رییس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور بر لزوم توجه افراد به مقوله "پیشگیری از حوادث ترافیکی" تاکید کرد.

سلامت نیوز:‌ رییس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور بر لزوم توجه افراد به مقوله "پیشگیری از حوادث ترافیکی" تاکید کرد.

دکتر مشیانه حدادی در گفت‌وگو با ایسنا؛ با تاکید بر لزوم توجه افراد به مقوله پیشگیری از حوادث ترافیکی، گفت: با توجه به اهمیت موضوع تصادفات رانندگی و عوارض مادی و غیرمادی ناشی از آن برای جامعه جهانی و به ویژه کشورهای در حال توسعه انجام مدخلات اثر بخش، امری اساسی در برخورد با این معضل مهم سلامت است. بنابراین بجاست که برای اجتناب از خطر، حذف یا تقلیل خسارات ناشی از حوادث درصدد تدبیری باشیم که امنیت و آسایش افراد جامعه تامین شود یا ارتقا یابد.

وی استفاده از کمربند ایمنی را به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش میزان آسیب در حوادث رانندگی عنوان کرد و افزود: استفاده از کمربند ایمنی تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسان‌ها را در حوادث ترافیکی نجات داده است؛ به طوری که گفته شده است نسبت شانس زنده ماندن فردی که کمربند ایمنی می‌بندد با فردی که نمی‌بندد پنج برابر بیشتر است؛ چرا که کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش می‌دهد.

حدادی ادامه داد: در مجموع استفاده از کمربند ایمنی به دلیل تاثیر آن مهار و ایمنی سر و بالاتنه افراد، به میزان ۷۰ درصد از صدمات مغزی، نخاعی و داخلی هنگام حوادث ترافیکی خواهد کاست.

وی بر لزوم بسته نگاه داشتن کمربند ایمنی در حین رانندگی تاکید کرد و افزود: همچنین لازم است افراد قبل از حرکت، از شرایط اقلیمی مسیر و مقصد از طریق رسانه‌ها اطلاع حاصل کنند و تجهیزات ایمنی،‌ پوشاک و خوراک مناسب به همراه داشته باشند. همچنین باید قبل از شروع سفر از سالم بودن خودروی خود اطمینان حاصل کرده و در حین سفر نیز با سرعت مطمئنه برانند.

حدادی به رانندگان توصیه کرد: قبل از سفر نسبت به تهیه جعبه کمک‌های اولیه، ‌کپسول آتش نشانی و تجهیزات ایمنی ترافیک ( مثلث احتیاط،‌ چراغ قوه و.. ) برای اتومبیل خود اقدام کنند و گفت: لازم است از نشاندن کودکان در صندلی جلوی خودرو پرهیز کنند؛ به طوری که بچه‌های زیر 12 سال یا کوتاه قامت (کمتر از 130 سانتی‌متر) باید فقط در صندلی عقب بنشینند. همچنین هنگام خستگی و خواب آلودگی هرگز نباید رانندگی کرد.

وی بر لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و افزود: در سفر باید از حمل بارهای حجیم و سنگین با خودرو پرهیز کرد و همراه داشتن بیمه و داروهای بیماران در سفر نیز الزامی است. همچنین در صورت مصرف داروهایی که بر هوشیاری و سرعت عمل تاثیرگذارند باید از رانندگی پرهیز کرد.

رییس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی اورژانس کشور، احتیاط را شرط اول ایمنی خواند و تاکید کرد: احتیاط در رانندگی نشانه ترس یا کم تجربگی نیست و لازم است در حین رانندگی با در نظر گرفتن تمام جوانب احتیاط، از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

وی همچنین گفت: اگر افراد دچار حادثه شدند لازم است بلافاصله با مرکز فوریت‌های پلیس با شماره تلفن ۱۱۰ و اورژانس با شماره 115 تماس بگیرند. همچنین لازم است در صورت بروز تصادف پیش از هرکاری خونسردی خود را حفظ کرده، از ازدحام در محل حادثه تصادف بپرهیزند و در صورتی که مصدوم بیهوش است و خطر آتش سوزی و انفجار خودرو وجود ندارد،‌ بیمار را به هیچ وجه جابجا نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha