یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 69902
سلامت نیوز : زمان‌هایی پیش می‌آید که شما با یک مشکل بزرگ یا کوچک پزشکی روبه‌رو هستید اما می‌دانید در این مواقع چه کاری باید انجام دهید؟

وقتی دست‌تان بریده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ درمورد زخم‌ها و بریدگی‌ها بهترین کار، اعمال فشار مستقیم و مداوم روی زخم است. متاسفانه بیشتر افراد زمانی که برروی زخم فشار وارد می‌کنند بعد از مدتی فکر می‌کنند باید این فشار را قطع کنند و ببینند برای زخم چه اتفاقی افتاده است درحالی که این کار باعث می‌شود خونریزی دوباره جریان پیدا کند، بنابراین لازم است حداقل به مدت پنج دقیقه روی زخم فشار مداوم ایجاد کنیم. اگر بتوانید فشار را به صورت دستی وارد کنید بهتر است. معمولا در این فاصله لخته تشکیل می‌شود و انعقاد اتفاق می‌افتد. در نتیجه جلوی خونریزی تا حد زیادی گرفته می‌شود. برای این کار می‌توانید از پارچه‌ای تمیز یا گاز استریل استفاده کنید.

اگر امکان پانسمان وجود دارد می‌توان چند گاز استریل را روی زخم درحال خونریزی گذاشت و آن را بست و بعد مجددا با دست روی گازها فشار داد. یادتان باشد اگر تمام پانسمان‌ها خونی شد باید روی آنها گازهای جدید قرار دهید. هرگز پانسمان قبلی را از روی زخم برندارید. در چنین حالتی فرد دو پانسمانه می‌شود. بهتر است فشار را به صورت دستی وارد کنید و در صورت امکان ناحیه بریدگی را بالاتر از سطح قلب نگه دارید تا فشار خون در آن قسمت کمتر شود و خونریزی خود به خود کنترل شود.

وقتی احتمال می‌دهید که دست‌تان شکسته باشد

کمک‌های اولیه در زمان شکستگی بستگی به عامل شکستگی دارد. گاهی اوقات دست و پا بر اثر زمین خوردن، برخورد با یک تکه چوب، بازی کردن یا افتادن یک جسم سنگین بر روی آنها می‌شکنند. در چنین مواردی ضربه مستقیما به دست یا پا وارد شده است. در این صورت می‌توانید مریض را تکان دهید و به نزدیک‌ترین درمانگاه یا بیمارستان برسانید. توصیه می‌شود حین جابه‌جایی، اندام آسیب‌دیده بالا‌تر نگه داشته شود و تا جایی که ممکن است بی‌حرکت باشد. اگر هم شکل اندام عوض شده باشد باید در همان شکل به مرکز درمانی منتقل شود یعنی اصلا نباید اندام را صاف کرد چون ممکن است باعث آسیب عروقی شود.

تنها افراد متخصص می‌توانند این کار را انجام دهند. آتل بستن نیز یک کار نسبتا تخصصی است و افراد عادی نباید این کار را انجام دهند. گاهی اوقات شکستگی بر اثر تصادف یا مانند آن اتفاق می‌افتد. در چنین مواردی هیچ وقت توصیه نمی‌شود فرد را جابه‌جا کنید چراکه ممکن است همزمان با شکستگی، بقیه اندام‌ها نیز آسیب دیده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha