جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 70369

افراد سیگاری به طور معمول فشارخونشان پایین است اما به مرور زمان که رگ‌های قلب به دلیل مصرف سیگار دچار رسوب چربی می‌شود.

افزایش فشارخون با استعمال دخانیات
سلامت نیوز : افراد سیگاری به طور معمول فشارخونشان پایین است اما به مرور زمان که رگ‌های قلب به دلیل مصرف سیگار دچار رسوب چربی می‌شود، تصلب شرایین پیش می‌آید، بنابراین احتمال افزایش فشار خون در افراد سیگاری هم زیاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: فشارخون بالا یک بیماری مزمن و بسیار موذی است و معمولاً به عنوان قاتل خاموش معرفی می‌شود. علت این نامگذاری آن است که این بیماری بدون علامت است و مهم‌ترین ویژگی آن همین است. یعنی ممکن است فردی سال‌ها فشارخون داشته باشد بدون آنکه خودش خبر داشته باشد و این بسیار خطرناک است.

طاهره سماوات افزود: یک فرد ممکن است زمانی از بیماری خود اطلاع پیدا کند که یکی از ارگان‌های حیاتی بدن او مثل مغز، قلب، چشم یا کلیه او درگیر بیماری شود. این بیماری به آن اعضای حیاتی آسیب زیادی می‌رساند و توصیه می‌کنیم که افراد ۲۰ سال به بالا حتماً فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.

وی توصیه کرد: افراد ۲۰ سال به بالا حتماً فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند با توجه به اینکه شیوه زندگی ما تغییر کرده و به سمت شیوه‌های زندگی غربی رفته‌ایم و غذاهای ما چرب و شور شده، فرزندان ما هم گاهی دچار فشارخون بالا می‌شوند بنابراین توصیه می‌کنیم بچه‌هایی که چاق هستند یا سابقه خانوادگی فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی دارند حتماً فشارخون آن‌ها اندازه‌گیری شود.

سماوات یادآور شد: افراد بالای ۲۰ سال حتماً باید فشارخون خود را اندازه بگیرند و اگر نرمال بود، دوباره ۵ سال بعد آن را اندازه‌گیری کنند. ولی اگر فشارخون آن‌ها بالا بود در دسته‌ای قرار می‌گیرند که باید کنترل شوند. فشارخون بالا به این صورت تشخیص داده می‌شود که یک فرد به مراکز درمانی مراجعه می‌کند.

وی افزود: موقع اندازه‌گیری فشارخون فرد باید ۵ دقیقه آرام بنشیند و بعد فشارش را اندازه بگیرند. فردی که می‌خواهد فشارخون بیمار را اندازه‌گیری کند باید با فاصله حدود ۱ متر، روبروی او بنشیند و لوله‌ای که به دستگاه فشارخون وصل است نباید بیش از یک متر کشیده شود. چون همه این مسائل روی اندازه‌گیری فشارخون مؤثر است.

رییس اداره قلب و عروق گفت: اگر فرد به فشارخون مبتلا بود، باید نمک غذایش را کم کند، سبزیجات و میوه حداقل ۵ وعده در روز مصرف کند، تحرک بدنی داشته باشد (به طور منظم روزانه نیم ساعت و حداقل ۵ روز در هفته) که بهترین آن پیاده‌روی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha