کم کاری تیروئید در نوزادان از آن دسته بیماریهایی است که همواره موجبات نگرانی خانواده ها را به وجود آورده است، زیرا این بیماری علائم بالینی مشخصی ندارد.

دکتر زهرا شرافت، متخصص اطفال و کودکان در گفتگو با مهر، تصریح کرد: کم کاری مادرزادی تیروئید تنها بیماری است که در صورت درمان زودرس از عقب ماندگی ذهنی جلوگیری می کند.

وی در عین حال افزود: البته عدم درمان این بیماری نیز عوارضی مانند عقب ماندگی ذهنی، در پی دارد.

به گفته این متخصص اطفال و کودکان؛ کری غیر قابل برگشت، کوتاهی قد و تاخیر در بلوغ نیز از دیگر عوارض عدم درمان کم کاری مادرزادی تیروئید در کودکان است.

شرافت ادامه داد: این بیماری در دوره نوزادی هیچ گونه علائم بالینی ندارد و نوزاد به ظاهر سالم است و فقط با گرفتن یک قطره خون از کف پای نوزاد می توان بیماری را تشخیص داد.

وی اظهار داشت: در صورت تشخیص بیماری، باید تا سن 3 سالگی درمان کودک را ادامه داد.

این متخصص اطفال و کودکان افزود: در این سن با قطع موقت دارو و بررسی آزمایش تیروئید می توان متوجه شد که بیماری موقتی است یا دائمی، البته  این بیماری فقط مخصوص نوزادان نیست و در هر سنی ممکن است بروز نماید.

وی؛ تنها راه کنترل این بیماری را، انجام تست غربالگری در دوره نوزادی دانست و گفت: کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید نیاز به رژیم غذایی خاصی ندارند. این بیماری در اکثر مواقع ارثی است.

شرافت افزود: در همه جای دنیا، این بیماری در جنس دختر بیشتر است و ازدواج فامیلی طبق بررسی های انجام شده در کودکان هیپوتیروئید نقش مهمی داشته است.

وی گفت: استفاده از بتادین به میزان زیاد در زمان زایمان در مادر و نوزاد به خصوص اگر نوزاد نارس باشد، می تواند باعث کم کاری موقت تیروئید شود.

این متخصص اطفال با تاکید دوباره بر اینکه کم کاری تیروئید در نوزادان هیچ گونه علامت مشخصی ندارد، افزود: طبق آمار 30 درصد شیرخوران درمان نشده در سن 3 ماهگی و 70 درصد در سن یک سالگی علائم بالینی ندارند و فقط 10 درصد نوزادان مبتلا در دوره نوزادی علائم بالینی دارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha