سلامت نیوز : مدیرکل امور بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد گفت: کمیته امداد ۵ هزار بیمار صعب‌العلاج، ۳ هزار بیمار مبتلا به سل، ۵ هزار کودک زیر ۶ سال دچار فقر غذایی را تحت پوشش خود درآورده است و این در حالی است که در کشور ۱۲ هزار بیمار صعب‌العلاج و بیش از ۲۰۰ هزار کودک زیر ۶ سال دچار فقر غذایی وجود دارد.

ناصر ایروانی منش در گفت‌و‌گو با ایلنا، مبنای اصلی خدمات درمانی کمیته امداد را در ۴ بخش اصلی دانست و گفت: خدمات درمانی نهاد مددجویان روستایی و شهری را شامل می‌شود و مددجویان از نظر سنی و جنسی جهت ارتقای کیفیت ارائه خدمات انجام شده است.

مدیرکل امور بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد به همکاری وزارت بهداشت و این نهاد اشاره کرد و افزود: در راستای برنامه‌های وزرات بهداشت کلاس‌های آموزشی نکات درمانی و بهداشتی را بین مددجویان برگزار کردیم.

وی به ساخت و سازهای سرویس‌های بهداشتی بین راهی و مناطق محروم اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۱۷ هزار سرویس بهداشتی جهت حفظ سلامتی ساکنان مناطق محروم راه اندازی شده است.

مدیرکل امور بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد با بیان اینکه حمایت از بیماران صعب‌العبور در شرح وظایف کمیته امداد جای گرفته است، اضافه کرد: ارائه بسته‌های غذایی به بیش از ۵ هزار بیمار صعب‌العلاج یکی از اقدامات امسال این نهاد بوده است و همچنین ۱۲ هزار بیمار صعب‌العلاج در کشور توسط این نهاد شناسایی شده است.

ایروانی‌منش ادامه داد: همچنین به بیش از ۳ هزار بیمار مبتلا به سل نیز جهت کاهش فشار‌های اقتصادی به خانواده سبد غذایی داده می‌شود.

مدیرکل امور بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد با بیان اینکه تغذیه کودکان زیر ۶ سال با توجه به اینکه بهترین زمان رشد مغز در شش سالگی است، اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: اگر مواد غذایی مناسبی در این زمان به کودک نرسد رشد مغزی کودک کامل نمی‌شود و در آینده آن کودک نمی‌تواند از جایگاه خوبی در جامعه بهره‌مند شود و در ‌‌نهایت سربار جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان با داشتن ۸ هزار کودک مبتلا به فقر غذایی بیشتر مشکل را در کشور دارد، ادامه داد: کودکان نیازمند تغذیه مناسب هستند که در حال حاضر به ۵۰ هزار کودک نیازمند سبد‌های غذایی تعلق می‌گیرد و این در حالی‌ است که ۲۰۰ هزار کودک در نوبت قرار گرفته‌اند و نتوانسته‌ایم تمامی کودکان را پوشش دهیم.

مدیرکل امور بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد ضمن اشاره به همکاری این نهاد با وزارت کار، گفت: امیدوار هستیم با افزایش اعتبار تعداد افراد تحت پوشش کامل را افزایش دهیم که برای تحقق این امر به بودجهٔ ۱۰۰ میلیارد تومانی احتیاج داریم.

ایروانی منش به طرح حمایت درمانی از قالی‌بافان تحت پوشش کمیته امداد اشاره کرد و افزود: افرادی که با توجه به خودکفایی از این طریق دچار ضعف بینایی شده‌اند تحت خدماتی همچون کمک هزینه خرید عینک یا جراحی قرار می‌گیرند.

وی بالا بردن سطح آگاهی افراد تحت پوشش را بسیار مهم و مناسب دانست و تصریح کرد: با این امر می‌توان میزان هزینه‌ها را کاهش داد که راه‌اندازی مرکز مشاوره‌های قبل از ازدواج یکی از اقدامات پیشگیرانه مهم در این زمینه تلقی می‌شود.

مدیرکل امور بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد در تشریح خدمات بیمه‌ای کمیته امداد، گفت: این نهاد به عنوان یکی ۴ سازمان بیمه‌گر خدمات می‌دهد و از سال ۷۶ کمیته امداد طرح سطح‌یندی خدمات بر مبنای پزشک خانواده را اجرا کرده است که از نظر مالی نیز مدیریت هزینه را در نظر گرفته‌ایم.

ایروانی‌منش ادامه داد: چندین سال است که هزینه داروهای شیمی درمانی مددجویان تحت پوشش امداد را تقبل می‌کنیم و خدمات درمانی همچون اسکان، مشاوره‌های تشخیص بیماری را ارائه می‌دهیم که در بسیاری بیمه‌ها وجود ندارد.

مدیرکل امور بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد به خارج شدن مددجویان روستایی از پوشش بیمه درمانی امداد اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سرانه درمانی روستاییان به امداد تعلق نگرفت روستاییان از بسیاری خدمات درمانی محروم شد‌ه‌اند که امیدواریم شرایط بهتری برای آنان مهیا شود تا بتوانند از خدمات درمانی کمیته امداد بهره‌مند شوند.

وی ضمن ابراز نگرانی از ادغام و موازی‌کاری سازمان‌های بیمه‌گر، خاطرنشان کرد: با موازی‌کاری‌ها عملا به دهک پایین جامعه ظلم می‌شود و این درحالی است که ۱۱ هزار مرکز طرف قرارداد با بیمه‌ها و بیش از ۱۴ هزار پزشک خانواده داریم.

ایروانی‌منش به طرح خودکفایی زنان سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال اشاره کرد و گفت: از محل صرفه‌جویی یارانه‌ها درصدی برای این امر به کمیته‌امداد تعلق می‌گیرد و تا کنون ۲۲۰ هزار خانوار تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند که از این میان ۱۴۰ هزار خانوار روستایی هستند.

مدیرکل امور بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد به طرح غربالگری مددجویان امداد اشاره کرد و ادامه داد: از ۲۰ هزار دانش اموز تحت پوشش که مورد غربالگری قرار گرفته‌اند ۸۶۰۰ نفر مشکوک یا مبتلا به بیماری‌هایی مثل کم‌خونی و بیماری‌های ناشی از فقر هستند.

وی با بیان اینکه گرانی خدمات درمانی و دارویی موجب شده است که بسیاری از بیماری فقیر تحت پوشش امداد از ادامه دادن مراحل درمانی منصرف بشوند، اظهار کرد: در جهت رفع مشکلات ناشی ار تورم به ویژه در مراحل درمانی، شورای مرکزی امداد را برای طرح فراگیری بیمه تکمیلی طراحی کردیم؛ که در این طرح گسترهٔ ارائه خدمات درمانی رشد محسوسی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha