پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 70072
سلامت نیوز :مردم افغانستان معتقدند که اگر غذای روز نوروز آنان سنتی و طبیعی باشد در طول سال جوانمردی، پاکی و صداقت خواهند داشت به همین دلیل در این روز از غذاهای مخصوصی استفاده می‌کنند.
 
به گزارش فارس، از گذشته‎های بسیار دور ساکنان افغانستان برای شب عید نوروز غذاهای خاصی را تهیه و میل می‌کنند که بر سر سفره اغلب افغان‌ها حتی آنانی که در دیگر کشورها به سر می‌برند نیز می‌توان این غذاها را دید.

سبزی پلو، ماهی و گوشت خروس مهم‌ترین غذای آنان می‌باشد اما سبزی پلو و ماهی نیز بسیار مرسوم است.

سبزی پلو

این غذا بر سفره شمار زیادی از خانواده‎های افغان حتی آنانی که سطح درآمد روزانه‎شان بسیار پایین است، در شب‎های نوروز دیده می‎شود.

سبزی آن ترکیبی از اسفناج، گشنیز و تره است و همچنین تلاش می‌شود که برنج آن نیز از محصولات کشاورزی افغانستان بوده تا همه چیز رنگ افغانی داشته باشد.

گوشت خروس

یکی از غذاهای دوست‎داشتنی افغان‎ها در نوروز گوشت خروس است و در میان ساکنان پایتخت بیشتر گوشت خروس با رنگ سفید مورد پسند قرار می‎گیرد.

برخی از افغان‎ها از ماه‎ها قبل خروسی را با رنگ سفید خریداری می‎کنند و آن را در شب نوروز ذبح کرده و نیز تلاش می‎کنند تا این نوع خروس‎ها خانگی باشد.

افغان‎ها دلیل انتخاب خروس و آن ‎هم با رنگ سفید را آغاز یک سال مملو از جوانمردی و پاکی و صداقت می‎دانند و می‎پندارند که در آغاز سال اگر غذای آنان چنین باشد تا پایان سال گرفتار سیاه‎روزی و ناجوانمردی‎ نخواهند شد.

ماهی

ماهی یکی دیگر از غذاهای دوست‎داشتنی افغان‎هاست و می‎کوشند تا گوشت ماهی را نیز در کنار سایر غذاهای طبیعی بر روی سفره خود داشته باشند.

خشکسالی‎ها و جنگ‎های 3 دهه اخیر علاوه بر این که ماهی را در این کشور کمیاب کرده، بهای خرید آن را نیز به شدت افزایش داده است.

ساکنان افغانستان خوردن گوشت ماهی را در روز نوروز که آغاز فصل بهار است، نشانه‏‌ای از سلامتی و تندرستی در تمام سال برای خود می‎دانند.

کلوچه‎های خانگی (گوش فیل)

خانواده‎های افغان در شهرها و روستاها از آرد گندم، روغن، کره و شکر انواع کلوچه‎های خانگی را تهیه می‎کنند تا زینت‎بخش سفره‎های‌شان در روزهای نوروز باشد.

یکی از این کلوچه‎ها، «گوش فیل» است که به شکل «شب‎پرک» ساخته می‎شود و روی آن شکر پاشیده می‎شود و این یکی از مهم‎ترین غذاهای نوروزی است که هم در شهرها و هم در روستاهای افغانستان مرسوم است.

به دلیل هزینه اقتصادی پایین این غذای نوروزی جایگاه خود را همچنان در میان خانواده‎های افغان حفظ کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha