یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
سلامت نیوز : خیلی وقت است که مسئولان به فکر افتاده‌اند تا همپای محافظت از جسم، روان را هم مورد مراقبت قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ به همین منظور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحال پیگیری تصویب قانون سلامت روان در مجلس است تا از این طریق تمام حقوق بیماران مبتلا به اختلال های روان بر مبنای حقوق بیمار جسمی رعایت شود، البته هنوز قانون سلامت به مجلس ارائه نشده و معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت اعلام کرده است که سال آینده "قانون سلامت روان" برای تصویب نهایی به مجلس ارایه می‌شود.

چند کلام حرف حساب
خیلی وقت ها می شنویم که می گویند به سلامت روح هم توجه کنید. همان طور که از جسم خود مراقبت می کنید به فکر روح خود هم باشید، این موضوع در میان متخصصان با عنوان سلامت روان یاد می شود. سلامت روان چگونگی تفکر، احساس و عملکرد ما در مواجهه با موقعیت های زندگی است و به درک ما از خود و زندگی مان بستگی دارد. باتوجه به میزان برخورداری از سلامت روان عملکرد ما در کنترل استرس، برقراری ارتباط با دیگران، ارزیابی ها و انتخابمان متفاوت است. حتی با اینکه بسیاری ازما از بیماری خاص روحی قابل تشخیص رنج نمی بریم اما واضح است که برخی از ما به لحاظ روحی سالم تر از دیگران هستیم. در این میان هستند کسانی که در طولانی مدت از بیماری روحی و روانی رنج می برند و باید تحت مداوای روان پزشک باشند.

به همین منظور کارشناسان حوزه سلامت معتقدند یکی از مهمترین راه های حفظ سلامت روان و داشتن آرامش روحی، یادگیری چگونگی مقابله با مشکلات زندگی یا همان داشتن مهارت های زندگی است.

در ایران اولین بار برنامه بهداشت روان در مدرسه های در سال 1378 توسط دكتر بینا و همكاران در منطقه دماوند تهران بر روی 280 نفر از دانش آموزان پسر و دختر مقاطع راهنمایی و در دو سطح دانش آموزان و معلمان انجام شد. ارزیابی قبل و بعد از مداخله نشانگر افزایش آگاهی دانش آموزان و معلمان نسبت به مقوله بهداشت روان، تغییر نگرش آنها به مسئله بهداشت روان و بهبود نمره های سلامت روان آنان بود. به طور كلی مهارت های زندگی شامل مهارت هایی است كه باعث افزایش توانایی های روانی – اجتماعی فرد می شود و او را قادر می سازد تا به طور موثر با كشمكش های زندگی رو به رو شود.

اداره سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرده است در حال تلاش برای گسترش كشوری طرح آموزش مهارت های زندگی است و در سال گذشته تمامی روان شناسان و روان پزشكان مسئول برنامه بهداشت روان را در همه دانشگاه های علوم پزشكی كشور آموزش داده است.

جای خالی قانون سلامت روان
اوایل زمستان امسال بود که دکتر محمدباقر صابری زفرقندی مدیرکل اداره سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت سلامت وزارت بهداشت در کارگاه بررسی پیش نویس مواد قانونی سلامت روان جمهوری اسلامی ایران از تدوین پیش‌نویس قانون سلامت روان کشور خبر داد و گفت: با وجود مشکلات ناشی از نبود قانون سلامت روان در کشور که در بسیاری از کشورهای جهان و حتی منطقه وجود دارد تدوین این قانون ضروری به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه تهیه مواد قانونی سلامت روان در دستورکار این وزارت خانه قرار گرفته است، افزود: بیماران روانی به علت ماهیت مشکلات روانی، در زمره گروه های آسیب پذیر ویژه قرار می گیرند و نه تنها خود فرد بلکه خانواده و جامعه را هم تحت تاثیر و احیانا آسیب قرار می دهند، بنابراین جامعه و حکومت وظیفه دارند با رعایت شان و منزلت بیمار، خانواده و جامعه را از آسیب مصون بدارند. همچنین ارائه خدمات لازم در بستر قانونی امری ضروری است.

صابری زفرقندی با ذکر این موضوع که در ایران باوجود تاثیر آموزه های دینی بر رفتارهای اجتماعی مردم تنها در موارد خاص و به طور پراکنده قانون هایی وضع شده، گفت: جای خالی قانونی به نام قانون سلامت روان احساس می شود، این در حالی است که چنین قانونی در بسیاری از کشورهای جهان و حتی منطقه وجود دارد.

مسئولان همکاری کنند
اگرچه به اعتقاد روان پزشکان تدوین و تصویب این قانون باید سال ها قبل انجام می‌شد اما به دلیل ‌همکاری نکردن خیلی از بیماران روان پزشکی با روند درمان ،همکاری بخش های مرتبط با نظام سلامت روان امری ضروری است؛ یعنی در شرایطی که روان پزشکان احساس می‌کنند که درمان نشدن بیمار برای خانواده و جامعه آسیب‌زاست، اگر قانون هم از این مسئله هیچ حمایتی نکند، این امر باعث می‌شود بیمار هیچ وقت به‌طور کامل تحت درمان قرار نگیرد.

تصویب قانون سلامت روان
با تمامی صحبت‌های بیان شده در مورد این موضوع، هفته گذشته دکتر علی نیک‌ فرجام معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت با بیان این که ویرایش نهایی "قانون سلامت روان" انجام شده است، اعلام کرد: به نظر می‌رسد این طرح برای تصویب نهایی، ابتدای سال آینده به مجلس ارایه شود. این قانون به تمام حقوق بیمار روانی می‌پردازد تا به این ترتیب تمام حقوق بیماران مبتلا به اختلال های روان بر مبنای حقوق بیمار جسمی رعایت شود. در این قانون به مباحثی مانند دسترسی مبتلایان
اختلال های روان به خدمات مورد نیاز و همچنین مشکلاتی مانند انگ و تبعیضی که متوجه این بیماران می‌شود پرداخته شده است.

مفاد قانون سلامت روان
معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت لزوم توجه بیمارستان‌های عمومی برای پرداختن به بخش‌های روان و بیماران مبتلا به اختلال های روان را از جمله موارد درنظر گرفته شده در "قانون سلامت روان" عنوان کرده است. مباحث و مشکلات بیمه‌ای این بیماران نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این قانون است. همچنین تمام خدمات و پوشش بیمه‌ای خدمات موردنیاز این بیماران قید شده است. نیک‌ فرجام با بیان اینکه "قانون سلامت روان" مباحث کلی را مطرح کرده و موارد جزیی در آیین‌نامه‌های مربوطه قید خواهد شد، گفته: در مجموع در این قانون مسایل کلی مانند تمام موارد مربوط به حقوق بیمار و تمامی خدمات پزشکی و غیرپزشکی ذکر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha