شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 70179

داروهای خود را در اتومبیلی كه زیر نور آفتاب پارك شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل حتی در زمستان قرار ندهید.

راه نگهداری داروها در سفر
سلامت نیوز :  کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور توصیه‌های دارویی را برای داخل منازل و هنگام مسافرت تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بازتاب زندگی ؛ سمیرا صدیقی افزود: خانواده‌ها در هنگام خانه‌تكانی و گردگیری عید، حتماً در منازل با كیسه‌های دارو محتوی قرص، كپسول و یا شربت نیمه مصرف شده مواجه می‌شوند که باید سر و سامانی به آن بدهند.

وی بیان داشت: داروهایی كه تاریخ انقضای آنها فرا رسیده است را باید از بسته‌بندی اصلی خارج و معدوم شود، شربت‌های تاریخ گذشته (به جز آنتی‌بیوتیک‌ها) را در فاضلاب خالی كرده و شیشه‌های آن دور ریخته شود و سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک‌ها بعد از گذشت ده روز از مصرفشان داخل سطل زباله ریخته شود.

کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: داروهایی كه تاریخ انقضای آنها فرا نرسیده است ولی استفاده‌ای در منزل ندارد می‌تواند به مراكز منتخب جمعیت هلال احمر برای استفاده اهدا شود.

صدیقی یادآور شد: داروخانه‌های سطح شهر از پس گرفتن داروهایی که قبلا به‌صورت آزاد یا بیمه فروخته شده است، معذور هستند.

وی گفت: در صورت مسافرت نیز خانواده‌ها می‌توانند برای تهیه داروهای خود به داروخانه‌های شبانه‌روزی مراجعه کنند و چنانچه دارویی را به‌صورت مرتب مصرف می‌شود

کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: بیماران باید مطمئن شوند دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات تهیه کرده‌اند زیرا بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهای بیماری‌های قلبی، داروهای ضد افسردگی و اختلالات روانی، داروهای ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسكن و همچنین آنتی‌بیوتیك‌ها، باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، بیمار را دچار مشكل می‌کند.

صدیقی تصریح کرد: بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بهتر است دستگاه فشارسنج و داروهای مصرفی خود را در سفر همراه داشته باشد و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک مانند آجیل و تنقلات و مواد غذایی چرب خودداری کنند.

وی عنوان کرد: چنانچه ضمن حركت اتومبیل، قطار، كشتی و یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید با مصرف یک یا دو قرص 50 میلی‌گرمی دیمن هیدرینات، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تكرار یك قرص هر چهار تا شش ساعت یك‌بار در طی سفر، می‌توان عوارض ناشی از حركت، تهوع و سرگیجه را برطرف كرد و باید توجه داشت كه در طول 24 ساعت نباید بیشتر از هشت عدد قرص مصرف شود.

کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور در خصوص بیماران دیابتی كه انسولین تزریق می‌كنند، خاطرنشان کرد: این افراد باید انسولین، داروهای مصرفی و سرنگ را برای تمام مدت سفر فراهم کنند، دستگاه یا نوار كنترل قند خون خود را همراه داشته باشند

صدیقی اضافه کرد: خانواده‌ها نحوه نگهداری داروها را از دكتر داروساز، هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه بپرسند و هیچگاه داروهای خود را در اتومبیلی كه زیر نور آفتاب پارك شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل حتی در زمستان قرار ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha