چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 70067

شاید فقط زیر تیغ و برق آفتاب یادتان بیفتد که به داد پوست‌تان برسید و موقع سوز و سرمای زمستان، فقط دنبال یک جای گرم برای باز کردن یخ دست و پای‌تان باشید. اگر این طور است، پس توصیه‌های متخصصان پوست را بشنوید تا کمی درباره پوست‌تان دچار وجدان‌درد شوید.

آفتاب زمستان بیشتر می سوزاند
سلامت نیوز : آفتاب زمستان را دست کم می‌گیرید؟ نمی‌دانید از همین نور نصف و نیمه و بی‌رمق چه کارها برمی‌آید؟
شاید فقط زیر تیغ و برق آفتاب یادتان بیفتد که به داد پوست‌تان برسید و موقع سوز و سرمای زمستان، فقط دنبال یک جای گرم برای باز کردن یخ دست و پای‌تان باشید. اگر این طور است، پس توصیه‌های متخصصان پوست را بشنوید تا کمی درباره پوست‌تان دچار وجدان‌درد شوید.

آن‌ها می‌گویند هوای خشك زمستان و باد شدید این فصل، می‌تواند باعث خشكی، ترک خوردگی و خارش پوست شود. شاید تابش نور خورشید این فصل خیلی شدید نباشد، اما بازهم احتمال آسیب دیدن پوست در اثر اشعه ماورای بنفش وجود دارد؛ به خصوص آسیب به چشم‌ها ممكن است بیشتر شود، چون در زمستان با این كه شدت نور مریی كم‌تر است و درست به همین دلیل، مردمك‌ها گشادترند، اما شدت اشعه ماورای بنفش نور خورشید، چندان تفاوتی با تابستان ندارد.

البته خوشبختانه راه‌های ساده‌ای برای حفاظت از پوست وجود دارد که می‌توانیم با رعایت آن‌ها سرمای زمستان را از سر بگذرانیم و به روزهای معتدل بهاری فكر كنیم.

● متخصصان چه می‌گویند
«حفاظت از پوست در مقابل نور آفتاب، تنها مختص به یک فصل خاص نیست و در تمام سال باید به فکر محافظت از آن باشیم.» این را دکتر علی ابراهیمی، استادیار پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌گوید. او معتقد است، به دلیل زاویه تابش در فصل زمستان و همچنین انعكاس نور پس از بارش برف و باران، آفتاب این فصل بیشتر به پوست صدمه می‌زند. توصیه این متخصص پوست استفاده از ضد آفتاب است، چه در زمستان و چه در بقیه فصل‌های سال، به ویژه برای افرادی كه پوست خشك دارند یا ورزش‌های زمستانی می‌کنند یا مشغول هر فعالیت دیگری در مناطق كوهستانی هستند.

● چشم‌های‌تان را دریابید
آفتاب زمستان، چشم‌های شما را هم به الطاف ویژه‌اش می‌نوازد. دكتر حسن رزمجو، متخصص چشم، معتقد است، استفاده از عینك دودی طبی در فصل زمستان دو خاصیت دارد؛ هم محافظ چشم در برابر نور زننده خورشید است و هم مانع ورود سرما به درون چشم می‌شود. او به خبرنگار ایرنا گفته‌است: «بیشتر مردم فکر می‌کنند كاربری عینك دودی، محدود و مخصوص به فصل تابستان است، درصورتی كه استفاده از آن در این فصل برای جلوگیری از تاثیر سوز سرما و به دنبال آن التهاب استخوان‌های دور چشم، توصیه می‌شود.» بهترین رنگ زمینه برای عینك‌های دودی طبی از دید این متخصص چشم‌پزشکی، زمینه كرمی ، قهوه‌ای و خاكستری است.

● مراقبت از پوست قبل از خارج شدن از منزل
پوست دست و صورت خود را با یک لایه از ضد آفتاب و مرطوب‌کننده بپوشانید. محصولات متنوعی در بازار وجود دارند که ضد آفتاب را با مرطوب‌کننده یا روغن ترکیب کرده‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بهتر است ضد آفتابی را انتخاب کنید که اس-پی-اف آن ۱۵ یا بالاتر باشد. این کرم به عنوان سدی در برابر عوامل آسیب‌رسان به پوست عمل می‌کند. بد نیست بدانید ۸۰ درصد نور خورشید با انعکاس روی برف به اطراف باز می‌تابد، در حالی که این مقدار در مورد خاک ۱۷ درصد است. این یعنی در زمستان بیشتر در معرض هجوم نور خورشید و طیف مضر اشعه آن هستیم. پس اگر اهل ورزش‌های زمستانی و اسکی هستید، لازم است از ضد آفتاب‌های قوی‌تری استفاده کنید.

هوای سرد و عوامل دیگر می‌تواند باعث دردناك‌ شدن و ترك‌خوردگی لب‌ها شود كه در نتیجه آن لب‌ها پوسته پوسته شده و قاچ قاچ می‌شوند. لب‌های شما هم نیاز به کرم‌های ضد آفتاب مخصوص یا چرب‌کننده مانند پماد ویتامین آ دارند. وگرنه باید منتظر قاچ و ترک روی لب‌های‌تان هم باشید.

پوشیدن دستکش یادتان نرود. این دستکش‌ها، ناخن‌های‌‌تان را در برابر هوای سرد و خشک حفظ می‌كنند و از شکنندگی آن‌ها و نیز سوزش وخشکی پوست آن جلوگیری می‌کنند.
علت دیگر خارش و ترک‌خوردگی پوست، گرم کردن بیش از حد و به دنبال آن عرق کردن است. پوشیدن لباس لایه لایه روی هم به شما اجازه می‌دهد در صورت نیاز، برای پیش‌گیری از این وضع لباس خود را درآورید. در ضمن بهتر است لباس‌های زیر شما نخی وگشاد باشد.

اگر موقع برف بازی خیس شدید، لباس وکفش‌های خیس خود را فورا درآورید. این کار از تحریک و سوزش پوست شما جلوگیری می‌کند.
مالش روزانه سطح پوست با پنبه یا پارچه مرطوب، سلول‌های مرده پوست را پاک می‌كند و مانع بسته شدن منافذ آن می‌شود. با این حال استمرار در این کار، چربی‌های لازم برای حفظ رطوبت پوست را ، به‌خصوص در زمستان، از بین می‌برد.

● وقتی پزشک لازم می‌شود
اگر محصولات بدون نیاز به نسخه پزشك اثربخش نبود ، همه این کارها را هم انجام دادید و باز حس کردید پوست‌تان خشک و حساس است، باید با پزشك مشورت كنید. هم‌چنین، در صورت افزایش نقطه‌های قرمز روی پوست، پوسته‌ پوسته شدن پوست، شکنندگی ناخن‌ها و نیز ترك خوردگی پاشنه پا حتما به پزشك‌تان مراجعه كنید.

منبع : روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha