سیاستهای کلان سلامت در مجمع تشخیص مصلحت در دست بررسی است و در فروردین هم جلسات آن ادامه پیدا می کند که احتمالا به دولت بعدی مربوط است.

بودجه دانشگاههای علوم پزشکی بازهم کاهش می یابد/حقوق یک پزشک عمومی از بهورز روستا کمتر است
سلامت نیوز :  سال 91 برای حوزه سلامت سال خوبی نبود.تا جای که سهم مردم در پرداخت هزینه های درمان به بیش از 70 درصد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ ماجرای کمبود ارز دارویی،و کمیاب شدن برخی دراو ها هم که باعث نگرانی بسیاری شده بود و این مشکل تا پایان سال ادامه داشت.در پایان سال با اعلام بودجه،نمایندگان کمیسیون بهداشت اعلام کردند که حوزه سلامت مشکلات بیشتری پیدا می کند.دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت در آخرین روزهای سال 91 دعوت ما را به کافه خبر پذیرفت تا از پیش بینی هایش برای سال آینده بگویید

همانطور که می دانید، دکتر محمدحسن طریقت در جلسه رای اعتماد خود در مجلس کاهش سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان از 60 درصد به 30 درصد را یکی از اولویتهای کاری خود عنوان کرد.به نظر شما این در شرایط فعلی امکانپذیر است؟

اینکه بتوانیم سهم هزینه درمان مردم را زیر 30 درصد برسانیم آرزوی همه ماست و در ماده 90 برنامه چهارم هم این موضوع عنوان شده است اما این قانون تمام شد والان دو سال از برنامه اجرای برنامه پنجم توسعه هم می گذرد اما این اتفاق نیفتاده است.الان با توجه به اینکه تورم در حوزه سلامت 100 درصد است به نظرم شدنی نیست اما به هرحال باید طوری برنامه ریزی و مدیریت شود که به این سمت حرکت کنیم.

نمایندگان کمیسیون بهداشت بودجه سلامت در سال آینده را بسیار کم اعلام کردند و معتقدند که با این بودجه کم امکان حل مشکلات این حوزه وجود ندارد.در این شرایط سال بعد هم حوزه سلامت باز هم مشکل اعتبار پیدا می کند؟

طبق اطلاعات و منابع مالی بودجه سال 92 را نه تنها بهتر نمی دانم،بلکه نگرانم که با این اعتبارات بودجه سلامت و پرداخت مردم از جیبشان بالای 70درصد می رود.در بودجه پیش بینی شده نرخ ارز تک نرخی شود که حدود 2 هزار تومان می شود و ارز مرجع هم برای دارو و تجهیزات نداریم. اما در بودجه یک ردیفی را دیدند که به نظر من سوری است و قرار است که بودجه دانشگاههای علوم پزشکی را کاهش دهند که از این کاهش حدود 1850 میلیارد تومان به عنوان نرخ ارز برای دارو می گذارند.اما به نظر من غیرواقعی است و شاید برای اقناع کردن مجلس باشد.به هرحال ما امسال مشکلات جدی در زمینه دارو داشتیم که امیدوام برای سال بعد تکرار نشود.

همانطور که می دانید آبان ماه امسال روسای دانشگاه های علوم پزشکی به معاون رئیس جمهورنامه ای نوشتند و به کمبود بودجه اعتراض کردند.حالا که قرار است برای سال بعد هم کم شود،پس تکلیف این دانشگاهها چه می شود؟

درسال 91 مشکل ما تامین نشدن منابع مالی بود و از 156 میلیارد تومان بودجه بخش سلامت،حدود 100 هزار میلیارد تومان آن محقق شد که این رقم کمی بود و سعی شد تنهاحقوق پرسنل و کارمندان پرداخت شود.درتملک دارایی هم در کل کشور اتفاق قابل توجهی نیفتاد چون حدود 40 هزار میلیارد تومانی که بود خوشبینانه 6 تا 8 هزار میلیارد آن محقق شد که رقم قابل توجهی نیست.برای بودجه سال بعد هم که در سه ماه اول سال تنخواه دادیم و 3 دوازدهم است که بعید می دانم برای حوزه سلامت اتفاقی بیفتد به خصوص اینکه حدود 20 درصد باید به حقوق کارمندان اضافه شود.در سه ماهه دوم بعدی هم با توجه به مسائل سیاسی که برای دولت دهم عمری باقی نمانده انگیزه کاری نیست ،بنابراین در 6 ماهه اول سال به نظرم اتفاقی در این حوزه رخ نمی دهد.البته باز هم بستگی به منابع مالی دولت دارد که از حدود 41 هزار میلیارد تومان در سه ماهه اول سال چقدر محقق شود که اگر خوشبین باشیم همان وضعیت سال قبل باشد.

امسال هم سهم بخش سلامت از هدفمندی یارانه ها پرداخت نشد؟

همانطور که می دانید مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرا نمی شود چون دیدگاه ما این است که برای دولت بعد بگذاریم.در این مرحله هر پولی که هست باید به خاطر قولی که دولت بدون کارشناسی داد و مجلس را در برابر کار انجام شده قرار دادباید به مردم پرداخت شود،بنابراین پولی نمی ماند برای سهم بخش سلامت.در حالیکه باید دولت هر درآمدی از هدفمندی یارانه ها داشت یک درصد آن را برای بخش سلامت کنار می گذاشت.

آقای دکتر امسال تعرفه های سال بعد اعلام شد اما گویا قرار است با توجه به تورم باز هم افزایش یابد.آیا این موضوع می تواند قانونی باشد؟

برای اولین بار دولت یک ماده از قانون را دولت اجرا و تعرفه ها را اعلام کردکه باید به فال نیک گرفت.اما تورم پایان اسفند حدود 30 درصد اعلام شد، پس با این تعرفه اتفاق خوبی رخ نمی دهد، ضمن اینکه تورم در حوزه سلامت بالای 50 درصد است.بنابراین نمی توان وضعیت خوبی را پیش بینی کرد.

پس به نظر شما هنوز هم تعرفه ها واقعی نیستند؟

نه چون دولت براساس درآمد بیمه ها این تعرفه ها را مشخص می کند.در حوزه سلامت درآمدهای اختصاصی 33 درصد و درآمد بیمه 20 درصد است.بنابراین بیمه ها دچار کمبود منابع می شوند و بیمارستانها نمی توانند به موقع درآمدشان را بگیرند و مطالبات بیمارستانها پرداخت شود.ارزش پولی که 10 ماه پیش باید به بیمارستانها پرداخت می شد یک شوم شده و سومدیریت دولت را جامعه پزشکی باید پرداخت کند.متاسفانه رئیس جمهور معتقد است که جوزه سلامت چاه وِلی هست که هرقدر پول بریزی پر نمی شود،درحالیکه اگر مقایسه با کشورهای دیگر کنیم بودجه بخش سلامت در کشور ما خیلی کمتر است و ا ین یک تفکر نادرست است که به نظرم اصلاح پذیر نیست چون چنان شست و شوی مغزی شدند که به حوزه سلامت به چشم خوبی نگاه نمی کنند.همچنین مدیران حوزه سلامت راکم توان می دانند، در حالیکه همه مدیران ما بین صفر و صد نیستند و تفاوت کمی دارند و مدیران در تمام وزارتخانه ها همین گونه هستند.بنابراین تغییر آنها تفاوتی ندارد.

در این شرایط چه کاری می توان برای این مردم کرد که در حال حاضر هم 70 درصد سهم درمان را می پردازند؟

من تصور می کنم باید برای مردم دعا کرد.من خودم خیلی از این مدیران امیدی ندارم.در مجلس تلاش می کنم اما با توجه به محدودیت منابع مالی کاری نمی توان کرد.همچنین با اجرا نشدن مرجله دوم هدفمندی یارانه ها درآمدی نداریم.البته پیشنهاداتی راجع به ارز و تجهیزات پزشکی داشتیم که منابعی را در نظر بگیریم بدون آنکه در بودجه هم افزایشی باشد.

چه پیشنهاداتی؟

ما به دولت پیشنهاد دادیم دارویی که با ارز 2500 تومان وارد می کنیم را به شرکتهای دارویی با ارز آزاد بدهیم و مابه التفاوت را یارانه به شرکتهای بیمه بدهیم و به اصطلاح بیمه را اصلاح کنیم تا از دفترچه استفاده شود و نگوییم که دارو بیمه نیست.

الان حدود حدود 42 میلیون نفر بیمه تامین اجتماعی هستند.به نظر شما اصلاح بیمه امکان پذیر است؟

من معتقدم با توجه به سهم بالایی که از بیمه شده گرفته می شود باید در نحوه خدمات رسانی عدالتی شود. ممکن است در شهری بیمارستان تامین اجتماعی باشد و خدمات رایگان باشد اما در جاهایی که بیمارستان نیست ،بیمار فرانشیز پرداخت می کند که این تبعیض درمیان بیمه شدگان است.بنابراین باید منابع میان بیمه شده ها عادلانه تقسیم شود.

بنابراین مهمترین برنامه شما در کمیسیون برای سال 92 تجمیع بیمه هاست؟

امسال این موضوع را در کمیسیون داریم.تجمیع بیمه ها در قانون هم دیده شده است.مسئولان بیمه سلامت ایرانیان اعلام کردند که 17 صندوق بیمه داریم اما تامین اجتماعی یک اختلاف برداشت از مصوبه قانون دارد،چون آنچه که در قانون آمده تجمیع تما صندوقهای بیمه جز وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح است که آن هم باید به اذن مقم معظم رهبری باشد که ایشان هم فرمود برای سایر بیمه ها دوسال اجرا شود و بعد تصمیم گیری شود،اما تامین اجتماعی خود را مستثنی می داند. متاسفانه درصدی که بیمه شدگان تامین اجتماعی می دهند از خدمات درمانی و نیروی مسلح بیشتر است و این عدالت نیست.اگر بخواهیم تجمیع کنیم باید درصدها یکسان شود.

چند وقت پیش اعلام شد که در کشور کمبود داروی بیهوشی داریم اما بعد اعلام شد این موضوع حل شده.آیا واقعا الان کمبودی نداریم؟

الان هم برخی داروها نیستند و قول داده شده تامین شود.

این مشکل به خاطر کمبود ارز برای واردات بود یا تحریم؟

به نظر من به خاطر سو مدیریت بود. در مورد این موضوع یک مجموعه بیرون از وزارت بهداشت مقصر هستند و هماهنگی بین بخشی نبود. چون برنامه های وزارت بهداشت 30 درصد در حوزه است و 70 درصد به ارگانها و سایر دستگاهها مربوط است.اگر هماهنگی میان آنها نباشد مشکلات پیش می آید.در حوزه دارو هم همینطور تحریم بود اما بیشتر سومدیریت به ما صدمه رساند.

 رئیس انجمن پزشکان بیهوشی کشور اعلام کرده که الان از داروی بیهوشی قدیمی استفاده می شود،صحت دارد؟

در یک قلم واقعا کمبود داریم و دارویی استفاده می شود که  15 سال پیش استفاده می شده است، اما نباید مردم را نگران کرد.ما پیگیر هستیم. البته در تولید داخل دارو هم مشکل داریم و برخی داروها کمبود دارند.

به سو مدیریت اشاره کردیدبه نظر شما جابه جایی وزیربهداشت در روزهای پایانی دولت  هم در این سو مدیریت هاموثر است؟

بله.مجلس موافق نبود که آخر سال این اتفاق بیفتد،  بخصوص اینکه خانم دکتر دستجردی هم خوب عمل می کرد، اما قبل از برکناری هم تحت فشار بود و بانک مرکزی ارز نمی داد.متاسفانه تسویه دولتمردان با وزیر باعث شد که در حوزه سلامت مردم مشکل پیدا  کنند.

آقای دکتر،پزشکان عمومی مشکل بیکاری و حقوق کم را دارند،اما دکتر طریقت منفرد قول داده اند که این مشکل را حل کنند.به نظر شما با این بودجه کم امکانپذیر است؟
هم اکنون 70 درصد خدمات به بیماران را پزشکان عمومی می دهند اما حقوق ناچیزی دارند اما در لایحه دولت مبلغی برای افزایش حقوق ندیدم .الان حقوق یک پزشک از بهورز روستا کمتر است. اما همه باید به حقوقشان برسند.قرار بود اگر پزشک خانواده اجرا شود ،حقوقشان اضافه شود اما منابعی در سه ماهه اول پیش بینی نشده و قرار است که آزمایشی اجرا شود .

با این شرایط وضعیت سلامت را چگونه پیش بینی می کنید؟

سیاستهای کلان سلامت در مجمع تشخیص مصلحت در دست بررسی است و در فروردین هم جلسات آن ادامه پیدا می کند که احتمالا به دولت بعدی مربوط است.امیدوارم تغییراتی در بودجه بدهیم چون ما نسبت به سلامت حساسیت ویژه ای داریم،چون خط مقدم روبه رویی با مردم نمایندگان هستند و از ما انتظار دارند .حدود 20 سال پیش هم مقام معظم رهبری،اعلام کردند که بیمار نباید دغدغه ای جز بیماری داشته باشد اما ما کاری نکردیم و مردم نگران هزینه درمان هستند،بنابراین امیدوارم در حوزه سلامت بتوانیم مشکلات مردم را در سال بعد کم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha