سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مطالعات بالینی انجام شده طی 3-4 سال اخیر اثرات مثبت تزریق پلاسمای غنی از پلاکت را در کاهش درد و خشکی مفصلی، بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی در مبتلایان به آرتروز اثبات کرده اند .

دکترˈسیداحمد رئیس السادات در گفت و گو با ایرنا، افزود: یکی از روش های درمان بیماری های استخوان مفاصل (آرتروز)و دردهای عضلانی استفاده از تزریقات سرم غنی از پلاکت است.

PRP در اصل پلاسمای غنی شده از پلاکت است که از خون بیمار که طی یک فرایند جداسازی و تغلیظ، از خون تازه و لخته نشده بیمار تهیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون استفاده ازPRP بیشتر در مورد دردهای مزمن، آسیب رباط های شانه و زانو، آرتروز های خفیف و متوسط مچ پا و زانو و همچنین برخی دردهای آرنج به کار می رود.

رییس السادات اظهار داشت: استفاده از PRP روش جدیدی در حیطه علم و دانش به شمار نمی آید اما جنبه های کاربرد آن در زمینه بیماری های استخوان مفاصل و عضلات به20 سال پیش بر می گرددکه در ابتدا این روش را برای درمان آسیب های رباط ها (تاندون ها) و منیسک زانوها به کار می رفت.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با اشاره به اینکه استفاده از این روش با درمان های سلول ها بنیادی فرق دارد گفت: استفاده از این روش می تواند سلول در بافت ها را تحریک کند.

وی گفت: نتایج تحقیقات در بیمارستان شهید مدرس اثرات مثبت PRP در مبتلایان به آرتروز خفیف تا متوسط و نیز اثرات مفید آن در آسیب های تاندونی و درد های کنار خارجی آرنج(که به آرنج تنیس بازان موسوم است) را تایید کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: درخصوص کاربرد استفاده از این روش باید توجه داشت که PRP درمانی معمولا خط اول درمان بیماری های تاندونی و آرتروزی نیست و سایر درمان های فیزیکی و توانبخشی از جمله ورزش درمانی صحیح و اصلاح الگوی مناسب زندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یاد آور شد : جهت تهیه پلاسمای غنی از پلاکت 20 تا50 سی سی از خون بیمار گرفته می شود. سپس طی مراحلی 3 تا6 سی سی پلاسمای غنی از پلاکت که غلظت پلاکت درآن 4تا 6 برابر خون فرد است به دست می آید.

رییس السادات اضافه کرد :به طور معمول برای درمان آرتروز زانو 5 سی سی و برای درمان آرنج تنیس بازان 3 سی سی از محصول بدست آمده به بیمار تزریق می شود . تزریق در بیماران آتروز زانو به مدت دو هفته تا یک ماه است.

وی توصیه کرد : ورزش درمانی و اجرای سایر برنامه های توانبخشی و فیزیوتراپی معمولا از یک هفته پس از تزریق PRP می تواند شروع شود. بر حسب شرایط بیمار و با توجه به ارزیابی های پزشکی این برنامه ها می توانند اثرات بسیار مفیدی در نتایج حاصل از PRPداشته باشند و از عود و مزمن شدن ضایعات جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha