جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 70135

حتما شما تا به حال شنیده‌اید كه یوگا ورزشی است كه می‌تواند با ایجاد تمركز و آرامش برای شما خواص درمانی نیز داشته باشد.

تایی چی؛ ورزشی درمانگر
سلامت نیوز : انجام ورزش در هر زمانی مفید است، اما طب سنتی توصیه می‌كند همزمان با بیدار شدن طبیعت باید انجام فعالیت‌های ورزشی را افزایش داده، بویژه باید دقایق یا ساعاتی از روز را به انجام حركات ورزشی در فضای باز سپری كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حتما شما تا به حال شنیده‌اید كه یوگا ورزشی است كه می‌تواند با ایجاد تمركز و آرامش برای شما خواص درمانی نیز داشته باشد، اما شاید كمتر نام ورزش تایی چی را شنیده باشید.

از تایی چی و چی گونگ به عنوان مادر ورزش رزمی كونگ‌فو نام برده می‌شود. این ورزش كه در چین و شرق دور بیش از 1500 سال قدمت دارد، در طب سنتی این كشور جایگاه ویژه‌ای در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد.

كلمه «چی» به معنای انرژی حیاتی است و اساس این ورزش بر افزایش انرژی‌های حیاتی بدن و حفظ یا بازگرداندن تعادل ارگان‌های داخل بدن و در نهایت كمك به سلامت یا درمان بیماری‌هاست.

حركات ورزشی تایی چی آرام و موزون همراه با تفكر و تعمق بوده و تنفس در آن نیز بسیار منظم و در كنترل فرد است. در این ورزش عضلات منقبض و سفت نمی‌شوند و همواره در حالت شل و آرامش هستند. مطالعات مختلف علمی نشان داده است حركات آرام و موزون تایی چی جریان خون، انرژی و لنف را افزایش می‌دهد و به تنظیم حركات دستگاه گوارش و روده‌ها نیز كمك می‌كند. دمای بدن را تنظیم و به بهبود وضع تنفس و متابولیسم بدن كمك می‌كند. این روش همچنین در بهبود وضع قلبی عروقی فرد موثر است. گزارش‌ها و تحقیقات علمی نشان داده است تایی چی می‌تواند در كنترل فشار خون در افراد با فشار خون بالا مفید باشد. در بسیاری از بیمارستان‌های كشور چین، درمانگرانی وجود دارند كه روزانه این ورزش را به بیماران آموزش می‌دهند.

براساس فلسفه طب سنتی چین (یین و یانگ)، حركات تایی چی به هماهنگی طبیعت و بدن و جریان بهتر نیروی حیاتی و انرژی در بدن می‌انجامد.

این روش ضمن كمك به سلامت جسمی می‌تواند باعث آرامش، افزایش تمركز، تقویت حافظه، كاهش تنش و اضطراب شود. انجام این ورزش به افراد مسن برای كمك به پیشگیری و درمان آلزایمر، مشكلات خواب و نیز طول عمر بیشتر توصیه می‌شود. مطالعات نشان داده است ورزش تایی‌چی به عنوان یك درمان مكمل در بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان می‌تواند موثر باشد.

این ورزش برخلاف آن‌كه حركات آرام و بدون فشاری را به ورزشكار تحمیل می‌كند، اما متابولیسم را افزایش داده و باعث سوزاندن حجم بالایی از كالری می‌شود، ضمن آن‌كه به بهبود ساختار قامت و ستون فقرات كمك می‌كند كه در نهایت می‌تواند به كاهش وزن و تناسب اندام كمك كند.

در تایی چی، ورزشكار قسمت فوقانی بدن را شل كرده و تنفس با نظم و كنترل خاصی انجام می‌شود. دست‌ها، حركات خاص و منظمی را تكرار می‌كند. زانوها خم و شل شده و حركات موج‌وار از دست به پای مخالف منتقل می‌شود. گزارش‌های مختلفی از تاثیرات مثبت این ورزش برای بیمارانی كه دیابت، بیماری‌های مفصلی، بیماری‌های قلبی، ام.اس و پاركینسون دارند، منتشر شده است.

به امید آن‌كه فعالیت‌های ورزشی شما در بهار، سلامت را برایتان به ارمغان بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha