یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸
سلامت نیوز :  چهارشنبه سوری یک سنت قدیمی ما ایرانیان است سنتی که در ایام کهن در آستانه سال نو باعث افزایش شادی و نشاط مردم می‌شده ولی امروزه اجرای این سنت تبدیل شده به مراسمی با صداهای مهیب و اخبار و حوادث ناگوار در خصوص آتش سوزی و جراحات جسمی و جانی مختلف که هر ساله در ایام آخر سال شاهد آن‌ها هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ چهارشنبه سوری که دیگر باید به آن چهارشنبه سوزی بگوییم هر ساله تلفات زیادی می‌دهد و با وجود اینکه شاهد برنامه‌ریزی های فرهنگی در این زمینه توسط دستگاه‌های مختلف بوده‌ و هستیم اما باید گفت این فرهنگ سازی‌ها یا کم تاثیر بوده و یا از جنس مردم نبوده است.

اکثر مردم دیگر عادت کرده‌اند که در چهارشنبه سوری حتماً مواد محترقه اعم از ترقه و منور، سیگارت، کپسول و غیره تهیه کنند موادی که تهیه آنها بسیار سخت نیست اگر این روزها قدمی در پیاده‌روهای پرتردد شهر تهران بزنیم دست فروشانی هستند که این مواد و ابزار را از هزار تومان تا چند ده هزار تومان در اختیار مردم قرار می‌دهند موادی که غالباً از کشورهای آسیای شرقی مانند چین به صورت قاچاق وارد کشورمان می‌شوند و حتماً مثل دیگر اجناسی که از این مناطق وارد می‌شوند کیفیت درجه 3 و 4 تولیداتشان هستند.

استفاده از وسایل آتش بازی در فرهنگ شرقی یک سنت و در سال مراسمات خاصی انجام می‌گیرد که البته با لوازم درجه یک و ایمن و همچنین با کنترل‌های ایمنی که صورت می‌گیرد آمار حوادث آتش بازی را در این مراسمات کم می‌شود.

اما این وسایل آتش بازی پر خطر و بی‌کیفیت که در کوچه بازار کشورمان در اختیار کودکان قرار می‌گیرد هیچ نشان ایمنی ندارد و با توجه به اینکه اکثر کودکان و نوجوانان به دور از چشم والدین اقدام به خرید و استفاده از این وسایل می‌کنند خطر بزرگی در کمین سلامتی کودکان و نوجوانان از این طریق است که طبق آمار بیشترین افراد مورد آسیب قرار گرفته بین 13 تا 18 سال سن داشته‌اند که البته کودکان 7 تا 12 سال و افراد 25 تا 19 ساله نیز در رتبه‌های بعدی آسیب‌پذیری قرار گرفته‌اند که آمارها نشان می‌دهد این نشان می‌دهد که کودکان و جوانان بیشتر علاقه‌مند و مورد آسیب در اجرای این مراسم هستند.

اما باید توجه داشت این ترقه‌های  صد در صد پر خطر هستند و تمام کسانیکه دچار حادثه از این طریق شده‌اند هیچگاه فکر نمی‌کردند دچار آسیب بشوند؛ طبق آمار بیشترین آسیب‌ها به چشم و صورت و ناحیه گوش می‌رسد.

اما سری به بازار دست فروشان ترقه و مهمات و مواد منفجره که بزنی با قیمت‌های مختلفی مواجه می‌شوی که هر بیننده و خریداری را وسوسه می‌کند.

قیمت یک بسته سیگارت در بهترین حالت 2 هزار تومان است اما اگر بالا شهر باشی و حوالی تجریش بخواهی خرید کنی باید برای آن 5 هزار تومان پول بدهی

قیمت منورها در بازار مولوی دانه‌ای 2 هزار تومان است در حالی که در حوالی میدان ونک به 3 هزار تومان هم می‌رسد.

با تمام این تفاسیر مسئولین هر ساله تمهیداتی را برای کمتر شدن این آسیب‌ها در نظر می‌گیرند برای مثال نیروی انتظامی که متولی حفظ امنیت در سطح جامعه است امسال نیز آمادگی خود را در خصوص کنترل صحیح مراسم چهارشنبه سوری اعلام کرده است.

سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده ناجا چندی پیش با بیان اینکه نگاه پلیس به چهارشنبه آخر سال اجتماعی است گفت: می‌شود پیش بینی کرد از آنجایی که شب چهارشنبه آخر سال 29 اسفندماه است و در این تاریخ سفرهای نوروزی آغاز شده و عمدتا مردم به سفر رفته و مشکلات گذشته که در سال‌های اخیر مرتفع شده امسال جرائم فوق العاده کاهش پیدا کند.

وی گفت: با اینکه نگاه پلیس به چهارشنبه آخر سال اجتماعی است با این حال باید مقولات اجتماعی نیز به درستی اجرا شود و پلیس انتظار دارد که بزرگترها همانند سال‌های اخیر در کنار کودکان خود حضور داشته باشند تا ضمن مدیریت رفتار آنان، اوقات خوش را در کنار یکدیگر بگذرانند و این حضور والدین در کنار کودکانشان اتفاقات خوبی را به همراه دارد و این در حالی است که مراسم چهارشنبه سوری باید محله محور باشد و مردم در همان کوچه با رعایت مسائل ایمنی چهارشنبه آخر سال را پشت سر بگذارند.

جانشین فرمانده ناجا افزود: بستن خیابان و میادین و همچنین ایجاد مزاحمتی که منجر به شکایت مردم شود جز خط قرمزهای پلیس در چهارشنبه آخر سال است و اگر افرادی از خطوط قرمز پلیس عبور کنند؛ قطعا خودروی توقیف شده یا افراد تا 17 فروردین مهمان پلیس خواهند بود و مطمئنا رعایت قوانین بسیار مقرون به صرفه‌تر از آن است که تعطیلات نوروز را از دست بدهند.

سردار رادان گفت: تعداد متخلفان سال گذشته کمتر از عدد انگشتان دست بود و امیدواریم با مشارکت مردم این عدد به صفر برسد و مردم در چهارشنبه آخر سال حتما حضور پلیس را در کنار خود می‌بینند و مطمئن باشند که در چهارشنبه آخر سال پلیس همراهشان است و با تحلیل و بررسی‌های صورت گرفته، رفتار مردم به سمت رفتارهای سنتی روی آورده است.

وی در مورد کشفیات مواد محترقه نیز با بیان اینکه خوشبختانه کشفیات مواد محترقه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است گفت: به نظر می‌رسد کاهش اشتیاق مردم برای استفاده از مواد محترقه خطرناک و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی مردم و همچنین کنترل موثر مرزها که مانع از ورود مواد محترقه قاچاق شد در کاهش این مهم موثر بود.

همچنین امیر گراوند جانشین فرماندهی هفته پیش در خصوص کشف مواد محترقه در مرزهای کشور اعلام کرد: نزدیک به 24 میلیون و سیصد هزار انواع مواد محترقه از مرزهای مختلف کشور تا به امروز کشف شده است.

اما نکته قابل توجه این است که تلاش پلیس برای مبارزه با خرید و فروش مواد محترقه و همچنین جلوگیری از اوباش‌گیری عده‌ای خاص در این شب باید با همکاری مردم و شهروندان همراه باشد.

به طور قطع عدم هماهنگی مردم و پلیس نه تنها به کاهش تلفات و خسارات منجر نخواهد شد بلکه تمامی اقدامات پلیس را هم بی نتیجه خواهد گذاشت.

از طرف دیگر خانواده‌ها باید به این سطح از آگاهی رسیده باشند که قرار نیست شعف و شادمانی این شب به خاطر سهل‌انگاری به تلخی گراییده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha