پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 70079

مركبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث هستند و دریافت كم این ویتامین با فشارخون بالا ارتباط دارد.

رابطه ویتامین ث با فشارخون بالا
سلامت نیوز : مركبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث هستند و دریافت كم این ویتامین با فشارخون بالا ارتباط دارد.

كارشناس پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر در گفت وگو با وب دا، اظهار داشت: تحقیقات نشان داده است كه افراد مبتلا به فشارخون بالا باید مصرف سدیم را كاهش دهند. پتاسیم و كلسیم می‌تواند به كاهش فشارخون كمك كند. موز، زردآلو، انجیر، گریب فروت، هلو، انگور و آلو، میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند كه در كاهش فشارخون بالا مؤثرند. سیب‌زمینی، سیر، كلم بروكلی، كدوسبز، قارچ و گوجه‌فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این مواد غنی می‌باشند.

دکتر نسرین آژنگ افزود: خوردن گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده بدون نمك برای افراد دچار فشارخون بالا توصیه می‌شود. برای معطر كردن گوشت می‌توان از سبزی‌های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده كرد. ماهی را نیز می‌توان با شوید، فلفل قرمز یا سیاه، مركبات، سس‌های خانگی بدون نمك یا سایر سبزی‌ها معطر كرد. 

وی تصریح کرد: افرادی كه از فشارخون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، ماهی دودی یا كنسرو شده، سس‌ها و كنسرو لوبیا كه سرشار از سدیم هستند، پرهیز كنند. در طبخ به جای كره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و كانولا استفاده كرد. مواد حاوی كافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های كولا و شكلات سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

دکتر آژنگ توصیه کرد: بیماران مبتلا به فشارخون بالا از مصرف الكل خودداری كنند زیرا الكل از موادی است كه باعث افزایش فشارخون می‌شود با كاهش مصرف الكل در اكثر بیمارانی كه الكل مصرف می‌كنند، فشارخون به طور اساسی كاهش می‌یابد. بنابراین آنان كه گرفتار افزایش فشارخون هستند نباید بیشتر از 6 -5 گرم نمك در روز مصرف كنند. این مقدار تقریباً برابر با یك قاشق چای‌خوری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha