مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت سال‌های پایانی دبستان را مقارن با شروع جهش رشدی كودكان عنوان و بر ضرورت استفاده از مواد غذایی مناسب به منظور تامین انرژی و عناصر مورد نیاز برای رشد در این دوران تاكید كرد.

دكتر سید مرتضی صفوی در گفت‌وگو با ایسنا، میزان انرژی مورد نیاز كودكان مدرسه‌یی را به لحاظ تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرك و سرعت رشد، متفاوت عنوان و اظهار كرد:‌ چنانچه انرژی مورد نیاز كودكان از طریق كربوهیدرات و چربی تامین نشود، پروتئینی كه باید صرف رشد و ترمیم بافت‌های بدن ‌شود برای تامین انرژی به مصرف می‌رسد.

وی تنقلاتی مانند برنجك و گندم برشته را در تامین انرژی روزانه كودك سودمند برشمرد و افزود: ویتامین‌ها و املاح در واكنشهای متابولیك نقش حیاتی دارند كه فقط از طریق چهار گروه غذایی اصلی در برنامه غذایی روزانه تامین می‌شود.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این كه شایعترین كمبودهای ویتامینی در این دوران، كمبود ویتامین A و D و شایعترین كمبودهای املاح، كمبود ید، آهن و كلسیم است، گفت:‌ ویتامین A در ایجاد مقاومت بدن در برابر بیماریها و حفظ قدرت بینایی و رشد و ویتامین D در تنظیم جذب و متابولیسم كلسیم موثر است.

صفوی با اشاره به این كه نور مستقیم آفتاب منبع عمده تامین ویتامین D است، در ادامه توضیح داد: هویج منبع ارزانی از ویتامین A است و والدین می‌توانند از آن در برنامه غذایی روزانه كودكشان استفاده كنند.

وی به ید به عنوان ماده مغذی ضروری برای فعالیت غده تیروئید اشاره كرد و یادآور شد: كمبود ید در دوران جنینی موجب ناهنجاری‌های مادرزادی نظیر كر و لالی، عقب ماندگی رشد مغزی و جسمی شده و حتی كمبود ید خفیف موجب كاهش بهره هوشی و قدرت یادگیری كودكان می‌شود.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، میزان آهن مورد نیاز كودكان سنین مدرسه را وابسته به سرعت رشد، ذخایر آهن بدن و قابلیت جذب آن از منابع غذایی عنوان كرد و افزود: میزان آهن مورد نیاز روزانه یك كودك 10 ساله برای تامین ذخایر بدن به میزان نیاز یك مرد بالغ است.

صفوی، بهترین نوع آهن قابل جذب را در موارد حیوانی نظیر گوشت، مرغ و جگر عنوان كرد و در ادامه توضیح داد: چنانچه منبع عمده آهن دریافتی روزانه غذاهای گیاهی نظیر حبوبات، غلات، سبزیجات و زرده تخم مرغ باشد، باید به دریافت كافی ویتامین C توجه شود.

وی كلسیم را در استحكام دندان‌ها و استخوان‌ها سودمند دانست و یادآور شد:‌ دریافت مقادیر كافی كلسیم از برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای حفظ تراكم طبیعی استخوان‌ها و جلوگیری از پوكی استخوان در بزرگسالی حائز اهمیت است.

صفوی در پایان با بیان این كه بستنی و شیر پاستوریزه منبع خوبی از كلسیم هستند و مصرف آنان در میان وعده كودكان در تامین بخشی از كلسیم مورد نیاز كودكان موثر است، یادآور شد: نان و پنیر میان وعده مناسب دیگری برای تامین كلسیم است كه به همراه سبزی، گوجه فرنگی، خیار و یا گردو یك میان وعده سالم و مغذی برای دانش آموزان به شمار می‌رود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha