شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹
کد خبر: 70181

چه راننده باشید و چه سرنشین خودرو، ضروری است كه پیش و در حین سفر اقدامات مناسب را برای امنیت و سلامتی خودتان در جاده به انجام برسانید.

نکات مفید برای رانندگی در جاده
سلامت نیوز : سفرهای جاده ای می تواند هیجان انگیز باشد. وقتی جاده ای در پیش باشد و یك نقشه و چند هفته تعطیلی و فراغت از كار، برای بسیاری از افراد بهترین راه برای استفاده از این تعطیلات سفر جاده ای است. البته این هم خیلی ساده است كه طی ماجراجویی های مسیر، مهم ترین چیز را در سفر به دست فراموشی بسپاریم: سلامت خودمان را.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیمروز ؛ چه راننده باشید و چه سرنشین خودرو، ضروری است كه پیش و در حین سفر اقدامات مناسب را برای امنیت و سلامتی خودتان در جاده به انجام برسانید.

در آستانه سال جدید و افزایش سفرهای بین شهری، بر آن شدیم تا جهت امنیت و سلامت شما ۵ نكته را متذكر شویم كه با رعایت آنها امید است سفر خوبی را با خودروی خود داشته باشید.

۱. وقتی خسته شدید، به رانندگی ادامه ندهید

خیلی پیش می آید كه با وجود خستگی شدید، باز هم برای رسیدن به مقصد به خودتان فشار بیاورید و به مسیر ادامه بدهید (فقط صد كیلومتر دیگه مونده!). حقیقت این كه ما هنگامی كه خسته ایم عكس العملمان بسیار كندتر است و این می تواند جان خودتان و سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد (دیگر فكر نكنم لازم باشد خطر به خواب رفتن پشت فرمان را نیز متذكر شوم). اگر چند راننده در خودرو وجود دارند، مرتبا راننده ها را عوض كنید تا یك نفر خسته نشود.

۲. از خوردن تنقلات ناسالم و بی ارزش اجتناب كنید

شاید به نظرتان خوب بیاید كه یك بسته شكلات یا چند تایی كلوچه برای بردن به جاده خوب باشد، تنقلاتی مملو از شكر كه كمی پس از مصرف آنها دچار كمبود انرژی خواهید شد (جدای از اضافه وزنی كه بعدها با استفاده از آن خواهید داشت). میوه ها، سبزیجات، پنیر و نان های سبوس دار انتخاب خیلی بهتری هستند. یك ایده فوق العاده دیگر به همراه داشتن مخلوطی از آجیل ها، كشمش، تكه های كوچك شكلات، میوه های خشك شده و غیره است.

همچنین به نوشیدن آب توجه ویژه ای كنید. درست مانند تنقلات، اینجا هم بهتر است از خوردن نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه و آبمیوه های غیرطبیعی بپرهیزید و بیشتر آب بنوشید. همیشه چند بطری بزرگ آب در خودرو داشته باشید. به خاطر داشته باشید كه نوشیدنی های كافئین دار مثل قهوه و چای ممكن است باعث از دست رفتن آب بدنتان و ایجاد خستگی در طولانی مدت شوند.

۳. هر از گاهی از خودرو پیاده شده و در اطراف بگردید

نه تنها این كار دلپذیر است، بلكه عمل پیاده وری باعث جریان بهتر گردش خون در بدنتان می شود، جلوی كوفتگی بدنتان را می گیرد و اگر بدنتان كوفته شده است به تسكین ناراحتی آن كمك می كند و برای راه طولانی در پیش رو دوباره به شما انرژی می بخشد.

۴.خودروتان را رو به راه كنید

پیش از به جاده زدن و مخصوصا اگر خودرویی كه سوار می شوید امانت یا كرایه است، سطوح مایعات خودرو را چك كنید و شرایط كلی خودرو را اعم از لاستیك ها، خش ها و فرسودگی های بدنه و غیره بررسی كنید. این كار می تواند هم خودتان و هم پولتان را حفظ كند. همیشه قبل از اینكه سطح بنزینتان به كمتر از یك چهارم برسد آن را دوباره پر كنید. این طور همیشه مطمئن خواهید بود كه در طول سفر به كمبود بنزین بر نخواهید خورد.

۵.از قوانین راهنمایی و رانندگی تبعیت كنید

هیچ چیز بدتر از این نیست كه در چنین سفری تصادف كنید و خودتان در این تصادف مقصر باشید. با حفظ سرعت مجاز، عدم سبقت غیر مجاز، حفظ فاصله طولی، داشتن كپسول اطفاء حریق و دانستن شماره اورژانس ۱۱۵ در صورت نیاز می توانید جان خود و سرنشینان خودروتان را حفظ كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha