یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 69938

سلامت نیوز : یک نماینده موافق طریقت منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت بهداشت گفت: من با کسانی که تخصصی در این رابطه دارند صحبت کردم و آنها هم موافق بودند که طریقت منفرد می‌تواند وزیر بشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نطق خود به عنوان موافق انتخاب طریقت منفرد برای تصدی وزارت بهداشت گفت: همکاران آقای توکلی می‌دانند که او در مورد کسی به راحتی اظهار نظر نمی‌کند اما همین آقای توکلی معتقد است که آقای منفرد که یک و نیم دوره در مرکز پژوهش‌ها مدیر بوده است به اقتصاد بهداشت مسلط است با تجارت پزشکی مخالف است و قسمت‌های مربوط به پزشکی در برنامه پنجم توسعه ثمره کار او و همکارانش در مرکز پژوهش‌های مجلس است.

هادی قوامی با بیان اینکه موافقتت با تصدی طریقت منفرد به عنوان وزیر بهداشت از روی ناچاری نیست گفت: ما باید در هر شرایطی به کسی رای بدهیم که شرایط کافی و لازم برای تصدی پست داشته باشد، استدلال ما برای رای‌ گرفتن برای آقای منفرد این نیست که چون وقت نداریم به وی رای بدهیم بلکه بحث برنامه‌های آقای طریقت است، اعتقاد او به اقتصاد عادلانه برای سلامت و نقشی که در تدوین برنامه پنجم توسعه داشته مورد نظر است.

این نماینده موافق طریقت منفرد گفت: گزینه پیشنهادی برای وزارت در برنامه‌های خود نشان داده است که تا چه حد اعتقاد دارد به این مسئله که با بازار آزاد نمی‌توان با مسئله سلامت برخورد کرد، از ناکارآیی‌ها این است که سلامت کالای خصوصی نیست که بتوان در بازار آزاد آن را مدیریت کرد کالای عمومی است و قابل واگذاری و رقابت نیست، بنابراین در بودجه باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود و جنبه تجاری سلامت به حاشیه برود استدلال ما این است وقتی مدیر ارشدی چنینی دیدی را به مسئله داشته باشد این دید به دیگران هم تسری پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به ناهمسانی‌ها در اطلاعات بین عرضه‌کننده و دریافت‌کننده خدمات پزشکی که منجر به کاهش قدرت تصمیم‌گیری دریافت‌کننده می‌شود گفت: باید به بخش سلامت به عنوان کالای عمومی نگاه شود، مدیر خوب باید بتواند وضع موجود را تبیین و برنامه درستی برای آینده داشته باشد.

قوامی با اشاره به سوابق طریقت منفرد گفت: گزینه پیشنهادی در بخش‌های مختلف تجربه‌هایی دارد که باعث می‌شود بتواند برنامه‌ مناسبی طراحی کند.

وی با اشاره به انتقادهایی که در مورد بودجه بخش سلامت گفت: ما در بودجه سال گذشته 164 هزار میلیارد تومان درآمد دیده‌ بودیم چقدر از اینها محقق شده است که انتظار داشته باشیم که بودجه وزارت بهداشت محقق شود.

قوامی ادامه داد: در برنامه‌های آقای طریقت چالش‌های مورد توجه قرار گرفته، در حال حاضر 20 درصد هزینه‌های درمان به عهده دولت 26 درصد به عهده بیمه‌ها و 54 درصد به عهده مردم است، اما نوسان ارز شرایط را بسیار سخت‌تر کرده است خدمات سلامت و تامین اجتماعی باید درست کار کند در حالی مشاهده می‌کنیم که امروز سهم مردم در هزینه‌های سلامت بیش از 70 درصد است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه طریقت منفرد برنامه‌های بلند مدت طراحی کرده است گفت: دربخش‌های مختلف به عدالت توجه ویژه شده است تامین سلامت باید جز 5 اولویت بودجه باشد و این همان چیزی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است باید بتوانیم هزینه‌های مردم در بخش سلامت کاهش دهیم و به جای برسیم که مردم به اندازه توانشان پرداخت کنند و به اندازه نیازشان خدمات دریافت کنند.

قوامی ادامه داد: در برنامه‌های آقای طریقت منفرد، کیفیت، کسب رضایت بیمار، رعایت کرامت، پاسخگوی نیازها در حد ممکن، کارایی و تفحیض اختیار به نیروی صف دیده شده است، انتظار این است که وی بتواند چالشی بین بیمه‌ها و نظام بهداشت را برطرف کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه گزینه پیشنهادی به اقتصاد درمان مسلط است از همکاران تقاضا می‌کنم به ایشان رای اعتماد بالا بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha