دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 70007
سلامت نیوز : بودجه سازمان محیط زیست بنا به سخنان عضو فراكسیون محیط زیست مجلس 30 درصد كاهش یافته است، كاهشی كه با هیچ عكس العملی از سوی مقامات این سازمان مواجه نبوده و انگار اهمیتی كه باید، نداشته است. اما در نشست روز گذشته رییس سازمان محیط زیست با خبرنگاران، این مقام بلندپایه سازمان به سخن این نماینده مجلس واكنش نشان داد و آن را نادرست خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با واكنش به گزارش روز شنبه «اعتماد» با انتقاد از این سخن، خبر از افزایش بودجه این سازمان در سال آینده داد. وی با اشاره به برخی مطالب منتشر شده درباره كاهش بودجه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست در لایحه بودجه سال 92 كشور گفت: «در سال 91 در بخش تملك دارایی‌ها بودجه تخصیصی بسیار پایین بوده و در بخش جاری نیز به جز حقوق و دستمزد در سایر بخش‌ها شاهد كاهش بودجه تخصیصی بوده‌ایم.»رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه بودجه تخصیصی با بودجه مصوب متفاوت است، گفت: «در بودجه 92 نسبت به رقم تخصیصی 91 حداقل 5/2 برابر افزایش پیشنهاد شده است اما نسبت به رقم مصوب بودجه 91 مجلس كاهش داریم.

تخصیص ردیف اعتباری خاص از درآمدهای شكار و صید، آلودگی هوا و موضوع ماده 30 در اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در سال 92 را تحولی بزرگ در این بخش می‌دانم، هرچند این رقم 17 میلیارد ریال پیشنهاد شده و رقم قابل توجهی نیست اما تخصیص این رقم در سال‌های آتی می‌تواند كمك موثری به ما كند.»محمدی‌زاده درباره برداشت از صندوق ملی توسعه برای مسائل زیست محیطی گفت: «همه سازمان‌ها این اجازه را داشتند كه از مازاد درآمد نفتی صندوق ملی توسعه در بخش‌های خود استفاده كنند كه خوشبختانه سازمان حفاظت محیط زیست نیز توانست این مجوز را بگیرد كه اگر خوب عمل كنیم ده‌ها برابر بودجه 91 می‌توانیم از اعتبارات این صندوق در سال آینده استفاده كنیم. صندوق ملی محیط زیست سال‌ها درباره‌اش صحبت شده بود اما پولی در آن نبود كه خوشبختانه امسال توانستیم برایش ردیف بودجه بگیریم.»

شبكه تصویری اینترنتی در راه است


شبكه تصویری اینترنتی محیط‌زیست با اتكا به آرشیو غنی سازمان محیط زیست، راه‌اندازی می‌شود. محمدی‌زاده با اعلام این خبر در آخرین نشست سازمان، از توافق صداو سیما با این سازمان درباره راه‌اندازی این شبكه تصویری اینترنتی محیط زیست از سال آینده سخن به میان آورد. به گفته محمدی‌زاده، 15 هزار دقیقه فیلم در زمینه‌های مختلف محیط زیست در آرشیو سازمان حفاظت محیط زیست است كه با راه‌اندازی این شبكه تصویری اینترنتی می‌توانیم آنها را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. از سوی دیگر اخبار و اطلاعات زیست محیطی نیز از طریق این شبكه در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

ایجاد موزه مجازی محیط زیست، خبر دیگری بود كه این معاونت رییس‌جمهور در ادامه نشست به خبرنگاران داد. وی در این خصوص گفت: «مقدمات این كار به اتمام رسیده و به زودی موزه مجازی محیط زیست كشور راه‌اندازی می‌شود كه بر این اساس مخاطبان می‌توانند از طریق شبكه اینترنت وارد موزه پارك پردیسان شده و از آن بازدید كنند. از سوی دیگر تاكنون موزه‌های طبیعی پنج اداره كل نیز به صورت الكترونیكی ظرفیت‌سازی شده‌اند و در گام‌های بعدی تلاش خواهیم كرد تا بخش‌های محیط زیستی را از طریق این موزه‌ها به نمایش بگذاریم.»

91، سال فرهنگ‌سازی بود


محمدی‌زاده در آغاز سال 91، با نامگذاری امسال به عنوان سال فرهنگ‌سازی محیط زیستی اعلام كرده بود برنامه‌های زیادی برای بحث آموزش عموم و دانش‌آموزان و دانشجویان دارد؛ برنامه‌هایی كه به راه‌اندازی دانشگاه محیط زیست ختم شد و 250 صفحه مطلب درسی در درس جغرافیای استانی دانش‌آموزان.

وی با اشاره به این برنامه‌ها اظهار داشت: «250 صفحه مطلب درسی در دروس جغرافیای استان‌ها نهایی شده و چند وقت دیگر دانش‌آموزان این موارد را آزمون خواهند داد. از سوی دیگر با تمام مراكز دانشگاهی صحبت و توافق شده تا مسائل زیست محیطی در محتوای كتب دانشگاهی به نحو مقتضی گنجانده شود. همچنین تشكیل دانشگاه محیط زیست رسما شب گذشته توسط شورای گسترش دانشگاه‌ها ابلاغ شد، ایجاد دانشگاه محیط زیست مصوبه دولت بود كه باید در شورای گسترش دانشگاه‌ها مصوب و استانداردهای آن رعایت می‌شد كه در این خصوص با تشكیل سه دانشكده و تامین استادان و رشته‌های مورد نیاز توانستیم نظر مساعد شورای گسترش دانشگاه‌ها را بگیریم. فعلا دانشگاه محیط زیست در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد و به زودی در مقطع دكترا نیز دانشجو خواهیم داشت.»

روز شنبه سردار مومنی، رییس پلیس راهور با انتقاد از سازمان محیط زیست اجرای برنامه استانداردسازی یورو4 درباره خودروها از ابتدای سال توسط این سازمان را امری نشدنی اعلام كرده بود. وی در اظهاراتش گفته بود با وجود اینكه سازمان محیط زیست اعلام كرده این برنامه را دارد اما مطمئنیم سازمان از الزام تولید خودرو با استاندارد یورو4 عقب‌نشینی می‌كند. دیروز اما محمدی زاده، رییس سازمان ضمن تایید خبر قبلی مبنی بر ممنوع بودن شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4، با تاكید بر اینكه هیچ تغییری در مصوبه دولت درباره تولید خودروهای دارای استاندارد یورو4 انجام نمی‌شود، گفت: «از ابتدای سال آینده خودروهای فاقد این استاندارد شماره‌گذاری نمی‌شوند. طراحی بیش از 90 درصد خودروها منطبق با استاندارد یورو4 است. آخرین آمارهای ما نشان می‌دهد هم‌اكنون بیش از 30 درصد خودروهای تولیدی با استاندارد یورو4 در كشور تولید می‌شوند كه قطعا از سال آینده بر اساس مصوبه دولت تولید خودروهای غیر استاندارد یورو4 ممنوع است.»

فاضل: ماموریتم در سازمان محیط زیست تمام شده بود

آنچه در پایان جلسه دیروز شنیده شد، بركناری دو تن از معاونان سازمان بود؛ اصغر محمدی‌فاضل، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان و استعفای قائم مقام سازمان و موافقت رییس سازمان با استعفای قائم‌مقام.

فاضل با اعلام اینكه رفتنم از سازمان به دلیل اتمام دوره ماموریتم بود، گفت: بنده از دانشكده محیط زیست ماموریت داشتم كه در سازمان حفاظت محیط زیست مشغول به كار شوم كه این ماموریت تا پایان سال 91 بود. روز گذشته جلسه‌یی با ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص داشتم و مسائل و مشكلات این بخش را مطرح كردم و آقای محمدی‌زاده از بنده خواستند با توجه به مشكلاتی كه در این حوزه مطرح كردم فعالیت خودم را در دانشگاه محیط زیست ادامه دهم. به نظر رییس سازمان احترام می‌گذارم. فاضل درباره استعفای خود از معاونت محیط طبیعی به ایسنا گفت: «بنده استعفا ندادم اما به نظر رییس سازمان احترام می‌گذارم چرا كه انتصاب و بركناری معاونین حق رییس سازمان است. هیچ معامله‌یی در كار نبوده و نیست، اگر می‌خواستم معامله كنم مقابل مافیای شكار و سلاح و زمین خواری نمی‌ایستادم. امروز محیط زیست كشور بیش از هر چیز نیازمند همدلی است و اختلاف و بداخلاقی به نفع كشور نیست و همگان باید برای آتش‌بس با محیط زیست تلاش كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha