سلامت نیوز : حسینعلی شهریاری در گفت و گو با فارس، درباره ارزیابی اش از رأی اعتماد مجلس به وزیر بهداشت گفت: سوال سختی است که بخواهیم میزان رأی مجلس به وزیر بهداشت را ارزیابی کنیم و علت رأی پایین را بگوییم شاید علت رأی پایین مجلس به وزیر بهداشت این بود که انتظار داشتند فردی وزیر شود که سوابق اجرایی بیشتری داشته باشد و نگران وضعیت سلامت مردم هستند.

وی گفت: مسئله دیگر هم این است که کلاً مجلس با برکناری خانم دستجردی از وزارت بهداشت مخالف بود. با این حال کمیسیون بهداشت با وزیر شدن دکتر طریقت موافق بود به خصوص اینکه وی قول داد پایبند به قانون باشد و قانون را اجرا کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: البته فرصت 4 ماه برای وزارت فرصت کمی است و نمی‌شود انتظار کارهای بزرگ را از دکتر طریقت داشت همین که وزیر بهداشت بتواند کاری کند که وضع از این بدتر نشود، ما راضی هستیم به خصوص اینکه در دولت آقای احمدی نژاد وزرا مسلوب الاختیار هستند و بدون پشتیبانی مالی رئیس جمهور، وزرا هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

شهریاری گفت: بدون پول هم هیچ وزیری نمی‌تواند کاری بکند. متأسفانه دولتها در تمام سالهای گذشته دید سلامت‌نگر نداشته‌اند و برای همه دولتها از جمله دولت نهم و دهم هم سلامت مردم اولویت 12 یا 13 بوده است.

وی افزود: رئیس جمهوری امروز هم در مجلس آمد و شعارهایی مثل رسیدگی به سلامت مردم و اجرای پزشک خانواده را که 8 سال پیش در مجلس اعلام کرده بود تکرار کرد. همان شعارهایی که در این مدت هیچکدام آنها را اجرا نکرده است و از وزیر بهداشت جدیدش خواست که این شعارها را در 4 ماه باقیمانده از دولت اجرا کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این برخورد رئیس جمهوری مثل این است که مجلس و صحن علنی آن را به شوخی گرفته است. همان طور هم که قبلاً یکدفعه از وزیر بهداشت قبلی یعنی خانم دستجردی خواست که دوساله پزشک خانواده را اجرا کند بعد هم اعتبار این کار را به او نداد. حالا که برای سال 92 هنوز بودجه جدید مصوب نداریم و تا 3 ماه همان بودجه‌های سال 91 را باید هزینه کنند.

وی افزود: به شدت نگران سلامت مردم به خصوص کمبود ارز دارو و کمبود داروی بیماران به خصوص بیماران صعب العلاج هستیم. دولت می‌گوید بودجه بخش سلامت را 25درصد افزایش داده در حالی که معلوم نیست ردیفهای اعتباری آن تا چه اندازه محقق شود.بسیاری از منابع درآمدی از درآمد اختصاصی بیمارستانهاست که باید از مردم گرفته شود که نتیجه آن افزایش پرداخت از جیب مردم است. ضمن اینکه همین الان تورم بخش سلامت بیش از 50 درصد است.

شهریاری ادامه داد: بودجه دانشگاههای علوم پزشکی را کاهش داده‌اند، برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز دارو،‌اعتباری معادل 1850میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند که معلوم نیست تأمین شود و با این اوصاف سهم مردم از هزینه‌های سلامت در سال آینده از 65 درصد هم بیشتر خواهد شد و شاید به 70 درصد هم برسد و این مسئله جای نگرانی جدی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha