سلامت نیوز :مراسم چهارشنبه سوری رسمی است كه از دیرباز در بخش‌های مختلف كشور وجود داشته است، اما آنچه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم در تضاد با شادمانی مردم است.متاسفانه چند سالی است كه برخی رفتارهای افراطی در چهارشنبه سوری باعث شده این رسم كهن به جای اینكه موجبات شادمانی مردم را فراهم كند، به راهی برای سلب آرامش افراد و به خطر افتادن سلامت و جان آنها تبدیل شود. فرهنگ‌سازی در زمینه پیامدهای ناگوار برخی رفتارهای افراطی و پرخطر در برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری همچون پرتاب مواد محترقه و نارنجك‌های دستی، عاملی تعیین‌كننده و اثربخش در زمینه كاهش سوانح ناشی از این روز برای مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ افرادی كه دست به اقدامات غیرمسئولانه و خطرآفرین در چهارشنبه‌سوری می‌زنند، اگر یك روز از وقت خود را برای سرزدن به بخش سوختگی بیمارستان‌ها اختصاص دهند، به‌طور منطقی دیگر دست به این اقدامات كه سلامت و جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازد نمی‌زنند.محمود قدیری، معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «برای مقابله با حوادث چهارشنبه سوری در گام نخست، برای مواجهه با هر موضوعی باید آن را شناخت و زوایای شكل‌گیری آن‌را بررسی كرد. بهتر است در این مرحله، چهارشنبه سوری توسط مردم شناخته شود. هر كشوری فرهنگی دارد و در این فرهنگ آیین‌های مختلف قومی، ملی و مذهبی جای گرفته كه بالطبع برخی از آنها در طول گذشت اعصار دستخوش تغییر شده‌اند. از سوی دیگر چهارشنبه‌سوری یا همان جشن آخرین چهارشنبه سال نیز مانند گذشته نیست. صدای مواد محترقه و صدای ناله مصدومان به‌جای صدای شادی شهروندان در شهر طنین‌انداز شده است. پس باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.»

به گفته او، خسارت‌های برجا مانده از حوادث پایانی سال را به سه گروه جانی،‌مالی و نامحسوس تقسیم بندی می‌شود. قدیری با بیان اینكه موضوع ایمنی یك شهر موضوعی نیست كه در پس موضوعات دیگر قرار گیرد و همه سازمان‌ها باید در آن سهیم باشند، بیان می‌كند: «آموزش ركن مهمی در فرهنگ ایمنی دارد. یكی از انتظارات ما این است كه مسئولان آموزش و پرورش ساعتی از سرفصل‌های درسی دانش‌آموزان را به صورت حرفه‌ای به درس ایمنی اختصاص دهند. واحدهای دانشگاهی و نیز رشته‌های دانشگاهی ایمنی راه‌اندازی شود. در همین راستا سازمان آتش‌نشانی كتابچه آموزشی در دست انتشار دارد كه حاوی نكات و اطلاعات بسیاری در زمینه ایمنی است كه این خود نقطه آغازی برای شروع نهادینه كردن فرهنگ ایمنی در شهر است.«معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به این مسئله تاكید می‌كند كه متاسفانه سازمان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهر تهران برای مقابله با حوادث، ضعف قانونی دارد. ماده 55 قانون شهرداری‌ها به وظایف سازمان آتش‌نشانی اشاره دارد، اما متاسفانه به صورت كلی بیان شده است.این در حالی است كه در اكثر كشورها، سازمان آتش‌نشانی متولی امور شهر است و بر این اساس آتش‌نشانی باید در تمام طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای حضور داشته باشد. حتی در هتل‌ها و پارك‌ها نیز سازمان آتش‌نشانی می‌تواند نظارت داشته باشد و در صورت تخلف با آنها برخورد قانونی نماید كه گاهی اوقات مجر به تعطیلی این مكان‌ها می‌شود. اما متاسفانه این اختیار در كشورمان برای سازمان آتش‌نشانی در نظر گرفته نشده است.

 او با اشاره به اینكه با استفاده از قانون ایمنی جامع آتش‌نشانی می‌توان به صورت قانونی به افراد خاطی مقابله كرد، یادآور می‌شود: «دلیل اصلی اینكه ایمنی در كشور پایین است به ضعف قوانین در حوزه كاری سازمان آتش‌نشانی باز می‌گردد. اكنون مركز مطالعات می‌تواند در این زمینه گزارشی تهیه كند و زیر بنای قانون جامع ایمنی را بررسی كنند و به شهردار تهران ارائه دهد تا برای اجرایی قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی‌شود.» تیموری معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به تحلیل آماری روز چهارشنبه آخرسال در سال‌های ۸۸ و ۸۹ و ۹۰، می‌گوید: «تعداد تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی در سال ۸۸، ۵۴۲۶ مورد و تعداد ماموریت‌های واقعی۲۲۴ مورد گزارش شده است؛ تعداد تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی در سال ۸۹، ۳۴۸۲ مورد و تعداد ماموریت‌های واقعی ۳۴۱ مورد گزارش شده است و تعداد تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی در سال ۹۰، ۵۸۳۱ مورد و تعداد ماموریت‌های واقعی ۳۵۰ مورد گزارش شده است.»او با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای سازمان‌ها و نهادهای شهرداری تهران در شب چهارشنبه سوری توضیح می‌دهد: «در این خصوص شهرداران مناطق ۲۲گانه؛ معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان و شهرداری تهران؛ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی؛ سازمان‌های زیبا‌سازی و پسماند؛ سازمان پارك‌ها و فضای سبز و دستورات و هماهنگی‌ها در نظر گرفته شده است.»

رضا نریمانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعتقاد دارد، ارتقای خدمات ایمنی و آتش‌نشانی به شهروندان در ایام آخر سال (چهارشنبه سوری) یكی از مهم‌ترین و حساس‌ترین ماموریت‌های سازمانی است كه باید با ایجاد همكاری با كلیه نهادها و سازمان‌های ذی ربط به ویژه سایر واحدهای شهرداری در تعامل آگاه‌سازی شهروندان بخصوص نسل جوان انجام گیرد‌. علاوه بر این تقویت برنامه‌ریزی‌، بهبود روشها و آموزش مستمر و راه‌اندازی سیستم كنترل و نظارتی قوی در این زمینه همواره باید مد نظر قرار گیرد.به گفته او، برنامه‌ریزی جهت شناسایی مسائل و موانع موجود در این ایام یك امر حیاتی است كه باید با یك برنامه اطلاع‌رسانی قوی همراه باشد و سپس با پیش‌بینی وضعیتی كه ممكن است اتفاق بیفتد و تطبیق و هماهنگ نمودن سازمان با رفتار شناسی شهروندان در این ایام،همگی از طریق یك نظام برنامه‌ریزی كارآمد، قابل پیگیری و وصول تحقق یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha