با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی سال 91 و افزایش بعضی از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و با عنایت به این که محیط اقتصادی اثر غیر قابل انکاری بر روند گسترش یا کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، به نظر می‌رسد که در سال 92 بر اساس تجارب گذشته آسیب های اجتماعی باز هم ادامه داشته باشد .

در سال ۹۲ باید منتظر چه اتفاقات اجتماعی باشیم؟
سلامت نیوز : با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی سال 91 و افزایش بعضی از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و با عنایت به این که محیط اقتصادی اثر غیر قابل انکاری بر روند گسترش یا کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، به نظر می‌رسد که در سال 92 بر اساس تجارب گذشته، اتفاق‌های زیر صورت گیرد:

- با تعطیلی دو هزار واحد صنفی در سال جاری، که بر اثر ورود سونامی‌وار کالای خارجی صورت گرفت، پیش‌بینی می‌شود بیکاری افزایش یابد.

- به نظر می‌رسد با توجه به انجام ندادن اقدامات فرهنگی مفید، هویت فرهنگی و دینی ما باز در یک روند غیرعادلانه مورد شبیخون ناتوی فرهنگی قرار گرفته و تداوم هجوم‌های قبلی در قالب مد و لباس و لوازم آرایش و حتی گفتمان بیگانه صورت بگیرد.

- مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهرها ادامه خواهد یافت و به خاطر کم بودن دستمزد کارگران کودکان کار رشد مضاعفی خواهند یافت.

- باید مواظب بود به دلیل جابجایی دولت و انتخابات ریاست جمهوری، مسوولین سطوح میانی به بهانه بلاتکلیفی و خلاء مدیریت کلان باعث رکود بیشتر کار مردم نشوند.

- احتمال می‌رود ارزانی مواد مخدر روانگردان مثل شیشه ادامه یابد. با وجود مبارزات بی امان نیروی انتظامی و نهادهای قضایی با این مواد خانمان‌سوز، تولید کلان آن رشد چشمگیری دارد و درنتیجه مافیای مواد مخدر برای یافتن بازار و مصرف‌کننده جدید اقدام به فعالیت‌های گوناگون ازجمله تغییر نام و شکل مواد روانگردان خواهند کرد. از همین حالا باید اعلام کرد هر ماده جدیدی با هر نام عجیب و غریب، پایه در مواد روانگردان فعلی دارد و نباید موجب فریب افراد شود.

- به علت فشارهای اقتصادی، آمار اضطراب بالا رفته و به دنبال خود رشد آمار طلاق را خواهد داشت و در مقابل آن، آمار ازدواج در سکون جاری خود مانده و کمتر نیز خواهد شد.

- با توجه به روند مذاکرات هسته‌ای، از آنجا که در سال 92 این مذاکرات به مراحل امیدوارکننده‌ای خواهد رسید، دلالان سکه و ارز، با دیوار زیان روبه‌رو خواهند شد و به دنبال آن ارزانی کالاها در نیمه دوم سال باعث خوشحالی مردم خواهد شد.

- آمار ترک تحصیل یا خودداری از ورود به تحصیلات دانشگاهی به مرحله تاسف‌آوری خواهد رسید چراکه ایجاد مشاغل جدید در نقطه امیدوارکننده‌ای توقف نکرده بلکه روند نزولی خواهد یافت.

- فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه بیگانگان در زمینه دارو و مواد حیاتی موجب آزار بیشتر بیماران خواهد شد.

- با توجه به گسترش سطح زیر کشت تریاک در افغانستان، به دلیل دخالت سازمان موساد در انبار کردن تریاک در افغانستان و جلوگیری از ورود آن به ایران و با توجه به مقابله بی‌امان با تولید کراک، هرویین خیابانی در بازار مصرف زیادتر شده و جایگزین کراک خواهد شد.

- تاسف عمیق درمورد بالا رفتن آمار اعتیاد و ایدز خواهد بود چراکه تغییر و تحولات سیاسی که موجب اشتغال فکری مدیران ارشد و میانی خواهد شد، باعث می‌شود از توجه به مسائل اصلی و حیاتی دور شوند.

منبع : خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha