سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 70156

انجام دوباره ختنه یک روش غیر معمول اما گاهی ضروری است. به دومین عمل جراحی اشاره دارد که به دلیل نتایج نامطلوب با ختنه اصلی انجام شده است. ختنه برداشتن پوست ختنه گاه است که غلاف پوستی است که سر آلت تناسلی را می پوشاند.

مواقعی که ختنه باید مجددا انجام شود

ختنه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیدزهلث یک کلاهک از پوست که پوست ختنه گاه نامیده می شود، سر آلت تناسلی را می پوشاند. در ختنه، پوست ختنه گاه با جراحی برداشته می شود و انتهای آلت تناسلی نمایان می شود.

برخی از خانواده ها بر اساس اعتقادات فرهنگی یا مذهبی ختنه را انتخاب می کنند. برخی دیگر به دلیل رعایت بهداشت یا ظاهر این کار را انتخاب می کنند. و برخی انتخاب می کنند که ختنه نکنند.

اکثر ختنه ها در 10 روز اول (اغلب در 48 ساعت اول) زندگی نوزاد انجام می شود. آنها یا در بیمارستان توسط متخصص اطفال، پزشک خانواده، یا متخصص زنان و زایمان انجام می شوند، یا برای برخی از ختنه های آیینی مذهبی، در خانه انجام می شوند. پزشک در مورد این روش و خطرات احتمالی با والدین نوزاد صحبت خواهد کرد.

نوزادان نارس یا کسانی که نگرانی های پزشکی خاصی دارند ممکن است تا زمان ختنه شدن به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. برخی از نوزادان با مشکلات جسمانی به دنیا می آیند که بر آلت تناسلی تاثیر می گذارد که با جراحی برطرف می شود. آنها ممکن است ختنه نشوند زیرا پزشکان از پوست ختنه گاه به عنوان بخشی از عمل ترمیمی استفاده می کنند.

گاهی اوقات، خانواده ها تصمیم می گیرند برای ختنه منتظر بمانند تا خودشان یا فرزندشان بعداً انتخاب کنند. ختنه نوزاد معمولاً در اتاق عمل با بیهوشی عمومی کودک انجام می شود .

فواید ختنه چیست؟

کسانی که ختنه شده اند کمتر احتمال دارد:

  • ابتلا به HIV و سایر بیماری های مقاربتی (STD) در سنین بالا
  • ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)، به ویژه در سال اول زندگی
  • ابتلا به سرطان آلت تناسلی، که در افرادی که هم ختنه شده و هم ختنه نشده اند، نادر است. هنوز مشخص نیست که کاهش خطر مربوط به خود ختنه است یا تفاوت در بهداشت.
  • ایجاد تحریک، التهاب یا عفونت آلت تناسلی، زیرا تمیز نگه داشتن آلت تناسلی ختنه شده آسان تر است.

خطرات ختنه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیدزهلث  مانند هر عمل جراحی، ختنه نیز خطراتی دارد. این موارد نادر هستند اما عبارتند از:

  • خونریزی که معمولاً مقدار کمی است. در مورد هر گونه اختلال خونریزی حتماً به پزشک اطلاع دهید، زیرا این اختلالات می تواند باعث خونریزی شدیدتر پس از ختنه شود.
  • عفونت، که معمولا خفیف است و به راحتی قابل درمان است
  • پوست بیشتر یا پوست کمتری  برداشته شده است

تشکیل بافت اسکار

برخی افراد احساس می کنند که ختنه ممکن است حساسیت نوک آلت تناسلی را کاهش دهد و لذت جنسی را در آینده کاهش دهد. این در مطالعات تا به امروز ثابت نشده است.

یکی از معایب شناخته شده ختنه درد است. در گذشته، تسکین درد به نوزادان برای ختنه مرسوم نبود. اما در حال حاضر داروهای ضد درد برای کمک به راحت نگه داشتن آنها توصیه می شود. این می تواند کرمی باشد که از قبل روی آلت تناسلی قرار داده شود یا دارویی باشد که به آن ناحیه تزریق شود تا آن را برای ختنه بی حس کند.

می توانید استامینوفن را برای راحت نگه داشتن نوزاد پس از عمل به او بدهید. دادن پستانک آغشته به آب قند و قنداق کردن نیز می تواند به نوزادان کمک کند آرام تر و راحت تر شوند.

چگونه از آلت تناسلی ختنه شده مراقبت کنیم؟

پس از ختنه، تمیز نگه داشتن ناحیه تا حد امکان بسیار مهم است. به آرامی با آب گرم تمیز کنید - از دستمال مرطوب پوشک استفاده نکنید. در صورت نیاز می توان از آب صابون استفاده کرد.

اگر روی محل برش پانسمان وجود دارد، هر زمان که در یکی دو روز اول پوشک را عوض کردید، یک پانسمان جدید بزنید. حتی بعد از اینکه دیگر نیازی به پانسمان نیست، مقداری کرم روی آلت تناسلی یا جلوی پوشک قرار دهید تا آلت تناسلی خوب شود. این می تواند به جلوگیری از ناراحتی ناشی از مالیدن یا چسبیدن آلت تناسلی به پوشک کمک کند.

معمولا بین 7 تا 10 روز طول می کشد تا آلت تناسلی ختنه شده بهبود یابد. در ابتدا ممکن است نوک آن کمی متورم و قرمز به نظر برسد و ممکن است متوجه مقدار کمی خون روی پوشک دیده شود. همچنین ممکن است بعد از چند روز متوجه ترشحات یا پوسته زرد خفیف شوید. این بخشی از روند طبیعی بهبودی است.

 اگر متوجه هر یک از این مشکلات شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی مداوم یا خون روی پوشک (بیش از یک چهارم)
  • افزایش قرمزی
  • تب
  • سایر علائم عفونت، مانند بدتر شدن تورم یا ترشح، یا تاول های پر از چرک
  • فرد تا 8 ساعت پس از ختنه به طور معمول ادرار نکرده 

چگونه از آلت تناسلی ختنه نشده مراقبت کنیم؟

مانند آلت تناسلی که ختنه شده است، آلت تناسلی ختنه نشده نیز باید تمیز نگه داشته شود. همچنین، نیازی به سواب پنبه‌ای، قابض یا محصولات حمام خاصی نیست - فقط هر بار که کودک خود را حمام می‌کنید کافیست با با  آب گرم شستشو شود.

در ابتدا پوست ختنه گاه را برای تمیز کردن زیر آن عقب نکشید. با گذشت زمان، پوست ختنه گاه به خودی خود جمع می شود تا بتوان آن را به راحتی از غده به سمت شکم جدا کرد. این در زمان‌های مختلف برای پسران مختلف اتفاق می‌افتد، اما بیشتر آنها می‌توانند تا زمانی که به بلوغ می‌رسند پوست ختنه‌گاه را جمع کنند.

همانطور که پسرتان بزرگ شد، به او بیاموزید که زیر پوست ختنه گاه را با عقب کشیدن آرام آن از سر، شستن زیر پوست ختنه گاه با آب گرم بشویید، سپس پوست ختنه گاه را روی سر آلت تناسلی خود بکشید.

دکتر محمدرضا صفری نژاد ،اورولوژیست در سایت خود نوشت: این روزها والدین زیادی فرزندان خود را نزد بنده می آورند که از نحوه ختنه بچه های خود ناراضی هستند، علت آن این است که در جامعه ما ختنه نه تنها یک عمل جراحی محسوب نمی شود، بلکه اهمیتی هم به آن داده نمی شود. از هر 10 کودک پسر که نزد اینجانب می آورند در 8 نفر آنها ختنه کودک مشکل دارد که اکثرا پوست ختنه گاه بصورت ناقص برداشته شده و سبب چسبندگی بعدی شده است.


 اگر ختنه بصورت درست انجام نشود سبب عوارض زیر می گردد:


•    اگر پوست ختنه گاه بصورت درست برداشته نشود هدف از ختنه کودک که بیشتر جلوگیری از عفونت ادراری است مواجه با خطر می شود و در حقیقت منظور وهدف اصلی حاصل نمی شود.

•    پوست ناقص بریده شده به کلاهک آلت تناسلی و تنه آلت تناسلی چسبیده و زیر آن ترشحات جمع می شود و سبب عفونت می گردد.
•    چسبندگی ناشی از ختنه نامناسب سبب مخفی شدن و کشیده شدن آلت تناسلی کودک بداخل شکم می شود که آزاد کردن این چسبندگی نیازمند عمل جراحی است.
•    گاها بعلت ختنه توسط افراد فاقد واجد شرایط باندهای چسبندگی متعدد ما بین تنه آلت تناسلی و کلاهک آلت تناسلی ایجاد می شوند که باید با عمل جراحی آنها را برداشت.
•    کوتاهی آلت تناسلی
•    بد شکل شدن آلت تناسلی

تعداد بسیار زیادی از این کودکان وقتی به سن بلوغ می رسند ممکن است دچار استرسهای روحی شوند. بنده مردانی را داشتم که بعلت عوارض ناشی ختنه نامناسب از ازدواج خودداری می کردند. بسیاری از عوارض ختنه با جراحی قابل اصلاح هستند و گاها نیز نمی توان مشکل بد ختنه شدن را اصلاح کرد.

ختنه یک عمل جراحی بسیار حساس است و باید توسط افراد واجد شرایط انجام شود. متاسفانه در جامعه ما هم والدین و هم اکثر پزشکان ختنه را یک عمل جراحی محسوب نمی کنند. در بسیاری از مطبها در شهرکهای اطراف تهران و حتی در خود تهران ختنه توسط تزریقاتچی ها انجام می شود. بدترین کار این است که یک نفر دستهای بچه و یک نفر پاهای بچه را می گیرند و کودک در شرایط غیر انسانی ختنه می شود. ختنه باید حتما در شرایط بی دردی کامل باشد، امروزه با پیشرفت روشهای بیهوشی می توان در کمال آرامش کودک را ختنه نمود.

 والدین باید به ختنه به عنوان یک عمل جراحی نگاه کنند و لازمه یک ختنه خوب و استاندارد هزینه کردن است. والدین نباید در ختنه کردن کودکان خود کوتاهی کنند. ختنه کردن یک روش استاندارد جراحی دارد. از هر 100 کودکی که ختنه می شود به جرات می توان گفت که حتی یک نفر آنها به روش استاندارد ختنه نمی شود.

 

بهتر است این نکات را بدانید :

•    ختنه یک عمل جراحی حساس محسوب می شود
•    ختنه باید به روش استاندارد و توسط افراد واجد شرایط صورت گیرد
•    اکثر ختنه هائی که انجام می شوند ناقص هستند
•    ختنه اگر بدرستی انجام نشود سبب عوارض متعدد می گردد
•    عمل ختنه باید در شرایط بی دردی کامل صورت گیرد
•    ختنه هائی که بدرستی انجام نشده و سبب عوارض شده اند، ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند
•    در افراد بالغ که بعلت ختنه نامناسب دچار بد شکلی آلت تناسلی هستند، در بسیاری از موارد با جراحی می توان آنرا اصلاح کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شبنم ب ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    سلام سوالی داشتم از شما پسرمو در 3ماهگی از طریق حلقه ختنه شده الآت 5 ماهشه که هنوز زیر کلاهک آلتش ورم داره و سر کلاهکش داخل عالتش میره به نظر شما دلیلش چیه راهنماییم کنین.با تشکر
    • لیلا ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      سلام من پسرم رو تو ۲ ماهگی ختنه کردیم و بالان ۶ ماهش هست الان متوجه شدیم که کج ختنه کردن و پوستشو کج هستش ایا میشود اصلا حس کرد خیلی نگرانیم ممنونم اگر جواب بدین
  • ثریا ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    با سلام من با نظر شما مخالفم,چون من بچمو سه ماه پیش بردم بیمارستان میلاد!! اونم توسط جراح عمومی ختنه شده ولی پوست التشو کوتاه بریدن و به قول شما هم چسبندگی داره هم به طرف داخل کشیده میشه,فکر کنم میبردم یه تزریقات چی بهتر از این ختنه میکرد!!!!!!
  • مینا IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    37 13
    سلام من پسرم رو ۳ ماهگی ختنه کردم الان ۷ ماهشه و دکتر پوست سر آلت رو کامل نبرد و گفت برای ارضا شدنش خوبه در آینده الان سر آلتش کاملا زیر پوسته و دائما زیر پوست پر از ترشح های سفیده خواهشا راهنمایی کنین چیکار کنم مجدد ختنه کنم؟
  • حامد IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    17 8
    با سلام من پسرم را ۳ ماهگی ختنه کردم الان ۶ ماهشه ولی سر آلتش همش زیر پوست میمونه ؟در ضمن با دست که فشار میدم میزنه بیرون چیزسفید رنگی مشاهده میشه .؟خواهشا راهنمایی کنید چکار کنم خطر داره یا نه ؟
  • رضا IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    1 0
    سلام پسرم ۸ سالشه ختنه سنتی کردیم ولی زیاد پوستش مونده آیا مشکلی داره
    پاسخ سایت:

    سلام. باید برای اطمینان از سلامت کودکتان به جراح عمومی یا اورولوژی مراجعه کنید.

  • حسین IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 0
    من ۲۹ سالمه و متاهل هستم من امروز تازه فهمیدم که درست ختنه نشدم و یک پوست از کلاهک به تنه الت وصله حالا باید دوباره ختنه بشم یا مشکلی نداره
    پاسخ سایت:

    سلام. باید به متخصص اورولوژی یا آندرولوژی مراجعه کنید.