شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۴
کد خبر: 70165

سلامت نیوز : مطالعات اخیر نشان می‌دهد با وجودی که نرخ استفاده از وسائل پیشگیری از بارداری در میان زنان جهان افزایش یافته اما هنوز نیز بسیاری از زنان در مقابل بکارگیری از این وسائل از خود مقاومت نشان می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متخصصان در این مطالعه که در 194 کشور جهان انجام شد آمار زنان متاهلی را که از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده می کردند و نیز زنانی را که در مقابل استفاده از این وسایل، مقاومت داشتند بین سالهای 1990 تا 2010 میلادی بررسی کرده‌اند.

این مطالعات نشان می‌دهد هنوز شمار قابل توجهی از زنان متاهل با وجود اینکه قصد جلوگیری یا به تاخیر انداختن حاملگی را دارند با این حال از هیچ یک از شیوه‌های جلوگیری از بارداری به منظور تنظیم خانواده استفاده نمی‌کنند.

این گزارش حاکیست، استفاده جهانی از وسایل جلوگیری از بارداری بین سال های 1990 تا 2010 میلادی، افزایش 55 الی 63 درصدی داشته و همچنین تعداد زنانی که در مقابل استفاده از این وسایل مقاومت داشته اند از 15 درصد به 12 درصد کاهش یافته اما با این وجود متخصصان پیش بینی می‌کنند تا سال 2015 میلادی حدود 233 میلیون زن به رغم نیاز جامعه به شیوه رضایت بخش از وسایل جلوگیری از بارداری استفاده نخواهند کرد.

بنا به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، آن بیدلکام،‌ متخصص باروری و تنظیم خانواده در اداره اقتصادی و امور اجتماعی سازمان ملل متحد گفت: تغییرات در طول این دوره زمانی نشان می‌دهد به دلیل رشد استفاده زنان از وسایل پیشگیری از حاملگی و کاهش تعداد زنانی که در مقابل این مسئله مقاومت دارند در مسیر مناسبی هستیم اما با این وجود در برخی از نقاط جهان هنوز زنانی هستند که نسبت به استفاده بهتر و موثر از این وسایل بی توجهی می کنند.

همچنین موج بزرگ استفاده از این وسایل بین سالهای 1990 تا 2010 میلادی در جنوب آسیا و نیز در شرق، شمال و جنوب آفریقا مشاهده شد. روش‌های پیشگیری از حاملگی همچنین در کشورهای توسعه یافته بسیار مرسوم بود تا اینکه رفته رفته در غرب اروپا، استرالیا و نیوزلند کاهش پیدا کرد.

نواحی دیگر جهان نیز درصد کمی در استفاده از وسایل جلوگیری از حاملگی را نشان می‌دهد. در نواحی مرکزی و غربی آفریقا از هر پنج زن متاهل تنها یک نفر از وسایل پیشگیری از حاملگی یا سایر شیوه‌های جلوگیری تا سال 2010 میلادی استفاده کرده‌اند.

بیدلکام می‌گوید: مطالعات حاکی از تناقض‌های فراوان در استفاده از وسایل پیشگیری از حاملگی در نواحی مختلف آفریقا است. بدین معنی که در نواحی غربی و مرکزی آفریقا میزان استفاده از این وسایل در سال 1990 میلادی مشابه است اما در سال 2010 میلادی میزان استفاه از این وسایل در غرب آفریقا دو برابر افزایش یافته است.

بیشترین افزایش در شیوه‌های جلوگیری از حاملگی منتهی به استفاده از شیوه‌های نوینی همچون استفاده از روش‌های هورمونی در مقابل استفاده از شیوه‌های سنتی متداول می‌شود. در سال 2010 میلادی در سراسر جهان از هر 10 زن 9 نفر از شیوه‌های نوین جلوگیری از حاملگی استفاده کرده‌اند.

در راستای گسترش استفاده از وسایل پیشگیری از حاملگی،‌ مقاومت در استفاده از این وسایل نیز با هدف سیاست های کنترل جمعیتی کاهش یافته است. با این حال در سال 2010 میلادی همچنان 146 میلیون زن متاهل در مقابل استفاده از وسایل پیشگیری از حاملگی ابراز بی نیازی می‌کنند. کماکان 221 میلیون زن از شیوه‌های سنتی متداول جلوگیری از حاملگی استفاده می‌کنند. همچنین بیش از 20 درصد از زنان در غرب،‌ مرکز و شرق آفریقا برنامه‌ای برای کنترل جمعیت در سال 2010 میلادی نداشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha