شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۴
کد خبر: 70171

جدا از آن‌كه معمولا كودكان ارزش وجه نقدی را آنچنان كه باید درك نمی‌كنند، هیچ‌گاه عیدی نقدی نمی‌تواند شور و هیجان ناشی از دریافت هدیه را ـ حتی اگر ارزش مالی چندانی نداشته باشد ـ در كودكان ایجاد كند.

ایده‌هایی جدید برای عیدی دادن به كودكان
سلامت نیوز : عیدی دادن یكی از رسم‌های متداول در میان بسیاری از مردم جهان و بخصوص ایرانیان است. در ایام خجسته عید كوچك‌ترها به رسم ادب به دیدار بزرگ‌تر‌ها می‌روند و بزرگ‌ترها نیز به یمن آن روز به كوچك‌ترها عیدی می‌دهند.نوروز یكی از مناسبت‌های ویژه و باستانی ایرانیان است كه به دلیل قدمت و خاستگاه فرهنگی آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دادن و گرفتن عیدی جزء‌لاینفك آن به شمار می‌رود. معمولا اسكناس‌های نو را برای دادن عیدی انتخاب می‌كنند و آنها را بین صفحات كتاب مقدس قرار می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در سال‌های نه‌چندان دور، شگون عیدی و «دشت كردن» آن از افراد خاص اهمیت ویژه‌ای داشت و آن را نشانه تبرك می‌دانستند كه البته امروزه این رسم كمرنگ شده است. در گذشته، عیدی بیشتر به شكل هدیه داده می‌شد، ولی امروزه عیدی بیشتر به شكل نقدی پرداخت می‌شود.

جدا از آن‌كه معمولا كودكان ارزش وجه نقدی را آنچنان كه باید درك نمی‌كنند، هیچ‌گاه عیدی نقدی نمی‌تواند شور و هیجان ناشی از دریافت هدیه را ـ حتی اگر ارزش مالی چندانی نداشته باشد ـ در كودكان ایجاد كند.

تمام هیجان و حس خوب بزرگ‌ترها نسبت به نوروز، ناشی از خاطرات بچگی و بخصوص لحظه عیدی گرفتن از اقوام و آشنایان است. در حقیقت كودكان و نوجوانان عید را بیشتر به دلیل عیدی گرفتن دوست دارند.

عیدی دادن نوعی مهارت است كه تاثیر بسزایی در روان و آینده كودكان خواهد داشت. فراموش نكنید كه این هدایا را می‌توانید با هر بودجه‌ای كه در نظر دارید، تهیه كنید. فقط كافی است با صرف كمی وقت و سلیقه، هدیه‌ای مناسب با سن و جنسیت كودكان آماده و این خاطره خوب را در ذهن آنها ماندگار كنید. به ایده‌های زیرتوجه فرمایید:

یكی از بهترین عیدی‌ها، دادن تنقلات سالم در بسته‌بندی‌های زیبا به بچه‌هاست. برای این كار مقداری آجیل را در زرورق‌های شفاف كه هم به صورت كیسه‌ای و هم‌متری موجود است، بریزید و با روبان سر زرورق‌ها را گره زده و پاپیون بزنید یا روی مقوای دولا شده اشكال مختلفی از سر حیوانات، انواع گل‌ها و... بكشید به شكلی كه قسمت دولای مقوا بالای كار قرار بگیرد. پس از بریدن و رنگ‌آمیزی مقواها، سر كیسه را بین دولایه مقوا قرار داده و با منگنه آن را ثابت كنید. در صورت تمایل از انواع شكلات، پاستیل، آبنبات، لواشك لقمه‌ای و... به شكل مخلوط به جای آجیل استفاده كنید كه زیباتر و رنگین‌تر خواهد بود. سكه‌های پول را نیز پس از شستن و ضدعفونی كردن می‌توان داخل این كیسه‌های تنقلات انداخت. تنقلات را می‌توان در كاغذ‌های رنگی ریخت و سر آن را با نوار بست و آن را به شكل سیر درآورد.

از بطری‌های پلاستیكی نوشابه نیز می‌توان استفاده كرد. پایین بطری را به اندازه ده سانت جدا كنید، سپس با ایجاد چند برش بالای قسمت جدا شده را به شكل هفت و هشت دربیاورید. تنقلات را داخل آن ریخته و قسمت‌های برش خورده را تا بزنید. روبان را از زیر بطری عبور داده و روی آن گره زده و پاپیون بزنید.

*‌ اگر عكسی از كودك یا نوجوانی كه می‌خواهید به او عیدی دهید در اختیار دارید، می‌توانید عكس او را روی لیوان، تی‌شرت یا ظروف غذا چاپ كنید. این كار را دفاتر تبلیغاتی انجام می‌دهند، ولی جدا از آن معمولا غرفه‌هایی در پارك‌ها یا مراكز خرید هستند كه با مراجعه به آنها می‌توانید طرح مورد نظرتان را سفارش دهید.

*‌ كتاب به دلیل كاربرد آموزشی آن، یكی ازآن بهترین هدیه​هایی است كه می‌توانید برای سنین مختلف به هر تعداد كه مایلید، تهیه كنید و عیدی بدهید. آنها را با استفاده از روبان ببندید و به دلخواه تزئین كنید. می‌توانید كتاب‌ها را در پاكت یا كیف‌های كاغذی زیبایی قرار دهید.

*‌ در صورت تمایل می‌توانید از تخم‌مرغ‌هایی كه برای سفره هفت‌سین خود تهیه كرده‌اید، به تعداد بیشتر آماده كنید و به كودكان هدیه دهید كه هفته قبل آموزش‌های مربوط به آن داده شده است. می‌توانید با شكستن قسمتی از سر تخم‌مرغ طبیعی یا سفالی و پس از رنگ‌آمیزی، داخل آنها را سبزه سبز كنید یا خاك مناسب داخل آنها ریخته و برگ یا گل‌های طبیعی ظریف و ماندگار را كه قابلیت رشد دارند در داخل خاك بكارید. فراموش نكنید در انتهای تخم‌مرغ سوراخ ریزی برای عبور آب و هوا ایجاد كنید. این كار باعث می‌شود كه كودك نسبت به حفظ گیاه احساس مسئولیت كند.

حتما از پایه‌ای برای ثابت ماندن تخم‌مرغ استفاده كنید كه خودتان نیز می‌توانید آن را تهیه كنید. برای درست كردن پایه تخم‌مرغ از یك مقوای كلفت كه به شكل مستعطیل برش زده‌اید استفاده كنید. مقوا را به اندازه دور تخم‌مرغ اندازه زده و به شكل استوانه بچسبانید. چند لایه كاغد روغنی در رنگ‌های مختلف را با ارتفاع بیشتری از طول استوانه ببرید و جدا جدا بالای كاغذهای روغنی‌ را برش‌هایی به شكل هفت و هشت بزنید، سپس آنها را روی هم قرار داده و به دور استوانه پایه بچسبانید. روی استوانه را به دلخواه تزئین كنید.

می‌توانید از انواع قوطی‌های بدون مصرف و دورریختنی نیز برای كاشت گیاه یا سبزه استفاده كنید. كافی است با كمی سلیقه، قوطی‌ها را رنگ‌آمیزی كنید و طرح‌های مختلفی را روی آنها ایجاد كنید حتی می‌توانید روی قوطی را با پارچه یا كاغذهای مقاوم (مثلا كاغد دیواری) پوشش دهید و روی آن را با روبان، تور، پارچه‌های طرحدار و... تزئین كنید.

در بازار سطل‌های كوچك زیبایی با رنگ‌های شاد و ابعاد گوناگون موجود است كه می‌توانید در صورت تمایل از آنها نیز استفاده كنید.

*‌ با استفاده از خمیر گل چینی علاوه بر درست كردن انواع عروسك‌های فانتزی، می‌توانید خمیر را به شكل گل‌های ریز با شاخ و برگ یا اشكال هندسی دربیاورید و انواع لیوان، قاشق، جامدادی، تل سر و... را با آنها تزئین كنید.

طرز تهیه خمیر گل چینی

نشاسته ذرت: 1 پیمانه، چسب چوب: نصف پیمانه، گلیسیرین: 1 قاشق غذاخوری، آب: دو‌سوم پیمانه، آبلیمو: یك قاشق چایخوری، وازلین برای چرب كردن ظرف

ابتدا نشاسته را با الك چند بار الك می‌كنیم و دریك ظرف مناسب تمام مواد را به جز وازلین باهم مخلوط می‌كنیم. یك ظرف تفلون یا لعابی را با وازلین چرب كرده و مخلوط را داخل آن قرار می‌دهیم. ظرف مذكور را روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم می‌زنیم تا خمیر ته نگیرد. وقتی خمیر به شكلی لطیف و یكدست درآمد، آن را از روی حرارت برمی‌داریم.

دستان خود را با وازلین چرب كرده و خمیر را با دقت و حوصله ورز می‌دهیم. پس از خنك شدن خمیر، آن را در پارچه‌ای تمیز گذاشته و در نایلون قرار می‌دهیم. چنانچه این نایلون را در ظرف در بسته‌ای بگذاریم، خمیر را می‌توان برای مدت طولانی در یخچال نگهداری كرد، ولی بهترین زمان استفاده از خمیر یك روز پس از تهیه آن است. با استفاده از رنگ گل چینی، خمیر را به رنگ‌های دلخواه دربیاورید.

*‌ لوازم تحریر نیز یكی از هدایای كاربردی و مورد علاقه كودكان است. حتی می‌توانید با استفاده از پارچه‌های اضافی كه در منزل دارید پیشبند‌های زیبایی برای كودكان بدوزید و جلوی پیشبند با استفاده از پارچه، كش، روبان و... فضاهایی برای قرار دادن مداررنگی‌ها، پاك‌كن، تراش و... درست كنید. حتی می‌توان با استفاده از مقوای ضخیم یا جلد سررسید‌هایی كه دیگر قابل استفاده نیست، جامدادی بسازید. روی مقوا یا جلد را با پارچه پوشانده و با استفاده از دكمه و بند، در جامدادی را ببندید.

انواع قوطی‌های دورریختنی را نیز می‌توانید با رنگ‌آمیزی و تزئین زیبا به جا مدادی تبدیل كنید. دور قوطی‌ها را با چوب بستنی یا گیره رخت نیز می‌توان پوشش داد و در صورت تمایل رنگ‌آمیزی كرد.

*‌ برای درست كردن یك تابلوی اعلانات كوچك، یك تكه نئوپان را كمی سمباده زده و بعد رنگ كنید. سپس گیره‌های چوبی رخت را به رنگ‌های گوناگون درآورده و با فاصله روی نئوپان بچسبانید. این هدیه برای نوجوانان بسیار مناسب است.

*‌ نمد مصنوعی یا همان فوم، در رنگ‌های مختلف در بازار موجود است كه علاوه بر ضخیم بودن، بعد از برش لبه‌های آن ریش‌ریش نمی‌شود و كار با آن بسیار راحت است. با فوم می‌توانید انواع كیف‌های دخترانه، جامدادی و... درست كنید یا با برش‌های گوناگون روی رنگ‌های مختلف فوم و سپس قرار دادن آنها روی یكدیگر گل‌های زیبایی تهیه كرده و آنها را روی تل سرهای ساده وصل كنید. از انواع دكمه، مروارید و... برای تزئینات بیشتر بهره بگیرید. از زیپ‌های بدون استفاده در منزل نیز می‌توان استفاده كرد. با پیچاندن یك ردیف زیپ به دور خود دایره‌های كوچك و بزرگ درست كنید یا با تاباندن تكه‌های زیپ گلبرگ درست كرده و بعد گلبرگ‌ها را به هم وصل كنید. سپس این گل‌ها را روی تل سر وصل كنید.

با فوم می‌توانید دو برش یكسان به شكل تخم‌مرغ بزنید و روی آنها را نوار و روبان بدوزید. دو برش را به شكل كیسه دوخته و قسمت بالایی آن را به شكل لیفه دربیاورید و از داخل آن روبان عبور دهید. بعد از كشیدن روبان سر كیسه جمع خواهد شد. در داخل آن تنقلات بریزید یا تخم‌مرغ تزئینی قرار دهید.

*‌ از پارچه‌های اضافی در منزل دایره‌هایی ببرید و دور تا دور آن را كوك بزنید. داخل دایره را با پنبه پر كرده و نخ كوك را بكشید تا دایره جمع شود و توپ‌های كوچكی درست شود. با وصل كردن این توپ‌های كوچك به همدیگر كه هر كدام حكم گلبرگ گل را دارند، گل درست كنید. گلدان سفالی كوچكی را رنگ‌آمیزی كرده و در داخل آن اسفنج قرار دهید. نیاز به ساقه‌ای داریم كه در صورت نداشتن ساقه مناسب، به دور تكه چوب یا میله صافی نوار گاترین سبز ببندید و یك سر آن را در اسفنج فرو برده و به سر دیگر ساقه گل را وصل كنید. از روبان‌های رنگین برای تزئین استفاده كنید. روی اسفنج را با كمی خز بپوشانید. همچنین می‌توانید تخم مرغ‌های زیبایی تزئین كنید و در داخل گلدان این گل قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha