سلامت نیوز : دانشمندان با استفاده از سلول درمانی به شیوه نوینی برای درمان سرطان خون حاد دست یافتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ درمانی که می تواند به طور ژنتیکی سلول های سیستم ایمنی بیمار را برای مبارزه با سرطان تغییر دهد، برای نخستین بار، موجب بهبودی بیماران بزرگسال مبتلا به سرطان خون حاد شد، بیماری که معمولا کشنده است.

در یک بیمار که وضعیت وخیمی داشت تمامی نشانه های سرطان خون طی هشت روز از بین رفت.دکتر رنیر برنجنز از مرکز سرطان مموریال اسلوان – کترینگ آمریکا و مجری این تحقیقات گفت: ما به این شیوه امیدوار بودیم اما نمی توانستیم سرعت و عمق این واکنش را پیش بینی کنیم. این درمان تجربی بود و تنها بر روی تعداد اندکی از بیماران آزمایش شد و البته بر روی همه آنها نیز موثر واقع نشد.

اما کارشناسان این شیوه را یک راهبرد بسیار امیدوارانه برای انواع بدخیمی ها از جمله سرطان خون و دیگر تومورها در اندامهایی مانند غده پروستات می دانند. این درمان مشابه درمانی است که حدود یک سال پیش،دختر هفت ساله ای را از مرگ به زندگی بازگرداند و موفقیت چشمگیری در چندین بزرگسال مبتلا به سرطان خون مزمن ایجاد کرد که شیمی درمانی در آنها شکست خورده بود. این درمان که این کودک و آن بزرگسالان را درمان کرد در دانشگاه پنسیلوانیا و  تحقیقات مرتبط آن در موسسه ملی سرطان انجام شده بود.

اما این راهبرد جدید سلول درمانی پیش از این در بزرگسالان مبتلا به لوکمی لمفوبلاستیک حاد آزمایش نشده بود.

این بدترین نوع سرطان خون در بزرگسالان است که میزان درمان آن در بزرگسالان فقط 40 درصد است این درحالی است 80 تا 90 درصد کودکان مبتلا به این سرطان درمان می شوند. این یک بیماری رایج نیست. هر سال در آمریکا حدود دو هزار و 200 فرد بالای 20 سال و سه هزار و 600 فرد کمتر از 20 سال به این بیماری مبتلا می شوند.

اگرچه تعداد بزرگسالان مبتلا به این بیماری کمتر اما مرگ و میر آنها بیشتر است؛ هر ساله حدود هزار و 170 بیمار بالای 20 سال و 270 بیمار کمتر از 20 سال جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند.

در این شیوه درمانی از پنج فرد تحت درمان سه نفر برای پنج تا 24 ماه بهبود یافتند. دو نفر دیگر جان خود را از دست دادند یکی در حال بهبودی بود اما بر اثر ایجاد لخته خونی در گذشت و دیگر نیز دچار عود بیماری شد.

آنهایی که از این بیماری نجات یافتند تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته بودند؛اما خطر عود بیماری برای آنها هنوز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha