سلامت نیوز : بابک دین‌پرست در نخستین کنگره علمی پیشگیری و مصون‌سازی زنان در برابر اعتیاد استان اصفهان با بیان این مطلب گفت: نقش زن در حفظ صیانت خانواده بی‌بدیل است و مسئولیت زنان در پیشگیری از نفوذ اعتیاد به خانواده نسبت به مردان بسیار بیشتر است چرا که مادران تنها پناهگاه فرزندان خصوصاً فرزندانی هستند که دارای پدر معتاد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی در ادامه، اعتیاد مردان را از مهمترین عوامل گرایش زنان به اعتیاد و ورود آنان به چرخه قاچاق موادمخدر و محرک دانست و گفت: 70 درصد از زنان معتاد به واسطه اعتیاد همسرانشان در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند و این زنان اغلب به واسطه فشار یا تهدید، ترس یا همدردی یا حتی به بهانه عشق به همسران خود اقدام به مصرف و توزیع مواد در کنار همسران خود کرده‌اند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه، توجه به عوامل عاطفی در زنان جوان و نوجوان، افزایش آگاهی خانواده‌ها از مسائل بلوغ خصوصاً در مورد دختران جوان، توجه به بحران‌های موجود در خانواده‌ها، آشنایی مادران با انواع مواد و عوارض سریع آن، آموزش مهارت‌های زندگی به مادران و دختران را از عوامل مهم در پیشگیری از اعتیاد زنان برشمرد.

دین‌پرست در ادامه، به نگاه متفاوتی که به اعتیاد در زنان و مردان در همه جای دنیا وجود دارد اشاره کرد و اظهار داشت: انگ اجتماعی همراه با اعتیاد برای زنان و نگاه به زن معتاد به‌عنوان یک فرد روسپی یا خرده فروش و نه به‌عنوان یک بیمار هنوز در کشورهای مختلف مشاهده می‌شود در صورتی که این نگاه در مورد مردان وجود ندارد، از این رو مشاهده می‌کنیم که اعتیاد در زنان اغلب به صورت پنهان باقی می‌ماند و همین انگ اجتماعی باعث می‌شود این قشر از بیماران بسیار کمتر بتوانند از خدمات متعددی که دولت‌ها جهت درمان آنان ارائه کرده‌اند بهره مند شوند.

وی افزود: لازم است این دیدگاه اصلاح شود و زنان معتاد نیز همانند مردان معتاد به‌عنوان بیمار و نه به‌عنوان یک فرد مجرم دچار انواع انحراف‌های اجتماعی شوند، از سوی دیگر اغلب زنان برای درمان با مخالفت همسرانشان مواجه هستند و همسران به واسطه سوء استفاده‌هایی که می‌توانند از زنان خود داشته باشند به آنان اجازه درمان نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: اگر چه در مقایسه با مردان، مصرف محرک‌ها در زنان کمتر است لیکن مصرف این نوع مواد نسبت به سایر مواد در آنان بیشتر می‌باشد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تبلیغات سوء سودجویان و قاچاقچیان این مواد در سالن‌های ورزشی و آرایشی زنان با عنوان‌های فریبنده‌ای مثل لاغرکننده، شفاف‌کننده پوست، افزایش دهنده تمرکز و ... را از مهمترین عوامل گرایش زنان به این مواد محرک دانست و گفت: زنان در مقایسه با مردان با شتاب بیشتری به سمت مواد پرخطرتر و به مرحله تزریق وارد می‌شوند.

دین‌پرست در خصوص آسیب‌های همراه با اعتیاد اظهار داشت: زنان بیشتر از مردان به انواع بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند و ، آسیب‌های جسمی نظیر بارداری‌های ناخواسته، سقط جنین و حتی خشونت از ناحیه مردان و فرزندان از دیگر تهدیداتی است که زنان معتاد با آنها مواجه می‌شوند.

وی به آسیب‌پذیری بیشتر فرزندان دارای مادران معتاد در مقایسه با فرزندان دارای پدر معتاد اشاره کرد و گفت: این مسئله بسیار حائز اهمیت است و نباید از نظر دور بماند از سوی دیگر بسیار مشاهده می‌شود که یک زن سالم، سال‌های سال در کنار همسر بیمار (معتاد) خود زندگی می‌کند اما مردان کمتر حاضر هستند که با زنان معتاد زندگی کنند.

وی به برخی از فعالیت‌های ستادمبارزه با مواد مخدر در این حوزه اشاره کرد و گفت: مسئولان کشوری در این ستاد سعی کرده‌اند تا با توجه به ظرفیت‌های موجود بتوانند حداقل بخشی از این مشکلات را رفع کنند که از جمله این اقدامات می‌توان به اجرای برنامه‌های پیشگیری‌محور با توجه به سند جامع پیشگیری از اعتیاد برای همه خانواده‌ها، اجرای برنامه‌های پیشگیری برای خانواده‌های در معرض خطر، افزایش برنامه‌های رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی عمومی، آموزش مهارت‌های زندگی و سبک‌های صحیح زندگی، ارتقاء موضوع مشاوره خانواده‌ها و عقد تفاهمنامه با سازمان زندان‌های کشور و آموزش بیش از 66 هزار و 500 نفر از همسران و خانواده زندانیان اشاره کرد.

دین پرست اظهار امیدواری کرد که با اقدامات هدفمند و متمرکز بتوانیم شاهد کاهش ورود زنان به این بخش و کاهش معضلات در این حوزه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha