سلامت نیوز : «محیط زیست» واژه زیبایی است؛ برای گفتن شعر، چاپ بنر و برگزاری همایش! اما نزدیکتر که بیایی این زیبایی دوست داشتنی، دردمند است.

آنقدر که دلت نمی‌آید به تن زخمی‌اش نگاه کنی. ترکش‌های ماست که برجانش نشسته و تن سبزش را بی‌رمق کرده. به همین خاطر وقتی نگاهش کنی جانت به درد می‌آید. اما این دردمند خسته، هرسال پیرتر و فرتوت‌تر از سال پیش می‌شود و بررسی کار نامه‌اش، نمره‌ای منفی به کارنامه امانتداری ما می‌افزاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ برای بررسی اوضاع محیط زیست در سال 91 نیازی به کار کارشناسی و اعداد و ارقام نیست. اوضاع اسفناک محیط‌زیست ایران را حتی بچه مدرسه‌ای‌ها هم می‌توانند مورد بررسی قرار دهند. شاهد این مدعا تعداد روزهایی بود که بچه‌ها از برکت آلودگی کشنده هوا طعم تعطیلی را چشیدند و افزون برآن به دلیل تعطیلی اداره‌جات شهرهای بزرگ، پدر و مادر‌ها هم در کنار بچه‌ها از نعمت تعطیلی برخوردار شدند. اما آیا واقعا این تعطیلات اجباری نعمت بود یا نقمت؟! اگر قرار باشد مدارس و اداره جات در تمام روزهای ناسالم هوا تعطیل باشند، تعداد تعطیلی مدارس باید امسال به حدود 160 روز می‌رسید.

چرا که از ابتدای سال تاکنون بیش از 115 روز هوای ناسالم و تنها یک روز هوای بسیار سالم برشهر تهران حاکم بوده است و این یعنی فاجعه!

و اما دکتر اسماعیل کهرم براین باور است که سازمان محیط زیست طی سال جاری در خصوص آلودگی هوا هیچ فعالیتی انجام نداده و حتی انگشتش را هم تکان نداده است.

به گفته این کارشناس محیط زیست؛ محیط زیست ما به دو بخش انسانی و طبیعی تقسیم می‌شود و عملکرد سازمان محیط زیست در خصوص محیط زیست انسانی بسیار زیر صفر بوده و در عوض شهرداری جای خالی سازمان محیط زیست را در مواقع بحران هوا پرکرده که این مساله جای تاسف دارد.

دکتر کهرم همچنین در مورد عملکرد سازمان در زمینه محیط زیست طبیعی می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه محیط زیست طبیعی غیر از فعالیت‌های شعار گونه و مردم فریبانه، هیچ حرکت مثبتی انجام نداده و این فعالیت‌ها هم فقط در حد صحبت باقی مانده و هرگز به عمل نزدیک نشده است.

به گفته وی تبلیغات مربوط به آوردن شیرژیان از هند، از جمله این عملکردهای شعار گونه و عوام فریبانه سازمان حفاظت محیط زیست بود این استاد دانشگاه افزود: مناطق طبیعی به شدت در حال تحلیل رفتن هستند و حیات‌وحش به سرعت در حال از بین رفتن است و سازمان محیط‌زیست آنقدر منفعلانه عمل کرده که گویی هیچ مسوولیتی در قبال آنها ندارد.

وی گفت دشت ارژن، تالاب پریشان، نی‌ریز و بختگان و طشک در حال از بین رفتن هستند و سازمان فقط شاهد ماجرا است. دکتر کهرم با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه طی یکی دو سال اخیر گفت: در دوره‌ای که خانم جوادی رئیس سازمان محیط‌زیست بود، سدهایی از سوی وزارت نیرو بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه بسته شد و خانم جوادی به وزیر نیروی وقت، جایزه محیط‌زیست داد!!!

بنابراین ما در دوره ریاست ایشان و همچنین دوره ریاست آقای محمدزاده شاهده تخریب سیستماتیک محیط‌زیست طبیعی بودیم.

به گفته این کارشناس محیط‌زیست؛ حفاظت 10 درصد جنگل‌های کشور از نظر حفاظتی به سازمان محیط‌زیست واگذار شده و این سازمان حتی این جنگل‌ها را تعیین حدود نکرد که ببیند در کجا واقع شده‌اند، چه برسد به اینکه بخواهد از آنها حفاظت کند!!

وی همچنین افزود: حدود 12 محیط‌بان در حال حاضر به جرم مقابله با شکارچیان در زندان‌های کشور به سر می‌برند و تنی چند از آنها محکوم به اعدام شده‌اند. به طور مثال «اسعد تقی‌زاده» محیط‌بان یاسوجی و خالدی محیط‌بان دیگری است که به خاطر حفاظت از جان حیوانات و طبیعت ناچار شدند دست به اسلحه شوند و در حال حاضر چوبه دار در انتظار آنها است و سازمان محیط‌زیست برای نجات جان این محیط‌بانان از طناب دار و آزادی سایر محیط‌بانان زندانی، هیچ اقدام موثری انجام نداده است.

البته دکتر کهرم معتقد است که سازمان محیط‌زیست یک اقدام مثبت انجام داده و آن منع پرداخت جواز شکار به خارجی‌ها بود.

این کارشناس محیط‌زیست همچنین در خصوص عملکرد دولت نهم و دهم در زمینه محیط‌زیست هم انتقاد دارد و می‌گوید: با کمال تاسف به محض اینکه دولت نهم به مسند نشست شورای عالی محیط‌زیست را منحل کرد و به جای آن کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط‌زیست را برقرار کرد. با این کار، وزارت صنایع و معادن، سازمان جنگل‌ها و مراتع، وزارت راه، سازمان توسعه کشاورزی و وزارت نفت، مقابل سازمان محیط‌زیست قرار گرفتند و در جمع‌آوری آرا جهت توسعه‌های صنعتی، سازمان محیط‌زیست تنها یک رای داشت و سایر سازمان‌ها 5 رای! و طبیعی است که شانس اجرایی شدن اهداف محیط‌زیست به صفر می‌رسید و این بزرگترین خیانت دولت نهم و دهم در حق محیط‌زیست ایران بود. وی با اشاره به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در خصوص محیط‌زیست گفت، جای تاسف دارد که رئیس‌جمهور اظهار داشته که محیط‌زیست، مانع از توسعه است.

بنابراین باید به جرات گفت؛ رویکرد دولت نهم و دهم نسبت به محیط‌زیست مثل نگاه زن‌بابا به فرزند شوهر بود. محیط‌زیست ایران در این دو دولت همانند مرغی است که در عزا و عروسی سرش بریده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha