سلامت نیوز : محمدرضا مبین در گفت‌وگو با فارس ، در مورد صدمات ناشی از چهارشنبه سوری و راههای پیشگیری از آن اظهار داشت: تجربه نشان داده ما هرچقدر به جوانان برای عدم استفاده از وسایل آتش‌زا در چهارشنبه آخر سال فشار آوردیم تأثیر عکس داشته است درحالی که در قدیم حوادث چهارشنبه سوری ما چنین حوادث تلخ و فاجعه باری نداشت.

وی با بیان اینکه سال به سال منتظریم تا در چهارشنبه آخر سال خبربدی از سوختگی بشنویم افزود: اگر چه سازمانها و نهادهای مربوطه با ممنوع کردن ساخت یا خرید وسایل آتش‌زا تلاش‌های زیادی را برای کاهش حوادث در این ایام کرده‌اند و محدودیتهای زیادی اعمال شده‌ است اما از طرف دیگر ساخت زیرزمینی این وسایل رواج یافته است.

این متخصص سوختگی اضافه کرد: یکسری افراد سودجو در زیرزمین‌ها با ترکیبات غیراستاندارد مواد محترقه‌ای درست می‌کنند که صدمات جدی و کشنده‌ای را به بار می‌آورد.

به گفته مبین 3 درصد حوادث سوختگی در کارگاه‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

وی تولید وسایل آتش‌بازی استاندارد را یکی از راههای کاهش خطرات سوختگی در چهارشنبه آخر سال برشمرد و افزود: اگر چه چند شرکت داخلی وسایل آتش‌بازی استاندارد تولید می‌کنند اما قیمت آنها 4 تا 5 برابر وسایل غیر استاندارد خارجی است و در نهایت مردم به سمت وسایل آتش‌زای ارزانتر می‌روند.

وی گفت: بهتر است به جای حذف فرهنگ چهارشنبه سوری این سنت را به درستی مدیریت کنیم چون ثابت شده هر چقدر ما سختگیرتر شده‌ایم جوانان با انرژی خلاق بیشتر حساس شده‌اند.

عضو مرکز تحقیقات سوختگی بیمارستان شهید مطهری، فرهنگ سازی در راستای کاهش خطرات استفاده از وسایل آتش‌زا در چهارشنبه آخر سال را موثر دانست و افزود: ناگفته نماند که در یکی دو سال اخیر آمار تلفات سوختگی ناشی از چهارشنبه سوری کاهش یافته است که به یک عزم ملی و همکاری نهادهای ذیربط بر می‌گردد.

وی سن خطر را در بین پسران 10 تا 20 سال دانست و گفت: آموزش همگانی بسیار مهم است ولی هرکاری به تنهایی تأثیر ندارد و باید تمام عوامل خطر را کنار هم بگذاریم؛ ای کاش می‌شد یکسری تصاویر خشن از آسیب‌های جدی ناشی از مواد محترقه را پخش کنیم تا مردم این صحنه‌ها را ببینند .

مبین اذعان داشت: 54 درصد صدماتی که در چهارشنبه آخرسال به بار می‌آید، آسیب جدی به ناحیه دست است و در چند سال اخیر 14 مورد قطع عضو در این روز داشته‌ایم که برخی از آنها فقط شاهد ماجرا بوده و اصلاً دخیل نبوده‌اند.

وی به مردم توصیه کرد تا هنگام مشاهده صحنه‌های استفاده از وسایل آتش‌زای غیر استاندارد دور آن جمع نشوند و در حد امکان از آن فاصله بگیرند تا به طور ناخواسته از این وسایل آسیب نبینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha