دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 69989
سلامت نیوز : پرداخت وام ازدواج که در تهران از چند ماه پیش منتفی شده بود، حالا براساس پیش‌بینی معاونت برنامه‌ریزی استانداری تهران، تا سه ماه اول سال آینده هم پرداخت نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ نعمت اله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران، دیروز در نشست خبری خود، گفت: «هر بانکی مبلغی از بودجه خود را صرف پرداخت وام ازدواج می‌کند، در حال حاضر هم گویا به جز صندوق مهر امام رضا، اعتبارات پرداخت وام ازدواج در بانک‌های استان تهران تمام شده است.»

در حالی که مسئولان از تمام شدن اعتبار بانک‌های تهران برای پرداخت وام ازدواج صحبت می‌کنند، محمد صادق اکبری، معاون ساماندهی امور جوانان می‌گوید: «پرداخت نشدن وام ازدواج تا خرداد سال آینده صحت ندارد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده وام ازدواج از سال جدید به متقاضیان ازدواج پرداخت می‌شود.» به گفته او، انتشار اخباری مبنی بر پرداخت وام ازدواج از خرداد ماه و این‌که در دو ماه اول سال این وام پرداخت نمی‌شود، صحت ندارد. چراکه براساس هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است وام ازدواج از ابتدای سال جدید به جوانان در شرف ازدواج پرداخت شود. اکبری همچنین ادامه می‌دهد: «براساس مصوبه کارگروه وام ازدواج، سایت سامانه قرض الحسنه تحت‌نظارت بانک مرکزی به صورت متمرکز از ابتدای سال جدید فعالیت خود را شروع کرده و طبق روال وام ازدواج توسط بانک‌های عامل به زوجین پرداخت خواهد شد.»

با این حال، مسعود امینی، مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان هم اعلام کرد، در سال 91، تنها 60‌درصد از زوج‌های متقاضی، وام ازدواج دریافت کرده‌اند. البته به گفته او، بنابر دستور رییس‌جمهوری به بانک مرکزی، قرار است همه متقاضیان از اوایل سال آینده، وام‌هایشان را دریافت کنند. برهمین اساس، بانک مرکزی متعهد شده تا به زوج‌های جوانی که پرونده وام ازدواج آن‌ها تکمیل شده است، تسهیلات ارائه دهد. بررسی پرونده‌ها و ارائه این وام‌ها هم از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود. امینی می‌گوید: «تاکنون بیش از 850‌هزار نفر در سال‌جاری موفق به دریافت وام ازدواج خود شده‌اند که این آمار معادل 60‌درصد متقاضیان وام ازدواج است.» البته باید گفت که برای ارائه این وام‌ها، 26‌هزار‌میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

از طرفی هم طرح تاسیس حساب سپرده ازدواج جوانان برای این بوده تا با اجرای آن بخشی از مشکلات ارائه وام ازدواج برطرف شود. درباره این حساب‌های سپرده، مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان ادامه می‌دهد: «این طرح از جمله طرح‌های پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان در کارگروه مشترک با بانک مرکزی بوده است. با تشکیل حساب سپرده ازدواج، سود سپرده آن به منظور حمایت از ازدواج جوانان به کار برده می‌شود و افراد می‌توانند سود سپرده بانکی خود را به منظور حمایت از ازدواج جوانان وقف کنند و در این راستا یک بانک ثابت مشخص خواهد شد.» صحبت‌های مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان درحالی گفته می‌شود که به گزارش پانا، پیش از این محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان گفته بود، موضوع وام ازدواج جزو اختیارات وزارت ورزش و جوانان نیست و بانک مرکزی متولی این امر است. البته محمداسماعیل سعیدی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: «کمیسیون اجتماعی توقف ارائه وام ازدواج را بررسی می‌کند. چراکه در شرایط فعلی و با وجود مشکلات اقتصادی، وام ازدواج می‌تواند بخشی از موانع ازدواج جوانان را از میان بردارد.»

 به گفته او، با توجه به تورم موجود، وام ازدواج مبلغ ناچیزی از هزینه‌های ازدواج را در برمی‌گیرد. به این ترتیب مشکلات وام ازدواج به مجلس کشیده شد. به همین دلیل هم در هفته دوم اسفند بنا بود مشکلات وام ازدواج در مجلس با قید فوریت بررسی شود. سید میرهادی قره، نایب رییس دوم فراکسیون جوانان مجلس در این‌باره گفت: «باید در ارائه تسهیلات به جوانان، دست به اقدامات گسترده‌ای زد و نباید وام ازدواج با این سختی به دست جوانان در آستانه ازدواج برسد.»به همین دلیل، عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «اصلاح قانون تسهیل ازدواج در ضرورت قرار دارد. به گفته او، وزارت ورزش و جوانان تاکنون در زمینه حل مشکلات جوانان موفقیتی حاصل نکرده است. عزیزی همچنین ادامه داد: «در حال حاضر هم در هشت استان از جمله خراسان شمالی، ارائه وام که یکی از راه‌های تسهیل ازدواج جوانان است، با مشکلات جدی روبه‌رو شده.

در ادامه، عزیزی درباره دلیل توقف پرداخت وام ازدواج بیان کرد: «وام‌های ازدواج از طریق صندوق قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود که به دلیل آن‌که ۱۰۱‌درصد از این صندوق برای وام ازدواج پرداخت شده است دیگر اعتباری برای پرداخت وام باقی نمانده است. دولت باید وام‌های ازدواج را از محل وجوه اداره‌‌شده پرداخت کند.»

با این حال، حسین معتمدنیا، مدیر کل دفتر ساماندهی امور جوانان می‌گوید: «در کارگروه حل مشکل وام ازدواج، راهکارها و مشکلات پرداخت وام ازدواج مورد بررسی قرار گرفت که در صورت اجرایی شدن راهکارهای پیشنهادی مشکل پرداخت وام ازدواج در سال جدید برطرف می‌شود.» به گفته او مهم‌ترین مشکل منابع مالی بانک‌هاست که قرار شده پس از بررسی‌های لازم، منابع مالی بانک‌ها تقویت شود.

البته مهدی عیسی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی می‌گوید: «کمیسیون در این‌باره بررسی‌هایی انجام داد. در نهایت هم غلامرضا مصطفی پور، رییس صندوق مهر امام رضا برای توضیح این موضوع به کمیسیون آمد. ولی جواب‌های ایشان اصلا قانع‌کننده نبود.» به گفته عیسی‌زاده، از قرار معلوم، مشکل اعتبار وجود دارد و پرداخت وام ازدواج به‌زودی از سر گرفته می‌شود. او همچنین می‌گوید: «در جلسه‌ای که برای این مشکل با رییس صندوق مهر امام رضا صورت گرفت، صحبتی از این نشد ‌که سال آینده این وام پرداخت نشود.»
در نهایت این اقدامات و کشمکش‌های پرداخت شدن و نشدن وام ازدواج، ناصر قاسمزاد، دبیر انجمن حمایت از سلامت و بهداشت و روان جامعه، می‌گوید: ‌«یکی از مشکلات ازدواج جوان‌ها بحث اقتصادی است. همین بحث باعث می‌شود که مشکلات لاینحلی برای ازدواج جوان‌ها ایجاد شود.»

از طرفی هم منابع متعددی برای پرداخت وام ازدواج وجود دارد که صندوق مهر رضا از مهم‌ترین این منابع است. به عقیده قاسمزاد، قطع چنین منبع مهمی می‌تواند حاشیه امن ازدواج را زیر سوال ببرد. چراکه مشکلات اقتصادی زمینه را برای فشار روانی زوج‌ها ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، سلامت اجتماعی در نزد فرد، متاثر از امنیت اقتصادی، اجتماعی و شغلی او است. زمانی هم که امنیت اقتصادی فرد را در راه مورد تهدید قرار دهیم، امنیت اجتماعی او را هم زیر سوال برده‌ایم. در نهایت هم به گفته قاسمزاد، این مسائل باعث بروز تنش‌ها، درگیری‌ها و حتی طلاق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha