نتایج یک بررسی جدید نشان داده، دختران نوجوان قربانی قلدری، به دلیل ابتلا به افسردگی حاد به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند.

سلامت نیوز: دختران و پسرانی که قربانی قلدری دوستان شان می شوند و از طریق ایمیل و اینترنت مورد آزار و اذیت قرار می گیرند در معرض ابتلا به افسردگی حاد و مصرف مواد مخدر قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، با این وجود، نتایج یک بررسی جدید نشان داده، دختران نوجوان قربانی قلدری، به دلیل ابتلا به افسردگی حاد به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند.

هنگامی که مدارس پس از اتمام تعطیلات شروع به کار می کنند، مدیران، دبیران و متخصصان مشاور  به والدین دختران جوان هشدار می دهند قلدری عواقب جدی به همراه دارد:" اگر دخترتان قربانی قلدری شد، موضوع را جدی بگیرید، هر کاری از دست تان بر می آید انجام دهید تا فرزندتان به سوی افسردگی و مصرف مواد مخدر و الکل نرود."

دکتر جرمی لوک، استاد دانشگاه واشنگتن می گوید:" برای والدین پسرهایی که اذیت شده اند افسردگی معضل بزرگی است، اما هنوز رابطه میان قربانی قلدری شدن و مصرف مواد مخدر به روشنی بیان نشده است."

او یافته اش را در شماره ماه دسامبر مجله عمل پیشگیری منتشر کرده است. پژوهش او رابطه میان افسردگی و آزار دیدن توسط افراد قلدر را که منجر به مصرف مواد مخدر در نوجوانان می شود را شناسایی کرده است.

با توجه به این که دکتر لوک بررسی های خود را بر اساس اطلاعات شخصی هزار و 495 دانش آموز دبیرستانی انجام داده است، پس می توان نتایج یافته های او را به نوجوانان و جوانان کل ایالات متحده آمریکا تعمیم داد.

دکتر جینگ وانگ و دکتر بوروس سیمون - مورتون از دانشگاه شیکاگو، به دکتر لوک در این تحقیق کمک کرده اند. آنها این بررسی را با استفاده از اطلاعات سال 2006- 2005 موسسه ملی سلامت رفتار دانش آموزان (HBSC) آغاز کردند.

دکتر لوک اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل کرد. او می گوید:" آزار دیدن توسط هم سالان قلدر یکی از مهم ترین مشکلات نوجوانان است. مطالعات گذشته نیز نشان می دهند که آسیب ناشی از دوستان قلدر به انزوا، افسردگی و خودکشی می انجامد. اما مطالعات پیشین رابطه ای میان آسیب ناشی از قلدری، افسردگی و مصرف مواد مخدر را نیافته است."

بررسی های موسه ملی سلامت رفتار دانش آموزان با طرح سوالات گوناگون میزان افسردگی دانش آموزان را سنجید.

سوال: در یک ماه گذشته چگونه بوده اید؟

1- خیلی غمگین، 2- بد خلق و تحریک پذیر، 3- نا امید، 4- بی اشتها یا به شدت پر خور 5- بی خواب یا به شدت خواب آلوده، 6- ناتوان در تمرکز کردن و انجام ندادن تکالیف مدرسه

دانش آموزان باید از یکی از عبارات زیر برای پاسخ استفاده می کردند:

1- هرگز، 2- به ندرت، 3- گاهی اوقات، 4- اغلب اوقات، 5- همیشه

دانشمندان از دانش آموزان خواستند درباره مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل به 4 سوال زیر پاسخ دهند:

1- دود کردن سیگار، 2- نوشیدن الکل، 3- مست شدن، 4- مصرف ماری جوآنا

دانش آموزان باید از کلمات زیر برای پاسخ به سوالات فوق استفاده می کردند:

1- هرگز، 2- یک یا دو بار، 3- سه یا چهار بار، 4- بیش از پنج بار

دانشمندان پس از بررسی پاسخ دانش آموزان دریافتند بهترین روش برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر استفاده از روش های آکادمیک، کمک نهادهای رسمی و آموزشی و تجربیات فردی مدیران، آموزگاران و والدین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha