چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 70066

محققان استرالیایی علت دشواری بیدار شدن صبحگاهی را كه برای عده ای یك معضل روزانه است دریافته و آن را به آهسته كار كردن ساعت داخلی بدن این افراد نسبت داده اند.

نمیتوانم صبحها زود از خواب بیدار شوم
سلامت نیوز : محققان استرالیایی علت دشواری بیدار شدن صبحگاهی را كه برای عده ای یك معضل روزانه است دریافته و آن را به آهسته كار كردن ساعت داخلی بدن این افراد نسبت داده اند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از افكارنیوز، اكثر مردم از خوابیدن آخر هفته ها لذت می برند اما برای برخی موضوع بیدار شدن و یا بلند شدن از تختخواب یك معضل روزانه است كه گاهی زندگی آنها را برهم می زند.
 
اكنون دانشمندان به این نتیجه رسیدند كه چرا عده ای از مردم در بیدار شدن صبح مشكل دارند. آنها علت این معضل را آهسته بودن ساعت بدنی این افراد عنوان كرده اند.
 
یك تیم از دانشگاه آدلاید در استرالیا اختلال در فازهای خواب به تأخیر افتاده را مورد تحقیق قرار داده اند تحقیقاتی كه با عدم توانایی همیشگی در خوابیدن و بیدارشدن در ساعت مقرر توصیف می شود.
 
این شرایط ۱۵ درصد از نوجوانان را تحت تأثیرقرار می دهد اما می تواند به یك شرایط در تمام طول زندگی تبدیل شود.
 
لئون لاك رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت كه نتایج اولیه نشان می دهد كه ساعت داخلی بدن افرادی كه دارای این اختلال هستند كندتر از معمول كار می كند.
 
اكثر افرادی كه دیروقت می خوابند نمی توانند تا ساعت ۲ یا ۳ صبح بخوابند و این حالت زودترین ساعتی است كه آنها به تختخواب می روند، همین امر بیدار شدن صبح روز بعد را دشوار می كند. ما تاكنون علت این امر را مورد تحقیق قرار دادیم و یكی از پذیرفتنی ترین توضیحات این است كه ساعت داخلی بدن این افراد معمولا بیشتر از ۲۴ ساعت كار می كند.
 
ساعت داخلی اكثر افراد ۲۴ ساعته است، این یك ریتم طبیعی است كه بر خواب و دمای بدن تأثیرگذار است اما برای افرادی كه دارای اختلال فازهای خواب به تأخیر افتاده هستند تكمیل این چرخه بیشتر طول می كشد و آنها ترجیح می دهند كه دیرتر به رختخواب بروند و دیرتر بیدار شوند.
 
بسیاری از موجودات زنده ریتمهای شبانه روزی را دنبال می كنند كه این امر یك چرخه روزانه فراهم می كند كه مدیریت آن برعهده ساعت داخلی بدن است. این ساعت بر خواب و بیداری تأثیرگذار است و دمای بدن و ترشح هرمونها را كنترل می كند.
 
وقتی كه بدن در معرض نور شدید صبحگاهی قرار بگیرند ساعت بدنش متوجه می شوند كه وقت بیدار شدن است. این مسئله می تواند تحت تأثیر فاكتورهای زیست محیطی چون سطح نور محل زندگی و یا پرواز بین منطقه های مختلف زمانی و یا كار كردن در شیفتهای كاری شب قرار بگیرد.
 
برای تأیید نهایی نتیجه این تحقیقات باید با گروه های بزرگتری آزمایشهای وسیعتری انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha