تعطیلات نوروزی برای عده‌ای از ما با فشارهای روانی توأم است كه به استرس تعطیلات عید شهرت دارد. به كمك راه‌های كاهش فشار روانی، می‌توان از تعطیلات لذت بیشتری برد.

چگونه در نوروز از فشار روانی دور باشیم و از زندگی مان لذت ببریم؟
سلامت نیوز:‌ تعطیلات نوروزی برای عده‌ای از ما با فشارهای روانی توأم است كه به استرس تعطیلات عید شهرت دارد. به كمك راه‌های كاهش فشار روانی، می‌توان از تعطیلات لذت بیشتری برد. در این بخش قصد داریم با بیان برخی روش‌های روانشناختی در به‌وجود آوردن تعطیلاتی شاد به شما کمک کنیم. در آغاز نكاتی ساده اما پراهمیت را یادآوری خواهیم كرد.
نظافت و خانه‌تكانی عید لزوماً به معنای كار سخت نیست. یك موسیقی خوب یا یك برنامه‌ی رادیویی خوب و مفید می‌تواند شما را با اشتیاق بیشتری به تحرك وا دارد. خانه‌تكانی یكی از رسوم بسیار قدیمی برای عید نوروز است و هر چند كه آپارتمانی كوچك و بدون پستو و انباری و زیرزمین امروزی تقریباً در همه‌ی مدت سال نسبتاً تمیز است، اما تمیزترین خانه‌ها هم مدتی مانده به نوروز، برای شگونش هم كه شده از بالا تا پایین شسته و روفته و برق انداخته می‌شود.

اما این روزها كه كمتر كسی به صورت تمام‌وقت در خانه است و نظافت به صورت تدریجی باید انجام شود، هیچ‌چیز بهتر از روشی خوب و برنامه‌ریزی شده به كمك ما نمی‌آید. روند داشتن خانه‌ای تمیز، بدون نگرانی و تشــویش با هشت راهکـــار به انجـام می‌رسد.

این هشت راهکار  را در بررسی‌های روان‌شناسی از نگاه كارشناسان  به دست آوردیم و به شما پیشنهاد می‌كنیم.

   از كجا باید شروع كرد؟


برنامه‌ریزی صحیح برای خانه‌تكانی از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا استرس ناشی از انبوه كارها باعث فشار عصبی زیادی می‌شود كه شاید بازدارنده باشد و كار را همانند غولی عظیم جلوه دهد.

اگر بدانید چه كارهایی را باید انجام دهید و ترتیب انجام آنها كدام است مطمئن باشید نیمی از كار را انجام داده‌اید.

حالا قلم و كاغذ به دست بگیرید و همه‌ی كارهایی را كه باید انجام شود، بنویسید. سپس روی ورقه‌ای دیگر كارها را به ترتیبی كه باید انجام داده شود ردیف كنید.

   چطور وقت بگذاریم؟


در حقیقت، داشتن خانه‌ای تمیز در طی تعطیلات، به‌خصوص اگر از روش صحیحی استفاده كنید، ساده‌تر از چیزی است كه تصور می‌كنید. در مرحله نخست، خانه‌تكانی را قبل از دوران پرتنش آخر فصل انجام دهید. به این ترتیب كار بدون عجله و فشار روحی انجام می‌گیرد و به‌اندازه‌ی كافی برای پروژه‌های وقت‌گیری مانند تغییر دكوراسیون یا برق انداختن لوازم فلزی وقت خواهید داشت.

   فهرستی تهیه كنید


قبل از این‌كه شروع كنید، فهرستی از همه‌ی چیزهایی كه باید تمیز شوند تهیه كنید. كارها را براساس هر اتاق تقسیم كنید و زمانی برای هر كار در نظر بگیرید.

به این ترتیب میتوانید بسته به زمان لازم برای هر كار، حتی از زمان‌های اضافه بسیار كوتاه مانند پخش آگهی در تلویزیون نیز استفاده كنید و مثلاً چند تكه لباس را در لباسشویی بریزید. هنگامی كه به‌تدریج هر مورد موجود در فهرست را علامت می‌زنید، حس بسیار خوبی به شما دست می‌دهد و احتمال این‌كه كارتان را تمام و كمال انجام دهید بسیار بیشتر خواهد بود.

كمی اینجا و كمی آنجا


برای داشتن خانه‌ای تمیز و درخشان، لزوماً نباید زمان زیادی در اختیار داشته باشید. درحقیقت خواهید دید اختصاص دادن سی دقیقه در روز به كار نظافت، نتایج بسیار رضایت‌بخشی خواهد داشت. برای مرتب كردن لوازم و خرده‌ریزها، یك زمان ثابت مانند قبل از خواب یا قبل از صبحانه را كنار بگذارید، در این فاصله می‌توانید به نظافت هم بپردازید. مثلاً بعد از دوش صبحگاهی آینه حمام را تمیز كنید یا كف وان را با كمی پودر یا مایع مخصوص برق بیندازید.

    گاهی میان بُر زدن اشكالی ندارد

اگر تا اینجا هر توصیه‌ای را به‌جز مورد اول عملی كردید یا به هر علت دیگر وقت كم آوردید، نگران نشوید. بخش‌های اساسی و بیرونی خانه مانند پرده‌ها، فرش و مبلمان را تمیز كنید و نظافت داخل كمدها، كابینت‌ها و قسمت‌های مخفی را به مدتی بعد موكول كنید، اما فراموشش نكنید!

   كارها را ساده كنید


گاهی تمیز كردن گرداگرد و اطراف یك شیء اضافه راحت‌تر از دور انداختن آن است، اما این روش در دراز مدت كارساز نیست؛ با كمی نظم و ترتیب، خرده‌ریزه‌ها را كاهش دهید. خود را از شر هر لباسی كه دیگر اندازه‌تان نیست یا بیش از دو سال است آن را نپوشیده‌اید، راحت كنید. هر قطعه پوشاك یا شیء ناقص مانند لنگه‌‌ی جوراب، لنگه‌ی گوشواره‌‌‌ی بدلی، ظروف شكسته‌ای كه دوبار چسبانده شدند و... را دور بیندازید. تهیه‌ی لوازمی مانند جاكلیدی، جاكفشی و وسایلی را كه موجب مرتب شدن خرده‌ریزها می‌شوند در دستور كار خود قرار دهید.

   خوش بگذرانید


نظافت لزوماً معادل با كار سخت نیست، یك موسیقی خوب یا یك برنامه‌ی رادیویی خوب و مفید شما را با اشتیاق بیشتری به تحرك وامی‌دارد.

برای خود انگیزه‌هایی پیدا كنید و به خود قول دهید اگر كارهای روزانه را مطابق برنامه انجام دادید، به خود جایزه‌ای خواهید داد. این جایزه می‌تواند چیزی ساده اما دلپذیر مانند حمام رفتن، صرف چای و شیرینی با خانواده یا تماشای یك برنامه‌ی خوب تلویزیونی باشد.

   خودتان مهم تر از خانه هستید


خانه‌تكانـی، یــك ســنت دیرینه‌‌‌ی ایرانی است. امروزه فشارهای گوناگون هم می‌تواند به یك عامل علیه روح و روان شما تبدیل شود و هم می‌تواند عامل آرامش، تفریح و شادی خانه و خانواده باشد. اگر به اصول خانه‌تكانی آشنا باشید، برنامه‌ریزی كنید و همه‌‌ی افراد خانواده را در نظافت منزل مشاركت دهید. همه‌چیز به‌خوبی و خوشی تمام خواهد شد. مطمئن باشید روح و جسم خود و خانواده‌تان از جسم و محیط خانه مهم‌تر است.

عواملی كه ممكن است در هنگام خانه‌تكانی موجب به وجود آمدن استرس شوند


عدم برنامه‌ریزی
با همه‌ی اعضای خانه مشورت كنید و آنها را در جریان چگونگی خانه تكانی قرار دهید.

تقسیم‌نكردن كارها
نظافت خانه نباید به یك یا برخی افراد خانواده تحمیل شود.

زمان  و مکان

زمان و مكان شروع كار برای آنها كه از قبل برنامه‌ریزی ندارند استرس‌زاست.پس بهترین کار برنامه ریزی است.

تغییر دكور و موقعیت

بدون رضایت همسر و فرزندان, موقعیت‌ها و دكور خانه را تغییر ندهید. مشورت اعضای خانواده  در این مورد می تواند بهترین دکور خانه را برایتان به ارمغان بیاورد.

كودكان

حتماً پیش از شروع خانه‌تكانی برای نگهداری كودكان خردسال‌تان چاره‌ای بیندیشید.

غر زدن

هرگز هنگام خانه‌تكانی غر نزنید چون موجب فشارهای روانی در كار خواهد شد.

استرس خرید

خریدكردن خصوصاً در ایام نوروز یك هنر است؛ هنری چند بعدی. از مدیریت پول، مدیریت خواسته‌های‌تان، برنامه‌ریزی برای خرید تا مدیریت بازار و فروشنده‌ها و تأمین نظر همه‌ی اعضای خانواده واقعاً مدیریت سختی است؛ اما با مشاركت جمعی و توجیه همه‌ی اعضای خانواده نسبت به مسائل مربوط به خرید عید و هزینه‌ها مشكلات آن به حداقل می‌رسد.  اگرچه پول نقش مهمی در مدیریت خرید نوروزی دارد، باور كنید بسیاری با وجود داشتن پول كافی برای خرید دچار دل‌نگرانی‌ها و دلهره‌ها و آشفتگی‌های عصبی فراوانی می شوند. پس همیشه مسئله، پول نیست یا بهتر است بگوییم فقط مسئله‌ی پول كم و هزینه‌های بالا و قیمت‌های بازار نیست. نگاهی به جدول زیر بیندازید تا با عوامل دیگر آشفتگی‌های عصبی‌تان در خرید عید آشنا شوید.

 مقابله با برخی از عواملی كه ممكن است در هنگام خرید موجب استرس شوند

پول

برای مقابله با استرس خرید، باید از قبل برای پول خود برنامه‌ریزی كنید.

فهرست‌نویسی اجناس

از قبل برای خود فهرستی از خریدها را آماده کنید.اگرفهرست مشخصی نداشته باشید، تنوع بازار شما را آشفته می‌كند.

بازار و اماكن خرید

امكان خرید، مراكز تنش‌زایی هستند. مكان خرید را با مشورت مشخص كنید.

خیابان‌گردی و پاساژگردی

فراموش نكنید آمده‌اید خرید كنید. ایام پیش از عید فرصت خیابان گردی‌ها نیست.

شك و تردید

شك و تردید در خرید، عامل اضطراب‌های درونی شما می‌شود. حداقل اطلاع كافی است.

خستگی و گرسنگی
هنگام خستگی یا گرسنگی از ادامه‌ی خرید كردن پرهیز كنید.

احترام

به سلایق همسر و فرزندان در خرید احترام بگذارید و از مشاجره با آنها پرهیز كنید.

فروشندگان

در رفتارهای خود با فروشندگان دقت كنید. از بگومگو با فروشنده‌ها پرهیز كنید.

استرس تحویل سال


لحظات آغاز سال تحویل بسیار مهم است. اگر از قبل به ساعت و روز سال تحویل فكر نكرده باشید و برای این ساعت برنامه‌ریزی نكنید، عوامل و فشارهای بسیاری دست به دست هم می‌دهند تا فضای ذهنی و روحـــی شما را با اســـترس روبه‌رو كنند. در جدول زیر به برخی از این عوامل اشاره كرده‌ایم. به‌دقت آنها را بخوانید و برای هر یك برنامه‌ریزی كنید.

 آغاز سال نو و ساعت سال تحویل آنقدر ارزشمند است كه از قبل خودتان را برای آن آماده كرده باشید. یادتان باشد برای این‌كه سالی بدون دلهره،تشویش و اضطراب داشته باشید، باید با بهار شروع كنید. سالی كه نكوست، از بهارش پیداست. پس از قبل برنامه‌ریزی كنید نه هنگام سال تحویل.

مقابله با برخی از عواملی كه ممكن است در هنگام تحویل سال موجب به وجودآمدن استرس شود

چیدن سفره‌ی هفت‌سین
بر سر نخریدن یا آماده نبودن برخی مواد لازم سفره‌ی هفت‌سین مشاجره نکنید و یکدیگر را مقصر ندانید.

آماده نكردن لباس‌های نو یا محیط خانه

ممكن است لباس یا محیط خانه آماده نباشد و از دیگران گلایه كنید.

حمام رفتن پیش از سال تحویل

 
تداخل برنامه افراد خانواده برای حمام رفتن كه موجب  بحث و بگومگو می‌شود. برای اجتناب از بحث می توانید زمانی را برای حمام هر یک از افراد مشخص کرد.

آماده كردن هدایا برای افراد خانواده

سعی کنید تهیه هدایای خود را به ساعات پایانی سال موكول نكنید.

پوشش در هنگام سال تحویل

حتما در هنگام تحویل سال لباس رسمی و مرتب بپوشید. لباس آشفته و غیررسمی استرس و فشار روانی

بی‌برنامگی در سال تحویل

وقتی از قبل به ساعات سال تحویل فكر نكرده‌اید حیرانی شما موجب استرس می‌شود.

استرس سفر


بسیاری از خانواده‌ها امكان رفتن به سفر ندارند. نه قرار است و نه الزامی است كه همه باید به سفر بروند. اما همان‌طور كه به سفر رفتن اصولی دارد، در خانه ماندن هم اصول و فنون خاص خود را دارد. اگر به این اصول پایبند نباشید، فضای خانه را در ایام عید برای خودتان خراب و آشفته می‌كنید و اوقات زیبای نوروزیتان هم تلخ خواهد شد. خانواده‌هایی كه به سفر نمی‌روند، خیلی باید مراقب روح و روان و امنیت خانه و خانواده‌شان باشند.

 
مقابله با برخی از عوامل استرس‌زا برای آنهایی كه به سفر نمی‌روند

دیدوبازدید عید
یک برنامه ریزی منظم می تواند کمک‌تان کند که از  آشفتگی و استرس  اینکه کجا بروید و چه زمانی نجات یابید.

رادیو و تلویزیون

روشن بودن رادیو و تلویزیون در ایام عید یکی از مواردی است که باعث استرس و بی برنامگی می شود. فقط وقتی رادیو و تلویزیون را روشن کنید که می خواهید برنامه خاصی را ببینید.

كارهای خانوادگی

در خانواده‌های بی‌برنامه، نق زدن‌ها و غر زدن‌ها موجب فشارهای روانی می‌شود. تعطیلات فرصت خوبی برای كارهای جمعی و خانوادگی متنوع است.

تفریح و بازی‌های جمعی

برای مقابله با استرس، بازی‌های خانگی و دسته جمعی بدون هزینه را بیاموزید.

خواب

خواب زیاد در تعطیلات عامل استرس در است. زمان خواب خود را تنظیم كنید.

دخالت در كار یكدیگر
مواظب باشید در كارهای یكدیگر دخالت‌های بی‌مورد نداشته باشید.

بیكاری:  
بیكار نباشید. مطالعه، قدم زدن در پارك و ورزش  عوامل مقابله با استرس هستند.
 

نگاهی کلی به راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با استرس عید


تعطیلات نوروزی برای عده‌ای از ما با فشارهای روانی توأم است كه به استرس تعطیلات عید شهرت دارد. به كمك راه‌های كاهش فشار روانی، می‌توان از تعطیلات لذت بیشتری برد. در این بخش قصد داریم با بیان برخی روش‌های روانشناختی در به‌وجود آوردن تعطیلاتی شاد به شما کمک کنیم. در آغاز نكاتی ساده اما پراهمیت را یادآوری خواهیم كرد.
 

بهتر است پیش از تعطیلات عید، توقعات واقع‌بینانه‌ای داشته باشید. از خود توقع نداشته باشید در حد تخیلات و آرزوها زندگی كنید. تعطیلات خود را با امكانات موجود تنظیم كنید نه با نیازهای ایده‌آل خود.  می‌توانید از خانواده‌‌ی خود بپرسید «چگونه تعطیلات امسال‌مان را بگذرانیم؟» با برنامه‌ریزی می‌توانید از فشارهای روانی خود بكاهید و كارهای‌‌‌تان را با حس بهتری انجام دهید.

ممكن است تعطیلات نوروزی فرصتی برای تجدید رابطه و حل اختلافات و سوءتفاهمات گذشته باشد. اگر در طول سال نتوانسته‌اید با گروهی از خویشاوندان ارتباط خوبی داشته باشید، احتمالاً ممكن است این فرصت در تعطیلات نیز تغییر نكند، شناخت این وضعیت از ایجاد اختلافات بیشتر جلوگیری می‌كند.  در برخورد با این دسته از دوستان و اقوام رفتار محترمانه‌ای داشته باشید، اما از نظر هیجانی فاصله‌‌ی خود را با آنان حفظ كنید. چراكه ممكن است صمیمیت زیادی سوءتفاهمات تازه‌ای ایجاد كند.

 
ممكن است در تعطیلات نوروزی اندوه افزایش یابد. تنهایی از جمله‌ی عواملی است كه سبب اندوه می‌شود.می‌توانید راهی را برای پركردن جای خالی دیگران و گرم كردن قلب آنان بیابید. دور هم جمع كردن دوستان و اقوام و معاشرت با آنان راهی دیگر برای لذت بردن از تعطیلات نوروزی است. با مشاركت در تهیه‌ی غذا، شیرینی، میوه و انجام تفریحات مشترك لحظات خوشی برای تعطیلات پدید ‌آورید.

مراقب وضعیــــت جسمانی خـــود در روزهای عید باشید. هیجانات حاصل از فعالیت‌های روزانه باعث ترشح آدرنالین در مغز می‌شود و ممكن است خواب‌‌تان را بر هم زند. برای حفظ آرامش خود، اقدامات متعددی می‌توانید انجام دهید. مطالعه منظم و انجام ورزش روزانه به آرامش‌تان كمك خواهد كرد. از خوردن بیش از اندازه نیز خودداری كنید. سعی كنید در این ایام تغذیه‌ای منظم و مناسب داشته باشید.
منبع:‌ سپیده دانایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha