یك پزشك متخصص قلب و عروق در بجنورد فشار خون بالا را دلیل اصلی ابتلای افراد به بیماریهای قلب و عروقی در این استان عنوان كرد.

دكتر علی سپهری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنابا بیان اینكه بیماری قلبی نخستین عامل مرگ و میر در استان و نیز كشور است گفت: این درحالی است كه عمده افراد مبتلا به فشارخون از مشكل خود بی‌خبرند.

وی از بیماری فشارخون به عنوان بیماری خاموش نام برد و گفت: بر اساس یك پژوهش انجام شده در كشور از بین ‪ ۱۰۰‬فرد مبتلا به بیماری فشار خون، ‪ ۷۳‬نفر از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

او این آمار را در مورد بیماران خود نیز صادق دانست و گفت: بروز علایم این بیماری ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬سال زمان می‌برد كه چون در این مدت نشانه خاصی ندارد بیمار از مراجعه به پزشك و مصرف دارو بازمی‌ماند.

دكتر سپهری می‌گوید: این در حالی است كه اولین عارضه فشار خون بالا، بیماری قلبی و عروقی، مسدود شدن عروق مغزی، عروق محیطی بدن، مشكلات كلیوی، چشمی، پارگی رگ و سكته مغزی است.

او معتقد است: ‪ ۵۴‬درصد از افراد بالای ‪ ۶۰‬سال به بیماری فشار خون مبتلا می‌شوند.

وی فشار خون را در دو دسته فشار خون اولیه و ثانویه دسته‌بندی كرد و گفت: ‪ ۹۰‬تا ‪ ۹۳‬درصد از بیماران در رده فشار خون ثانویه و حدود ‪ ۱۰‬درصد در رده فشارخون اولیه قرار دارند.

او عوامل ابتلا به فشار خون ثانویه را ارثی و محیطی و عوامل فشار خون اولیه را ناشی از بیماریهای كلیوی، هورمونی و مصرف داروهای خاص بیان كرد.

این متخصص قلب گفت: شدت جریان خون در قلب ممكن است بالا یا پایین باشد كه برای تشخیص نوع فشار خون نیز مراحل تخصصی وجود دارد.

وی ادامه داد: بیماران دارای فشار خون بالا، سیگاریها و افراد دارای مشكل چربی به ترتیب بیشترین افراد گلایه‌مند از بیماری قلبی و عروقی هستند.

به گفته مسوولان دانشكده علوم پزشكی خراسان شمالی بیماریهای قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در این استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha