردند چرا که این دانش‌آموزان با 40 درصد سوختگی و 20درصد سوختگی ریه در مجموع 60 درصد سوختگی داشتند آن هم دخترانی با میانگین سنین 10 ساله و با وضعیت جسمی ضعیف و نحیف که طبیعتا ریسک بالایی از لحاظ مرگ و میر را داشتند.

خضری تاکید کرد که خطر مرگ و میر از این دانش‌آموزان رفع شده است و از این به بعد مهم‌ترین کار بازگشت آنها به جامعه است که تیم پزشکی قوی در این رابطه نظارت‌های کافی را انجام می‌دهد. چندی پیش از توانایی جراحی پلاستیک ایران برای پیوند صورت سخن به میان آمده بود از این رو با توجه به توانایی بالای جراحی پلاستیک کشور به نظر می رسد پزشکان حاذقی در بخش خصوصی وجود دارند که دولت با صرف هزینه بیشتر شاید بتواند نیاز این بچه‌ها را در داخل رفع کند و نیازی به اعزام آنان به خارج از کشور نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha