سلامت نیوز : درمان با نوع جدیدی از نانوذرات ـ گروه پژوهشگران دانشگاه فن آوری ماساچوست (MIT) نوع جدیدی از نانوذرات را ساخته اند که می تواند در صورت درخواست، پروتئین بسازد این تلاش نخستین گام به سوی ابداع شیوه جدیدی برای نابودسازی تومورهای سرطانی در انسان است. این پژوهشگران نشان داده اند که یک پرتو از نور فرابنفش می تواند تولید پروتئین را در نانوذرات قرار داده شده در بدن موش های آزمایشگاهی آغاز کند.وارد کردن این نانوذرات به بدن افراد مبتلا به سرطان می تواند تومور را در بدن آنها هدف قرار دهد. نور فرابنفش تابیده شده به موقعیت این نانوذرات می تواند آغازگر ساخت داروهای پروتئینی باشد

که سلول های سرطانی را از بین می برند.اگر این شیوه روی انسان اثربخش و کارا باشد، می تواند ارزش خاصی در حمله به تومورهای قابل گسترش در بدن بیابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ پژوهشگران تأکید دارند این راهبرد پیش از آن که پزشکان بتوانند از آن در درمان بیماران استفاده کنند باید پیشرفت کند. اما آزمایش های انجام شده روی موش ها نشان دهنده امکان پذیری این شیوه است. این نخستین بار است که چنین فرایند مصنوعی کنترل از راه دوری در بدن یک موجود زنده نشان داده می شود. این شیوه شامل مونتاژ مواد خام برای ساخت یک پروتئین خاص در یک کارخانه مینیاتوری سپس ساخت یک نانو ذره در اطراف آن است. کل این مونتاژ یک هزار برابر کوچک تر از قطر یک تار موی انسان است.

کار با غلظت درستی از تمامی مولفه ها آغاز می شود سپس ساخت نانوذره اطراف آن ادامه می یابد. این شیوه مانند ساخت دیوار در اطراف تکه های بزرگی از ماشین آلات در یک کارخانه است. این دیوارها حاوی مولکول های ساختاری موسوم به لیپیدها هستند که در تمامی اورگانیسم های زنده وجود دارند. درون این دیوارها، هر مینی کارخانه حاوی ریبوزوم، اسید آمینه، آنزیم و توالی های کوتاه از DNAپروتئین مورد نظر است. ماده شیمیایی مهم دیگری هدف را برای ساخت پروتئین فراهم می کند. این ماده شیمیایی معمولا مانند قفسی عمل می کند که DNAرا محبوس نگه می دارد. اما نور موجب می شود این قفس باز و DNAآزاد شود. این قفس به طول موج خاصی از نور حساس است. از این رو زمانی که نانوذرات در معرض این نور قرار می گیرند قفس باز و DNAدستور فرایند تولید پروتئین را صادر می کند. پژوهشگران MIT این نانوذارت را با مینی کارخانه های برنامه ریزی شده برای ساخت دو پروتئین قابل تشخیص ساده بارگذاری کردند؛ پروتئین فلورسنت سبز و لوسیفراز.

آنها این نانوذرات را به شکم

موش های آزمایشگاهی تزریق کردند. پس از تاباندن نور فرابنفش ویژگی های رنگی این دو پروتئین مشاهده شد. این امر نشان می دهد که نور با موفقیت موجب ساخت پروتئین ها شده است.متاستاز عامل 90 درصد مرگ بر اثر سرطان در انسان است.

تشخیص و درمان با زهر عقرب ـ « جیم اولسون» پزشک عصب –تومورشناسی در بیمارستان کودکان سیاتل در حال بررسی پرونده یک دختر 17 ساله بود که چندین سال پیش برای برداشتن یک تومور مغزی یک عمل جراحی انجام داد.اسکن ام آر آی یک تومور به اندازه یک انگشت شصت را نشان داد. در اتاق جراحی این بافت توموری درست شبیه سایر بافت های سالم مغز بود. در جلسه بررسی عمل که پس از آن برگزار شده بود رئیس بخش جراحی عصبی بیمارستان ضرورت یافتن راهی برای تشخیص دادن این بافت سرطانی از بافت سالم را تأکید کرد.از این رو اولسون و یک رزیدنت جراحی عصبی جستجو برای یافتن راه پررنگ کردن سلول های سرطانی در اتاق جراحی را آغاز کردند. در نهایت، آنها به صورت اتفاقی به این گزارش رسیدند که نشان می داد سم زهر عقرب خود را به سلول های سرطانی مغز متصل می کند اما سلول های سالم دست نخورده باقی می مانند. آنها با یک نسخه ساختگی از این پروتئین به یک مولکول که در نور مادون قرمز می درخشد به کشفی رسیدند که از آن با عنوان «رنگ تومور» یاد می کنند.

در نخستین آزمایش، آنها این ماده را به رگ دم یک موش که بدنش میزبان یک تومور اهدایی انسانی بود تزریق کردند. ظرف 15 تا 20 دقیقه این تومور شروع به روشن شدن کرد و تشخیص آن از سایر بخش های بدن موش ساده شد.یک شرکت مستقل در سیاتل آمریکا با عنوان «بلیز بیوساینس» مجوز این فن آوری را گرفته و قرار است آزمایش های انسانی آن در اواخر سال 2013 آغاز شود.سم عقرب نه فقط خاصیت متصل شدن به سلول های سرطانی را دارد بلکه می تواند از سد خونی مغز نیز بگذرد.سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون ‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است به طوری که اگر مواد رنگی به ‌درون خون تزریق شود می‌ توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی ‌شود.

«هرالد سونتیمیر» عصب شناس دانشگاه «آلاباما» در «بیرمنگهام» که نخستین بار پتانسیل عصب شناختی پروتئین عقرب را کشف کرد، اظهار داشت: «معمولاً پپتیدها به مغز راه نمی یابند مگر این که به چیزی متصل باشند که آنها را به این نقطه از بدن هدایت کند.»

اگر چه این ماده از زهر عقرب گرفته شده اما به نظر ایمن می رسد. یک شرکت فن آوری زیستی نشان داده است انجام آزمایش هایی با سم عقرب که به ید رادیواکتیو مجهز شده بودند در بیماران بی خطر بوده است. این کشف «رنگ تومور» همچنین می تواند سلول های سرطانی خارج از مغز را نیز روشن کند. آزمایش های حیوانی نشان می دهد که این کشف می تواند سلول های سرطانی پروستات، کلون، سینه و سایر تومورها را نشان دهد.

درمان با آهن ربا ـ پژوهشگران کره جنوبی دریافتند که ایجاد میدان مغناطیسی موجب می شود که تومورهای سرطانی اقدام به انهدام خود کرده و در نهایت یک سلاح انقلابی در جنگ انسان علیه سرطان تلقی شود.آنها روشی را ابداع کرده اند که از یک میدان مغناطیسی برای هدف گرفتن سلول ها استفاده می کند تا این سلول ها به طور مؤثر خود را از بین ببرند.این پژوهشگران نشان داده اند که این فرآیند در سلول های سرطان روده و ماهیان زنده آزمایشگاه مؤثر واقع شده است واکنون در نظر دارند که این روش را روی سرطان های مختلف آزمایش کنند تا مشخص شود که آیا آنها می توانند دیگر تومورها را نابود کنند یا خیر.مرگ سلول ها با برنامه ریزی قبلی یکی از راه های بدن برای رها شدن از شر سلول های آلوده، پیر یا معیوب است.

در پاسخ به سیگنال های خاص، این سلول های محکوم به فنا منقبض شده و تکه تکه می شوند. اما در رابطه با سرطان این فرآیند مرگ سلولی معمولاً ناکام می ماند، بنابراین سلول ها می توانند بدون هیچ کنترلی تقسیم شوند.روش درمانی مغناطیسی دربرگیرنده نانوذرات کوچک آهن است که به پادتن ها مرتبط است، پادتن ها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن در مقابله با مواد خطرناک تولید می شوند. این نانوذرات آهن به مولکول سلول های تومور متصل می شوند و زمانی که میدان مغناطیسی فعال می شود این مولکول ها با هم جمع می شوند و به طور خودکار سیگنال مرگ را آزاد

می کنند.این فرآیند امید برای درمان های جدید را افزایش می دهد تا سلول های تومور مقاوم به فرآیند معمول مرگ سلول از بین بروند.

در این پژوهش، سلول های سرطان روده در معرض نانوذرات قرار گرفته و میان دو مغناطیس قرار داده شدند. بیش از نیمی از سلول ها توسط فعال سازی مغناطیس از بین رفتند، در حالی که هیچ سلول سالمی نیز تحت تأثیر این فرآیند قرار نگرفت. نتایج این تحقیق در مجله نیچر متریالز منتشر شده است.

کاهش وزن راهی برای درمان سرطان ـ «هنری اسکوکرافت» مدیر اطلاعات علمی مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا اظهار داشت: «این روش بسیار جذاب است اما هنوز در مرحله اول تحقیقات قرار دارد.»

این در حالی است که دانشمندان اعتقاد دارند که نگاه داشتن وزن بدن در یک حالت طبیعی و سالم بهترین شیوه برای پیشگیری از سرطان در گام اول است. براساس گزارش منتشر شده توسط سازمان جهانی تحقیقات سرطان بیش از 22 هزار مورد سرطان به طور سالانه قابل پیشگیری بوده اند. وزن بالای بدن خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان پانکراس، سینه، روده، مری، کلیه، رحم و کیسه صفرا را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha