چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 70309

بعد از کندن پولکهای ماهی ، محتویات شکم آن را خالی و سر و باله های آن را زده و ماهی را خوب شستشو دهید و به یاد داشته باشید که هرچه ماهی را بهتر تمیز کنید پس از خارج کردن از حالت انجماد طعم بهتری خواهد داشت .

سلامت نیوز: بعد از کندن پولکهای ماهی ، محتویات شکم آن را خالی و سر و باله های آن را زده و ماهی را خوب شستشو دهید و به یاد داشته باشید که هرچه ماهی را بهتر تمیز کنید پس از خارج کردن از حالت انجماد طعم بهتری خواهد داشت .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز،  شما ممکن است نتوانید یک ماهی بزرگ را در یک وعده مصرف کنید پس بهتر است که ماهی های کوچک را بدون قطعه قطعه کردن فریز کرد ولی انواع بزرگتر را به قطعات کوچک تقسیم کرده و یا فیله آن را متناسب با مصرف یک وعده خانواده منجمد نمایید .

مدت زمان نگهداری ماهی در فریزر منازل بسیار کمتر از ماهی منجمد شده در سردخانه است چرا که شرایطی از قبیل تونل انجماد با برودت منفی ۳۶ درجه سانتی گراد برای انجماد و سالن های نگهداری با برودت منفی ۱۸ درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی مناسب ، در منازل مهیا نمی باشد. از طرفی بنا به ضرورت و نیاز روزانه در فریزر باز و بسته می شود و هر چند مدت نیاز به دیفراس نمودن فریزرها می باشد که از عمر ماندگاری گوشت و محتویات داخل آن می کاهد. لذا توصیه می شود علیرغم رعایت شرایط بهداشتی بیش از ۳ ماه ماهی ها را برای مصرف در فریزر نگهداری ننمایید.

- دمای فریزر برای نگهداری طولانی‌مدت ماهی باید منهای ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد. هرگونه تغییر در دمای فریزر سبب خراب شدن مواد غذایی خصوصا ماهی‌ها می‌شود.

- از انباشت بسته‌های ماهی در یک طبقه فریزر جلوگیری کنید؛ چرا که از یک سو جابه‌جایی هوای سرد در میان بسته‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود و یخ‌زدن بخوبی صورت نمی‌گیرد و از سوی دیگر موجب افزایش ناگهانی دمای فریزر و کاهش کیفیت مواد غذایی می‌شود.

- بهتر است ماهی قبل از پایان ماه سوم مصرف شود و نگذارید ماهی بیش از ۴ ماه در فریزر بماند زیرا ارزش غذایی آن کاهش می یابد .

- معمولا ماهی‌های منجمد با اندازه بزرگ در یک وعده مصرف نمی‌شوند. بنابراین هنگام خرید از فروشنده بخواهید که آنها را در مقابل شما تکه کند تا در هنگام مصرف مجبور به انجمادزدایی تمامی ماهی نشوید.

- وقتی یخ ماهی را باز می‌کنید باید آن را حداکثر در مدت ۲۴ ساعت به مصرف برسانید.

چگونه ماهی را از حالت انجماد خارج کنیم ؟


برای اینکه به مواد غذایی فریزری آسیب نرسد و ارزش غذایی آنها از بین نرود، باید بعد از خارج‌کردن از فریزر به صورت صحیح یخ این مواد غذایی را آب کرد و بعد آنها را مصرف کرد.

سه روش برای این کار وجود دارد، یخ‌زدایی در یخچال، یخ‌زدایی در آب سرد و یخ‌زدایی با مایکروویو.

- در شیوه یخ‌زدایی در یخچال، ۲۴ ساعت قبل، باید بسته ی گوشت را از فریزر به یخچال منتقل کرد. بسته را نباید باز کرد یا روی آن نمک پاشید تا زودتر یخ آن باز بشود. این کارها به شدت به ماده غذایی آسیب می ‌رساند.

- در یخ‌زدایی با آب سرد باید بسته غذایی بدون آنکه از کیسه خارج شود، داخل آب سرد قرار بگیرد. آب باید هر نیم ساعت یک بار عوض شود تا بسته غذایی ما تا موقع بازشدن یخ آن در آب سرد باشد. در غیر این صورت عوامل بیماری‌زای احتمالی موجود در ماده غذایی شروع به فعالیت کرده و ماده غذایی را آلوده می‌ کنند.

- برای یخ‌زدایی با مایکروویو هم باید براساس دستور آن عمل کنید. فقط لازم است دما را به دقت تنظیم کنید تا ماده غذایی به جای یخ زدایی، نیم پز نشود. درضمن باید موادی را که توسط مایکروویو یخ‌زدایی شده سریع مصرف کنید.

- از نمک‌زدن، باز‌ کردن بسته‌های غذایی برای سریع تر‌کردن یخ‌زدایی آنها، گرفتن آنها زیر آب جوش، باز‌ کردن بسته و قرار دادن آنها در محیط اتاق یا داخل آب گرم و به‌ طور کلی هر حرکتی که باعث تغییر ناگهانی دمای بسته می ‌شود، جداً خودداری کنید.

- ماهی‌های منجمدی که توسط عرضه‌کنندگان متخلف انجمادزدایی و به صورت تازه عرضه می‌شوند، بسیار مستعد فساد بوده و معمولا دارای بافتی نرم و شل و حاوی خونابه هستند؛ بنابراین حتما ماهی‌های جنوب را به صورت منجمد و از مراکز معتبر شیلات خریداری کنید و سعی کنید ماهی (چه تازه و چه منجمد)‌ را به صورت بسته‌بندی شده تهیه کنید.

ماهی‌های بسته‌بندی شده مجوز و تاریخ مصرف دارند و به دلیل آن که تحت نظارت مستمر ماموران بهداشت هستند خیال شما را از بابت ماندگی،‌ فساد یا چند بار انجماد بودن راحت می‌کنند.

در صورتی که ماهی‌ منجمد خریداری می کنید باید بسته‌بندی شده و روی بسته‌بندی تمامی مشخصات ضروری درج شده باشد. که این موارد شامل مشخصات زیر است :

۱- کد بهداشتی دامپزشکی
۲- تاریخ صید
۳- تاریخ انقضا
۴- شرکت تولیدکننده

مشخصات بالا لازم است که روی بسته‌بندی ذکر شده باشند.

هر چه مشخصات شناسایی محصول بیشتر باشد، بهتر است و مصرف آن بیش از ماهی‌های دیگر توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha