دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 70009

سلامت نیوز : سرپرست دفتر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدرسازمان غذا و دارو از انجام بازنگری در فهرست داروهای مخدر و پیش‌سازها خبر داد.

دکتر سید مهدی سلیمانجاهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، به تبیین عملکرد این اداره در سالی که گذشت پرداخت و گفت: در سال 91 آموزش گمرکات اختصاصی کشور که از طریق مبادی آن پیش‌سازها و داروهای مخدر وارد کشور می‌شوند، انجام شد.

وی ادامه داد: در واقع کارشناسان ما با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر به کارشناسان گمرک در زمینه تشخیص و شناسایی مواد مخدر و پیش‌سازها آموزش دادند.

سرپرست دفتر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدرسازمان غذا و دارو همچنین از خروج توزیع داروهای مخدر از انحصار یک شرکت پخش در کشور خبر داد و گفت: پیش از این داروهای مخدر فقط توسط یک شرکت به صورت انحصاری و محدود در کشور توزیع می‌شدند، اما از سال 91 به سه شرکت پخش ارتقا یافت.

سلیمانجاهی ادامه داد: علت این امر آن بود که با انحصاری شدن توزیع داروهای مخدر، شرکت مربوطه هر طور که مایل باشد با دانشگاه‌های علوم پزشکی رفتار می‌کند. با آنها کنار نمی‌آید، پول نقد از آنها دریافت می‌کند. دارو تحویل نمی‌دهد و مسائلی از این قبیل را به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه در خصوص انبارش داروهای مخدر نیز اقداماتی انجام شده است، عنوان کرد: پیش از این فقط یک انبار توزیع داروهای مخدر داشتیم که اکنون چندین مرکز به آن افزوده شده است. در حال حاضر داروپخش، اصفهان، تبریز، مشهد، البرز و رازی انبارهای داروی مخدر دارند.

سرپرست دفتر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدرسازمان غذا و دارو اضافه کرد: 7 تا 8 انبار دپوی مرکزی در کشور داریم و 46 دانشگاه علوم پزشکی نیز هر کدام یک انبار دپوی داروی مخدر دارند. البته انبارهای موجود در دانشگاه، انبارهای منطقه‌ای هستند که مراکز ترک اعتیاد، مراکز درمانی و داروخانه‌های منطقه را پوشش می‌دهند.

سلیمانجاهی « تفویض اختیارات به دانشگاه‌های علوم پزشکی» را از جمله دیگر اقدامات انجام شده در سال 91 برشمرد و گفت: نظارت بر مراکز تولید الکل، صدور حواله‌های مربوط به تهیه مواد مخدر برای مراکز تحقیقاتی، صدور حواله‌ خرید داروهای مخدر از جمله‌ این اختیارات هستند.

وی ادامه داد: بازنگری در فهرست داروهای مخدر و پیش‌سازها در سال 91 انجام شد. این اقدام هر دو یا چهار سال انجام می‌شود. اکنون چند قلم به این فهرست افزوده شده است که مربوط به پیش‌سازهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha