یک کارشناس تغذیه گفت: در صورت تغذیه صحیح در ماه رمضان، میزان مصرف غذای روزه داران 20 درصد کاهش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرخنده ناظم کارشناس مرکز بهداشت استان فارس در جمع کارکنان برق منطقه‌ای فارس با اشاره به اثرات مطلوب جسمی و روحی روزه داری در ماه مبارک رمضان گفت: بر اثر روزه گرفتن در ماه مبارک، برخی تغییرات بیوشیمیایی و فعل و انفعالات گوناگون در بدن به وجود می‌آید که پائین آمدن اسید اوریک خون، سوختن چربی‌های اضافی و تقویت متابولیسم، تقلیل مشکلات بیماران افسرده و تقویت سلامت روانی افراد از مهم ترین نتایج آن است.

وی افزود: نوع غذای مصرفی افراد، تأثیر بسزایی در رفتار و عکس العمل‌های آنان دارد. در آیات قرآنی به تأثیر چگونگی تهیه و استفاده از غذا در پذیرش طاعات و عبادات در درگاه الهی اشاره شده است و در روایات نیز تنبلی در انجام فرایض دینی، قساوت قلب و بی‌توجهی به مواعظ، به عنوان نتایج نامطلوب پرخوری و یا حرام خوری ذکر شده است.

کارشناس مرکز بهداشت فارس، با اشاره به مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای مربوط به ماه رمضان، به روزه داران توصیه کرد که برای جلوگیری از افزایش وزن، از مصرف بیش از حد خوراکی های دیرهضم مانند غذاهای سرخ شده و چرب و نیز مواد قندی خودداری و از میوه‌هایی مانند خرما، کشمش و انجیر به جای قند استفاده و از نوشیدن چای بلافاصله پس از افطار نیز به دلیل تأثیر آن در کاهش جذب آهن پرهیز کنند.

وی اظهار داشت: در صورت تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان، میزان مصرف غذای روزه‌داران حداقل 20 درصد کمتر از ماه‌های دیگر خواهد بود و بنابراین در پایان ماه، هر فرد باید حداقل دو کیلوگرم کاهش وزن داشته باشد که البته این مقدار در صورت اقدام به ورزش های مناسب ماه رمضان یعنی شنا و پیاده روی بعد از افطار بیشتر خواهد بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha