یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 70410

خدمات رایگان اورژانس در سراسر کشور بدون وقفه انجام می‌پذیرد و به نظر می‌رسد هر سال بیش از گذشته مردم نسبت به این خدمات راضی هستند.

عملیات اورژانس 115 بهتر از سالهای گذشته
سلامت نیوز : در ایام تعطیلات نوروزی که بسیاری از مردم به همراه خانواده ها عازم مسافرت هستند برخی از دستگاه های خدماتی به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت هستند.

دستگاه هایی همچون اورژانس 115، هلال احمر، نیروی انتظامی، راهداری، بیمارستان‌ها، شهرداری‌ها و برخی دیگر از دستگاه‌های فرهنگی که خدمت‌رسانی به مردم را بدون وقفه انجام می‌دهند.

در این بین اورژانس 115 به نظر پرکارترین دستگاه خدماتی به مردم است چرا که با افزایش حجم سفرها و به تبع آن رخ دادن حوادث گوناگون باعث می‌شود که تکنسین‌های اورژانس 115 در مناطق مختلف کشور حضور چشمگیری داشته باشند.

 از این رو حضور معاون عملیات اورژانس کشور در مازندران را فرصتی مغتنم دانستیم تا درباره ماموریت‌های این ایام، خدمات ارائه شده، میزان عملکرد استان‌های مختلف کشور ، مشکلات پیش رو و توقعات متقابل اورژانس، مردم و دستگاه‌های دیگر با او به گفت‌وگو بنشینیم.

محمد سرور در گفت‌وگو با فارس به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

 وی با ابراز رضایت از اورژانس 115 سراسر کشور به دلیل ایثار در راه خدمت ‌بدون چشم‌داشت به هموطنان خود بیان داشت: خدمات رایگان اورژانس در سراسر کشور بدون وقفه انجام می‌پذیرد و به نظر می‌رسد هر سال بیش از گذشته مردم نسبت به این خدمات راضی هستند.

 فارس: عملکرد مازندران در بخش خدمات پزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 سرور : عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران بسیار مناسب و رضایت‌بخش بود به طوری که غالب شهرهای این استان اعم از پایگاه‌های پیش‌بیمارستانی و پایگاه‌های اورژانس بیمارستانی بسیار خوب خدمات ارائه می‌کردند.

فارس: کدام شهرها بهتر بودند؟

 سرور: همه شهرها خوب بودند اما شهرهای ساحلی به نظرم در آمادگی کامل قرار داشتند و عملکرد رضایت بخشی داشتند.

فارس: چه مسئله‌ای بیشتر در این بازدیدها به چشم می‌آمد؟

 سرور: حضور پزشکان متخصص و استقرار آنها در مراکز بسیار خوب بود و در مجموع باید گفت بسیار ارزنده بود.

فارس: در مجموع وضعیت امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 سرور: امسال به مراتب وضعیت بهتری را داریم چرا که با پیگیری‌های صورت گرفته و استفاده از تجربیات سال‌های قبل، پیش از شروع طرح امداد نوروزی، ابلاغ توسط مقام عالی وزارت صادر شد و از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته شد تا خدمات به مردم به ویژه در بخش فوریت‌های پزشکی و اورژانس بدون هیچ خللی صورت گیرد.

فارس: درباره حضور پزشکان متخصص در ایام تعطیلات توضیح دهید؟

سرور: بحث مرخصی پزشکان متخصص را پیش از شروع این طرح مدیریت کردیم و به نظر می‌رسد امسال مردم از خدمات ارائه شده رضایت‌مندی داشته باشند و این مهم را به وضوح مشاهده کردیم به طوری که اتاق عمل‌هادر سه روز آغازین بهار فعال بودند و عمل‌هایی نیز انجام گرفت و این نشان‌دهنده این است که کار مردم بر زمین نمانده است.

فارس: به نظر می‌رسد که مردم به خوبی از خدمات اورژانس آگاهی ندارند و اورژانس برایشان فقط به معنی حضور در صحنه تصادفات است، نظر شما چیست؟

 سرور: فوریت‌ها این جوری تعریف می‌شود که هر چیزی سلامت انسان را تهدید جدی می‌کند باعث فوریت می‌شود که این تهدید می‌تواند از مسمومیت‌ها گرفته تا حوادث و سوانح تصادفات و مشکلات قلبی و نارسایی و هرنوع بیماری دیگری باشد اما ارائه این خدمات باید فرهنگ‌سازی شود که به نظر می‌رسد آگاهی بخشی جامعه نسبت به خدمات اورژانس روز به روز بالاتر می‌رود.

فارس: اظهار نظر نسبت به آگاهی بخشی جامعه درباره خدمات اورژانس دلیلی هم دارد؟

 سرور: ما در سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار ماموریت در کشور انجام دادیم و هر سال غالبا 20 درصد افزایش ماموریت داریم که این خود نشان‌دهنده سطح آگاهی و رضایت‌مندی مردم نسبت به خدمات اورژانس است.

فارس: رسانه‌ها چه نقشی در این خصوص دارند و آیا به خوبی این نقش را ایفا کردند؟

 سرور: از رسانه‌ها در بحث اطلاع‌رسانی راضی نیستیم چون غالب رسانه‌ها پولی کار می‌کنند در حالی که خدمات اورژانس به صورت رایگان انجام می‌شود اما رسانه‌ها از ما توقع پول دارند و در این زمینه رسانه‌ها نسبت به فوریت‌های پزشکی و اورژانس کم‌لطفی دارند اما نقش رسانه‌ها در بالا بردن سطح آگاهی جامعه بی‌بدیل است.

فارس: با توجه به افزایش حجم مسافرت‌های داخلی در نوروز امسال خدمات اورژانس چه میزان افزایش داشته است؟

 سرور: در حوزه فوریت‌های پزشکی در سال جاری روز به روز افزایش چشمگیری می‌بینیم.آمار 6600 ماموریت در روز اول و 8800 ماموریت در روز سوم نشان‌دهنده حجم مسافرت‌ها و استفاده مردم از خدمات پزشکی است.

فارس: حضور اورژانس در مناطق مختلف کشور چطور بود؟

 سرور: اورژانس 115در  نقاط مختلف در جلوی چشم مردم آماده خدمت‌رسانی هستند که این خود باعث افزایش ماموریت‌ها شد اما اینکه تعداد اورژانس‌ها افزایش پیدا کرده است یا خیر فعلا قابل قضاوت نیست چرا که ما پوشش در این حوزه را افزایش دادیم و ممکن است این پوشش بیشتر ، مراجعه را افزایش داده باشد که باید با مطالعه دقیق‌تر به این موضوع توجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha