یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 70212

وسایل خانه، از کاناپه گرفته تا اجاق گاز و حتی کاسه داغ سوپ مرغ شما محلی برای جمع شدن مواد شیمیایی خطرناکی است که بر سلامتی انسان ها تاثیر منفی دارند

مواد سمی از در و دیوار خانه‌مان بالا می روند
سلامت نیوز : وسایل خانه، از کاناپه گرفته تا اجاق گاز و حتی کاسه  داغ سوپ مرغ شما محلی برای جمع شدن مواد شیمیایی خطرناکی است که بر سلامتی انسان ها تاثیر منفی دارند. این سموم باعث افزایش حساسیت ها و حتی تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند و کمک می کنند تا راحت تر ویروس هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا شما را از پای در آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ مواد شیمیایی خطرناک در بخش های مختلف زندگی این روزهای بشر موجود هستند و منجر به تولد نوزادان از پیش آلوده می شوند. از هر ده نوزادی که به دنیا می آید، یکی از آنها به مواد شیمیایی مسموم آلوده است. در حال حاضر 80 هزار نوع ماده شیمیایی در زندگی روزمره ما وجود دارد که هنوز درجه امن یا مضر بودن آنها مورد آزمایش قرار نگرفته است.

در این مطلب به مکان هایی در خانه اشاره کرده ایم که حاوی مواد شیمیایی سمی هستند و راهکارهای مقابله با انها را نیز ذکر کرده ایم.

1.    کاسه سوپ

به طور ناراحت کننده ای، بر اساس برر سی های مقدماتی معلوم شده است وقتی غذای گرمی در کاسه های پلاستیکی و ملامینی سرو می شوند، مواد شیمیایی موجود در این ظروف به داخل غذا نفوذ می کند و امکان ایجاد سنگ کلیه را افزایش می دهد.

این مساله بسیار عمومیت دارد زیرا این ظروف نشکن هستند و در خانه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در سال های اخیر نیز ملامین های رنگی با طرح های متنوع – به ویژه برای کودکان – در بازار عرضه می شوند. البته استفاده از ملامین فقط برای ساخت پلاستیک و ظروف مورد تایید سازمان جهانی تغذیه و سلامت قرار دارد نه به عنوان ماده افزودنی به غذا! متاسفانه در سال 2008 میلادی خبرهایی تیتر اول روزنامه ها و خبرگزاری ها بودند که مشخص می کرد یک شرکت چینی در تهیه شیرخشک از نوعی ملامین ترکیبی استفاده کرده است و در نتیجه این کار، 6 کودک کشته و 300 هزار نوزاد بیمار شده بودند.

در تحقیقاتی مشخص شده است افرادی که در کاسه های ملامینی سوپ داغ میل می کنند، 8 مرتبه بیشتر از افرادی که همان سوپ را در کاسه سرامیکی می خورند، ملامین با ادرار خود دفع می کنند. البته مشخص نیست این میزان ملامین می تواند خطرناک باشد یا خیر اما ملامین موجب آسیب دیدن و از کار افتادن کلیه  و حتی سرطان می شود.

راهکار مقابله با این سم: ظروف ملامین و پلاستیکی را در مایکروفر قرار ندهید. بهتر است از ظروف سرامیکی و چینی برای غذا استفاده کنید.

2.    کاناپه و مبلمان

در نتیجه تحقیقات مشخص شده است مواد بازدارند اشتعالی که در مبلمان و کاناپه ها استفاده می شوند، شیمیایی هستند. متاسفانه در هر لحظه ای که روی این کاناپه ها با خیال راحت لم داده ایم و خوراکی می خوریم، از طریق گرد و خاک روی آنها خطر جذب این مواد شیمیایی را داریم. این مواد شیمیایی مضر می توانند موجب ایجاد اختلال در غده های درون ریز، اندام های تناسلی و حتی سرطان بشوند.

راهکار مقابله با این سم: کاهش میزان گرد و غبار با جارو کردن مبل با فیلتر هوا می تواند خطر جذب این مواد شیمیایی را کاهش دهد. و از آنجا که این مواد از طریق گرد و خاک روی دست و بدن ما می نشینند، با شست و شوی مداوم دست ها می توانید امکان  آلوده شدن به آنها را کاهش دهیم. (این کار همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می شود.)

3.    لامپ

ما هیچ گاه تصور نمی کنیم که لامپ هم می تواند منبع سمی در خانه باشد. تحقیقات ثابت کرده اند، چراغ خواب ها در زنان سرطان سینه و در مردان، سرطان پروستات ایجاد می کنند. در معرض نور بودن در طول شب باعث توقف تولید ملاتونین هورمون ها و به هم خوردن نظم شبانه روزی فعالیت های داخلی بدن و در نتیجه، افزایش امکان ابتلا به سرطان می شود.

کار کردن شبانه نیز با سرطان های پروستات، روده، ریه، مثانه و لوزالمعده ارتباط مستقیم دارد. در تحقیقاتی که روی 4 هزار مردی صورت گرفت که شب ها کار می کردند و در معرض نور قرار داشتند، تشخیص داده شد 3 هزار نفر از آنها به سرطان مبتلا هستند.

راهکار مقابله با این سم: اگر مجبور به شبکاری هستید، سعی کنید تا حد امکان میزان نور را کاهش دهید و چراغ های کمتری را روشن کنید. اگر نگران نور تیر چراغ برق های بیرون هستید که به داخل اتاق خواب شما می تابند، بهتر است پرده ها را به طور کامل بکشید تا نور به طور مستقیم وارد نشود.

4.    پرده حمام و کاغذدیواری

در ساخت پلاستیک برای افزایش میزان انعطاف پذیری از مواد  شیمیایی استفاده می شود. این مواد نه تنها در پرده های حمام و کاغذدیواری، بلکه در بسیاری از شوینده ها و محصولات مراقبتی شخصی نیز یافت می شوند.

این مواد شیمیایی روی سیستم هورمون های بدن تاثیر می گذارند و موجب بیماری هایی همچون آسم و حساسیت می شوند. برخی از مواد شیمیایی می توانند روی کودکان 4 تا 9 ساله موجب ایجاد رفتارهای مشکل دار بشود.

راهکار مقابله با این سم: در صورت امکان از استفاده از محصولات PVC خودداری و به جای آن از وسایل فلزی، سرامیکی، شیشه ای یا چوبی استفاده کنید. کیسه های پلاستیکی ساخته شده از پولیتیلین را خریداری کنید. از خرید محصولات و وسایل معطر که در مواد تشکیل دهنده آنها مواد عطری وجود دارد، خودداری کنید زیرا این مواد معطر شامل مقادیر زیادی فتالایت هستند. وقتی پرده حمام می خرید سعی کنید آن را یک یا دو روز در فضای بیرون هوا بدهید. این کار باعث می شود تا فتالایت این محصولات تا حدی پراکنده شوند.

5.    ظروف نچسب

شاید پخت و پز و شستن ظروف نچسب بسیار آسان باشد اما این قابلمه ها حاوی مقادیر زیادی PFC هستند که برای انسان مضر است و می تواند منجر به چاقی و دیابت بشود. این ماده برای جنین و نوزادان نیز بسیار ضرر دارد. مقدار زیاد این ماده شیمیایی در روند ایمن سازی معمول کودکان 5 تا 7 ساله در سیستم ایمنی مزاجی تاثیر منفی دارد.

در تحقیقات مختلف ثابت شده است ظروف نچسب در حرارت های بالا سمومی از خود آزاد می کنند.

راهکار مقابله با این سم: بهتر است به جای استفاده از ظروف نچسب همچون تفلون، از قابلمه های استیل، مسی یا آهنی استفاده کنید، به ویژه اگر باردار هستید. ظروف نچسب را هرگز در فر  با حرارت بسیار بالا قرار ندهید. هنگام استفاده از این ظروف حتما هود و هواکش را روشن کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha