یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 69896
سلامت نیوز : حالا وقت آن رسیده كه سرپرست وزارت بهداشت رویای خود را عملی كند و نشان دهد كه چطور می‌خواهد در شش دقیقه كارهای بزرگ انجام دهد. این وعده‌یی بود كه محمد حسن طریقت منفرد در مراسم معارفه‌اش با روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور ابراز كرد و در واكنش به زمان شش ماهه و اندكی كه برای اجرای برنامه‌هایش در اختیار دارد، گفت: «شش ماه كه سهل است در شش دقیقه هم می‌توان كارهای بزرگ انجام داد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ هر چند كه آن زمان هنوز گمانی برای حضور وی در مسند وزارت در میان نبود. حالا امروز باید پشت تریبون صحن خانه بهارستان بایستد و ضمن ارائه مبسوط برنامه‌های خود، ساعات بعدترش ببیند كه آیا ساعت 14 و 31 دقیقه و 56 ثانیه روز چهارشنبه، 30 اسفندماه 91 در كسوت وزیر پای هفت سین می‌نشیند یا باید باز هم به گزارش دهی از وضعیت نظام سلامت بسنده كند؟

مجلس این‌بار همراه دولت است

اخبار این روزها حكایت از همراهی مجلس دارد و طی روزهای گذشته هم اعضای كمیسیون بهداشت تاییدهای ضمنی خود را از موافقت با حضور این چشم پزشك در اتاق وزارت اعلام كردند و عابد فتاحی هم گفت كه: «با توجه به اینكه در پایان سال قرار داریم و فرصت زیادی برای ادامه كار دولت هم وجود ندارد، وزیر پیشنهادی بهداشت، رای اعتماد نمایندگان را خواهد گرفت هر چند كه احتمال دارد رای ضعیفی باشد زیرا با وجود آنكه جو مجلس برای اعطای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت مثبت است اما به نظر می‌رسد برخی نمایندگان همچنان نسبت به بركناری خانم دستجردی از وزارت بهداشت دلخور هستند و این مساله شاید تا حدودی در رای وزیر پیشنهادی تاثیرگذار باشد.»

حتی محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رییسه مجلس هم چند ساعتی پس از آنكه محمود احمدی‌نژاد در نامه‌یی كه در معرفی محمد حسن طریقت منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت خطاب به علی لاریجانی، نوشته بود و توسط جواد جهانگیر زاده، عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی روز 19 اسفندماه قرائت شد هم از موافقت مجلس با رای اعتماد به طریقت‌منفرد خبر داده بود و مراد هاشم‌زهی كه نام او به واسطه ریاست هیات مركزی نظارت بر انتخابات ششم نظام پزشكی، كم آشنا نیست هم در مقام عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تعامل نمایندگان با دولت در اعطای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت خبر داد و گفت: «در آخرین روزهای سال قرار داریم و فرصت زیادی برای تعیین تكلیف وزیر بهداشت باقی نمانده و به نظر می‌رسد كه دكتر طریقت طی مدتی كه عهده‌دار سرپرستی وزارت بهداشت بوده تلاش كرده به حاشیه‌هایی خاتمه دهد كه در این مدت وزارت بهداشت را دچار چالش كرده است.»

حالا برنامه‌های آتی طریقت‌منفرد در دست اعضای فراكسیون رهروان ولایت مجلس می‌چرخد و در حال مرور جزییات اهداف سرپرست وزارت بهداشت هستند و به نظر می‌رسد كه نمایندگان خسته از عجایب دولت دهم، دیگر در این ماه‌های پایانی عمر این دولت حوصله‌یی برای ایرادهای موشكافانه ندارند چنان‌كه اسماعیل جلیلی، عضو شورای مركزی این فراكسیون هم روز جمعه گفت: «فضای منفی برای رای اعتماد به طریقت منفرد غالب نیست، اما فضای مثبت حداكثری هم در مجلس غالب نیست. ولی از برآیند مجلس این‌طور استنباط می‌شود كه فضای مساعدی برای رای اعتماد به طریقت‌منفرد وجود دارد. نكته‌ قابل توجه برای نمایندگان در بررسی رای اعتماد به طریقت‌منفرد این است كه آنها خواهان ثبات و آرامش بر وزارت بهداشت هستند بنابراین، در رای اعتماد به طریقت‌منفرد عوامل سیاسی كمتر تاثیرگذار است و فقط برنامه‌های وی برای ماه‌های پایانی دولت بررسی می‌شود.»

دشواری‌های وزیر آینده

تردیدی نیست كه طریقت‌منفرد در صورت كسب اعتماد مجلس، مسیر ناهمواری را برای طی دوران وزارت خود در پیش خواهد داشت. وزارت بهداشت یك سرنوشت محتوم دارد و آن، كسری اعتبارات عمومی و جاری و كم‌توجهی دولت به اهمیت مقوله سلامت است. این سرنوشت هم دست نوشته محمود احمدی‌نژاد نبوده چنان‌كه درد دل وزرای دولت‌های هفتم و هشتم هم كم از شكوه‌های وزرای بهداشت دولت‌های نهم و دهم ندارد. طریقت منفرد هم كه طی سال‌های گذشته در مقام یك چشم پزشك، به مدیریت عامل سازمان تامین اجتماعی و عضویت در هیات‌مدیره و معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی و معاونت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تامین اجتماعی و مدیریت دفتر مطالعات اجتماعی مركز پژوهش‌های مجلس و مدیریت بیمه و درمان كمیته امداد و بهداشت و درمان وزارت نفت و عضویت در هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و هیات امنای دانشگاه سمنان و ریاست بیمارستان امام حسین مشغول بوده و به طور قطع، یكی از اعضای نظام سلامت به شمار می‌رود، بیگانه با جنس این مشكلات نیست به ویژه كه حالا مانند هر یك از اعضای كابینه دهم می‌داند كه دولت با تاخیری كه در ارائه لایحه بودجه 92 به خرج داد تا چه حد كار زیر دستان خود را برای سال جدید سخت‌تر كرد.

علاوه بر آنكه وزارت بهداشت كه از نظر رییس دولت نباید در این رقابت فقر از سایر همتایان خود عقب می‌ماند، قرار است سال 92 را با بودجه انقباضی آغاز كند. 4500 میلیارد تومان كسری اعتباری باز مانده از سال 91 به دلیل اجرا نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و همچنین سرریز كسورات سال 90، تا همین امروز چنان آینده‌یی را برای وزیر آتی بهداشت رقم زده كه او این روزها را به جای تدارك مقدمات عید باید به چانه زدن با ماشین حساب و محاسبه محتویات حساب بانكی وزارت با مطالبات طلبكاران ومردم بگذراند. در حالی كه بهتر از هریك از كارمندان وزارت بهداشت می‌داند كه چه حجم عظیمی از برنامه‌های سال 91 به علت تخصیص نیافتن بهنگام اعتبارات و كسورات ناشی از اهمال دولت ناتمام مانده یا اصلا آغاز نشده است.

دولت، ناچار از معرفی وزیر

احمدی‌نژاد شاید چندان علاقه‌یی به معرفی وزیر نداشت و مایل بود كه در این ماه‌های آخر كه در حال تدارك اتفاقات بهار آینده است، از امور اینچنینی كمی دور بماند و وقت را به اموری مهم‌تر از معرفی وزیر برای وزارت بهداشت بگذراند. اما هشدار دو هفته قبل رییس مجلس كه سرپرستی طریقت‌منفرد بر وزارت بهداشت را پس از هفتم فروردین ماه سال 92 غیرقانونی اعلام كرد با اخطار رییس سازمان دیوان محاسبات كل كشور همزمان شد وقتی عبدالرضا رحمانی فضلی همان نیمه اسفند ماه تاكید كرد: «‌دیوان محاسبات پس از پایان سه ماه به سرپرستان وزارتخانه‌ها تاكید می‌كند كه دیگر اجازه تصرف در اموال بیت المال را ندارند و بنابراین، پس از پایان زمان‌سرپرستی وزارت‌بهداشت چنانچه وزیر جدید به مجلس معرفی نشده باشد، طریقت‌منفرد تذكر می‌گیرد.»

تبریك زود است

هنوز برای تبریك به دومین وزیر بهداشت دولت دهم زود است. حداقل چند ساعتی از انتشار این گزارش تا زمان شمارش نهایی آرا باقی است كه بتوان برای وزیر جدید آینده‌یی توام با صبر و حوصله پیش‌بینی كرد. هرچند اگر قرعه به نام طریقت‌منفرد خورده باشد، این مرد صبور كه تمایل فراوانی هم در همسویی با رییس دولت دهم از خود نشان داده و خیلی مایل است اخبار كمبودها و كسورات نظام سلامت را به جای معاونان خود از خبرنگاران بشنود، چندان میانه خوشی با دغدغه و اضطراب و تنش‌های تحمیلی ندارد. می‌توان از همین امروز پیش‌بینی كرد سال جدید برای وزیر جدید با كسری بودجه آغاز خواهد شد و فروردین، هیچ‌یك از آحاد انسانی و دستگاه‌های دولتی را بی‌نصیب نمی‌گذارد از بابت خالی بودن جیب‌ها و چشم انتظاری برای پایان ماه.

ماه اردیبهشت و همزمان با ثبت نام نامزدهای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری وزارت بهداشت خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری، آغاز می‌كند چنان كه چند روز قبل هم محمدحسین آیتی، معاون جدید امور دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اعلام برگزاری نشست اخیر دبیران تشكل‌های اسلامی دانشگاه‌های علوم پزشكی و بحث درباره انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری و چگونگی چیدمان فضای فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشكی در ایام تبلیغات انتخابات آینده و با تاكید بر مشاركت حداكثری قشر دانشگاهی در این انتخابات و نقش تعیین‌كننده دانشگاه و دانشگاهیان در این جریان خبر داد كه معاونت فرهنگی وزارت بهداشت با مشخص كردن معیارها و شاخص‌ها و خطوط قرمز و الزام به رعایت آنها، فضای دانشگاه‌های علوم پزشكی را برای ایام انتخابات آماده كرده و بنابراین، وزارت بهداشت وارد انتخابات خواهد شد. ماه خرداد برای این وزارتخانه كارزار مباحثی از همین دست خواهد بود و روزهای پایانی آخرین ماه كه بهار تمام می‌شود، آن موقع كه وزیر بهداشت، آسوده از تحویل مسوولیتی كه در كوتاه‌مدت بر دوش داشته شاید زمان مناسبی باشد بگوییم: تبریك آقای وزیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha