یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 69945

سلامت نیوز : قرارگیری در معرض سر و صدای بلند ناشی از انفجار ترقه و مواد منفجره در چهارشنبه سوری از علل اصلی بروز آسیب‌های شنوایی در نوجوانان و جوانان است.

به گزارش سلامت نیوز ؛ دکتر محسن احدی، دبیر انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران با اعلام این خبر اظهار داشت: بخش زیادی از کم شنوایی‌های حسی عصبی و آسیب‌های شنوایی در نوجوانان و جوانان به دلیل قرار گرفتن در معرض سر و صدای بیش از حد بلند مانند گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و خصوصاً حضور در مناسبت‌هایی چون چهارشنبه سوری رخ داده و اغلب غیرقابل بازگشت است.

وی گفت: کم شنوایی ناشی از نویز، نوعی آسیب شنوایی ماندگار و یا گاهی موقتی است که به دلیل قرار گرفتن در معرض اصوات بلند ناگهانی مانند صدای انفجار ترقه یا اصوات بالا‌تر از ۸۵ دسی بل برای مدت نسبتاً طولانی رخ می‌دهد و این در حالی است که هر نوع صدای بلند‌تر از ۸۵ دسی بل، بالقوه آسیب زاست و صدای انفجار ترقه‌ها نیز اغلب بالا‌تر از ۱۲۵ دسی بل است که می‌تواند آسیب شنوایی غیر قابل جبرانی را پدید آورد.

احدی، احساس درد در گوش، زنگ زدن یا سوت کشیدن گوش و عدم فهم صحبت دیگران بلافاصله پس از صدای انفجار ترقه را به عنوان علائم شایع وقوع آسیب شنوایی در مواردی مانند چهارشنبه سوری ذکر کرد و افزود: مجموع این عوارض و ضایعات می‌تواند حتی برای یکبار شنیدن صدای بلند مانند انفجار ترقه از فاصله نزدیک نیز رخ دهد و به جز عوارض شنوایی، قرارگیری در محیط با سر و صدای بلند می‌تواند موجب استرس، بدخوابی، فشارخون بالا، بیماریهای قلبی و حتی حملات قلبی شود.

این کار‌شناس شنوایی تاکید کرد: خوشبختانه با انجام اقدامات صحیح و رعایت نکات ایمنی می‌توان به سادگی از شنوایی خود حفاظت کرد و از جمله این موارد می‌توان به فاصله گرفتن از مکان‌های پر خطر و انفجار ترقه‌های مختلف اشاره کرد ولی در صورتی که به صورت اتفاقی در معرض اینگونه اصوات بلند قرار گرفتید می‌توانید با استفاده از محافظ‌های گوش از نوع فوم یا سیلیکون که در اکثر داروخانه‌ها یافت می‌شود و یا حتی با انگشت دست گوش خود را بپوشانید.

وی، رعایت نکات حفاظتی در چهارشنبه سوری را برای کودکان و خصوصاً نوجوانان بسیار حیاتی دانست و توضیح داد: سیستم شنوایی کودکان حساسیت بیشتری به صداهای بلند داشته و آسیب شنوایی در آنان سریع‌تر رخ می‌دهد.

احدی در خاتمه یادآور شد: موضوع حفاظت شنوایی و پیشگیری از کم شنوایی از محورهای مورد بحث در دوازدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران است که از ۱۰ تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت اینترنتی www.aud2013.com مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha