دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 69997

سلامت نیوز : رضا امانی در گفت‌وگو با فارس در مورد نقش تغذیه در ایجاد فشار خون خاطرنشان کرد: فشار خون دو نوع اولیه و ثانویه دارد که ریشه فشار خون اولیه شناخته شده نیست.

وی فشار خون ثانویه را معلول یکسری از عوامل از جمله نارسایی مزمن کلیه دانست و افزود: در هر صورت ورود بیش از حد سدیم به بدن و افزایش فشار اوسمزی در خون سبب ایجاد فشار خون می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور گفت: 40 درصد وزن نمک طعام را سدیم تشکیل می‌دهد و اگر روزانه 10 گرم نمک مصرف کنیم، 4 گرم آن سدیم است.

به گفته این متخصص تغذیه طبق برآوردهای انجام شده، هر ایرانی به‌طور متوسط روزانه 10 گرم یعنی معادل دو قاشق چایخوری نمک مصرف می‌کند.

امانی تأکید کرد: طبق استاندارد جهانی هر فرد باید روزانه 2300 میلی گرم سدیم مصرف کند و با توجه به رژیم‌های غذایی جدید این رقم به 1500 میلی‌گرم کاهش یافته است که ایرانی‌ها حدود 2 برابر میانگین جهانی سدیم دریافت می‌کنند و این نشان می دهد که ما از این لحاظ در معرض خطر هستیم.

وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان میزان نمک دریافتی بدن را اندازه‌گیری و تعدیل کرد، گفت: فقط نمک موجود در غذا هنگام طبخ مورد نظر ما نیست چرا که بسیاری از مواد غذایی از جمله رب گوجه فرنگی، پنیر، فرآورده‌های نان و غلات مانند انواع بیسکویت، کیک و کلوچه منبع غنی از نمک و سدیم هستند.

به گفته این متخصص تغذیه سوسیس،کالباس،همبرگر و حتی شربتهای آماده که حاوی ساخارین سدیم هستند نیز منبع غنی از سدیم به حساب می‌آیند.

میزان سدیم در مواد غذایی در برچسب‌ها مشخص نیست

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور مشخص نبودن میزان سدیم موجود در غذاهای بسته بندی را یکی از مشکلات موجود در صنعت غذایی کشور دانست و گفت: در تمام دنیا مقدار سدیم موجود در غذا روی برچسب‌گذاری‌های ماده غذایی مشخص است در حالی که در مواد غذایی تولید داخل به‌ویژه رب گوجه‌فرنگی و پنیر میزان سدیم در لیست ارزش غذایی ذکر شده است.

مصرف زیاد سدیم مساوی با بیماری قلبی و کلیوی

امانی تصریح کرد: مردم نباید نگران کمبود سدیم یا نمک بدن خود باشند چرا که این ماده مانند آهن یا کلسیم نیست و الکترولیتی است که خود به خود از طریق آب و غذا به راحتی دریافت می‌شود.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه سدیم با بسیاری از بیماری‌ها در ارتباط است اضافه کرد: آسیبی که ممکن است این عنصر غذایی به کلیه و نفرون‌های کلیه در دراز مدت بزند، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله فشار خون می‌شود.

وی به افراد چاق و دیابتی توصیه کرد تا دریافت سدیم خود را از طریق مواد غذایی محدود کنند چرا که شانس بیماری‌های قلبی‌ـ عروقی در این افراد بالاتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha