دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 69986

سلامت نیوز : محمد حسن طریقت منفرد با حضور در صحن علنی مجلس و با اختلاف یک رای، از سوی نمایندگان، به تصدی صندلی وزارت بهداشت، منصوب شد.مطابق قانون، در صورتی که رای موافق وزیر پیشنهادی، نصف آرای نمایندگان به علاوه یک باشد، شخص معرفی شده به مجلس به تصدی سمت وزارت منصوب خواهد شد.به این ترتیب طریقت‌منفرد، با کسب 113 رای موافق، 99 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 224 رای، توانست نظر مساعد مجلس را جلب کند و راهی وزارتخانه بهداشت شود؛ این بار نه به عنوان سرپرست که به عنوان وزیر.پیش از این مجلس گفته بود که چاره ای جز دادن رای اعتماد به طریقت منفرد ندارد، چرا که در فرصت کوتاه باقیمانده، جایی برای کشمکش با دولت، بر سر وزیر پیشنهادی باقی نمی ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این انتصاب در حالی صورت گرفت که روز گذشته آخرین جلسه علنی مجلس در سال جاری بود و در صورتی که تکلیف وزیر بهداشت مشخص نمی شد، با به پایان رسیدن مدت سرپرستی طریقت منفرد در وزارت بهداشت در تعطیلات مجلس، حضور او به عنوان سرپرست وزارت بهداشت با مشکل قانونی مواجه می شد.بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع مجلس که یکی از منتقدان وزیر شدن طریقت منفرد بود در گفت‌وگو با آرمان با اعلام اینکه منفرد با آرای ماخوذه از مجلس، احتمالا تنبیه شده است، گفت:«استنباط من این است که او نمی تواند بار وزارتخانه را به منزل برساند اما با شرایط پیش آمده، صلاحدید مجلس رای اعتماد به او بود.» پیش از منفرد، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم بود که برکناری اش در آذر ماه امسال از طرف دولت، با واکنش منفی مجلس مواجه شد.

برنامه‌های عنوان شده از سوی وزیر بهداشت

محمد حسن طریقت منفرد در حالی از برنامه‌هایش برای وزارتخانه می گوید که تنها چند ماه تا پایان کار دولت دهم باقی است.وی در این باره خطاب به نمایندگان گفت: سرلوحه برنامه ما در اجرای قانون، اول حداکثر تلاش در تغییر سبک زندگی مردم در زمینه تغذیه و پیشگیری از بیماری هاست.به نقل از مهر، منفرد همچنین از کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان از 60 درصد به 30 درصد، به عنوان یکی دیگر از برنامه‌ها و اولویتهای خود نام برد و گفت: افزایش کیفیت مراکز درمانی دولتی که 80 درصد امکانات را در اختیار دارند، یکی دیگر از اولویت‌های بنده است.وزیر پیشنهادی بهداشت، تدوین راهنماهای طبابت بالینی و استفاده از یافته‌های علمی و ساماندهی بخش بهداشت و درمان را از دیگر برنامه‌های کاری خود بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس عنوان کرد. پیش از این طریقت منفرد بر نحوه اجرای ناقص طرح پزشک خانواده و سهم پرداختی بالای بیماران از هزینه‌های درمان، انتقاداتی را به نظام اجرایی کشور، وارد کرده بود.از این رو باید شاهد نحوه مدیریت او در وزارت‌خانه باشیم و ببینیم تا چه حد بر مسیری که خود ترسیم کرده پایدار خواهد بود.

نعمتی: فقط با یک رای وزیر شد

بهروز نعمتی، نماینده اسدآباد، در جلسه امروز‌مجلس در جایگاه مخالف به وزارت رسیدن طریقت منفرد قرار داشت و انتقاداتی را نسبت به او مطرح کرد.او از اتفاقاتی که در زمان تحصیل منفرد در آلمان رخ داده بود سخن به میان آورد و از او خواست توضیحاتی در این‌باره بدهد.نعمتی در گفت و گو با آرمان گفت که از بیان ماجراهای پیش آمده برای طریقت‌منفرد در آلمان معذور است و آن را بحثی شخصی مطرح می کند که اگر خود طریقت‌منفرد صلاح می دانست در صحن مطرح می کرد.اما این ابهام وجود دارد که چرا بحثی که به دلیل شخصی بودن، نمایندگان در قبال آن سکوت می‌کنند، در صحن علنی مجلس جایی که مردم مخاطب آن هستند، مطرح می‌شود.اما این تنها نقد وارده به منفرد از جانب نعمتی نبود. به گفته نعمتی به آرمان، منفرد فاقد صلاحیت مدیریتی است.او با اشاره به ورشکستگی بیمارستان امام حسین(ع) در زمان مدیریت طریقت منفرد، می گوید: سه دوره مدیریت در مقاطع مختلف در بیمارستان امام حسین توسط او، با شکست مواجه شد و این ناتوانی وی را در جایگاه یک مدیر می‌رساند. وی در خصوص نقص های مدیریتی طریقت منفرد ادامه می دهد: در زمان مدیریت او تعداد زیادی از پرسنل مجرب بیمارستان اخراج شدند، طوری که با تفکرات مدیریتی ما سازگار نیست. نعمتی همچنین درخصوص شیوه مدیریت طریقت‌منفرد به آرمان می گوید: او نمی تواند با افراد توانمند کار کند و عموما بله قربان گوها را دور خودش جمع می کند و اساسا صاحب چنین تفکری است.وی در خصوص نحوه برخورد طریقت منفرد به عنوان مدیر با زیردستانش می گوید: متاسفانه او از نظر رفتاری بسیار عصبی است که این رفتار اصلا زیبنده یک مدیر نیست.نعمتی با بیان این که منفرد با آرای ماخوذه از مجلس، احتمالا تنبیه شده باشد، ادامه می دهد: استنباط من این است که نمی تواند بار وزارتخانه را به منزل برساند و در جایگاه وزیر موفق نخواهد بود.علی‌الخصوص با وضعیتی که امروز بیمارستان ها دارند؛ بدهکاری بیمارستان‌ها، حقوق معوقه نظام درمان و بدهکاری 6 ماه بهره وری حوزه سلامت.وی در خصوص صداهای به گوش رسیده از طرفداری احمد توکلی نسبت به طریقت منفرد می‌گوید: هرچند در صحن از او دفاع نکرد اما در جمع برای کسب رای برای منفرد تلاش هایی کرد. نعمتی درباره اجبار مجلس به پذیرفتن طریقت منفرد به آرمان چنین توضیح می دهد: ببینید مجلس در وضعیت موجود به مصالح نگاه می کند.هر چند از نظر من منفرد برای این سمت شایسته کسب نمره قبولی نیست، اما با شرایط پیش آمده، صلاحدید مجلس رای اعتماد به او بود.

برای یک روز هم نباید به او رای داد

یک نماینده مخالف دیگر عوض حیدر پور، نماینده شهرضا بود که در توجیه مخالفت با طریقت منفرد می‌گوید: او از اول مجلس هفتم به کمیسیون‌ها می‌آمد و در طول این سال‌ها، با وجود این که مطالبات مردم و آنچه که وظیفه وزارت بهداشت و درمان است، مشخص است اما همیشه همه اظهارنظرهای وزیر پیشنهادی ناشی از این بود که خواسته‌های خودش را تعمیم دهد و بقبولاند که این خواسته‌ها منطبق بر سیاست‌ها و اصول کلی مورد نیاز مردم نبوده است. به نقل از فارس، این نماینده مجلس ادامه داد: طریقت منفرد هیچ گاه کلان‌نگری مورد نیاز بخش سلامت را نداشته است.هر فردی که می‌خواهد مسئول شود باید مصلحت‌های عمومی را داشته باشد.صلاح نیست برای کسی که صلاحیت ندارد برای یک روز هم رای بدهیم.

احمدی‌نژاد: طریقت را به عنوان وزیر قبول کنید‌

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی اش به طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: هم اکنون این طرح در دستور کار دولت است و وزارت بهداشت نیز باید به سرعت این طرح را در کشور ساماندهی کند چرا که اجرای این طرح کاهش هزینه‌های مردمی و ملی و دولت را در بر خواهد داشت‌‌. به نقل از ایلنا احمدی‌نژاد ادامه داد: در طول دهه‌های گذشته کارهای بزرگی در حوزه سلامت انجام شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، اما هنوز کارهای بزرگتری باقی مانده است‌. یک جامعه اسلامی باید جامعه‌ای با نشاط و سرزنده داشته باشد و در طول دهه‌های گذشته ما توانسته‌ایم در حوزه سلامت اقدامات بزرگی را انجام برسانیم‌. وی گفت‌: پزشک خانواده هم اکنون در دستور کار دولت است و وزارت بهداشت نیز باید به سرعت این طرح را در کشور ساماندهی کند چرا که اجرای این طرح کاهش هزینه‌های مردمی و ملی و دولت را در بر خواهد داشت‌. همچنین برای تکمیل تجهیزات پزشکی و دارو، وزارت بهداشت و درمان باید پشتیبانی کند تا به سرعت این عمل در جامعه انجام شود. رئیس‌جمهور در پایان یادآور شد: محمد حسن طریقت از پزشکان مومن و متعهدی است که کارهای ایشان و سوابق تحصیلی و پژوهشی وی نیز در اختیار شماست، لذا خواستارم با رای بالا طریقت را به عنوان وزیر قبول کنید‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha