محیط، عوامل اقتصادی و خانواده از جمله عوامل گرایش نوجوانان وجوانان به سوی اعتیاد هستند و می‌توانند موجب تخریب آینده یک جوان و نوجوان شوند.

خانواده ها در پیشگیری از اعتیاد نقش موثر و کلیدی دارند
سلامت نیوز : کیوان همتی متخصص اعصاب و روان و متخصص در حوزه اعتیاد در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: خانواده به دلیل نقش تربیتی که دارد، می‌تواند در کنترل فرزندان خود نقش مهمی را ایفا کند؛ چرا که فرزند در محیط خانواده رشد می‌یابد و شخصیت آن شکل می‌گیرد.
 
وی تصریح کرد: محیط، عوامل اقتصادی و خانواده از جمله عوامل گرایش نوجوانان وجوانان به سوی اعتیاد هستند و می‌توانند موجب تخریب آینده یک جوان و نوجوان شوند.

وی تاکید کرد: به عنوان نمونه، اگر پدر یا مادری به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند چگونه می‌توانند فرزندان خود را سالم تربیت کنند؛ چرا که والدین الگو و سرمشقی برای فرزندانشان هستند و حتی مصرف سیگار نیز در برابر دیدگان فرزندان هرگز مطلوب و پسندیده نیست.

پزشک متخصص در زمینه اعتیاد به مواد مخدر خاطر نشان کرد: در برخی مواقع جوانان و نوجوانان برای این‌که از سوی همسالان خود طرد نشوند اقدام به کارهای خطرناک می‌کنند و با این عمل آینده خود را خراب و تباه می‌سازند.
 
همتی در ادامه به عوامل ریسک پذیری اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که برخی افراد ریسک پذیر هستند و این عده از افراد بدون توجه و نگاه به آینده مشکل ساز می‌شوند.

وی گفت: با ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها در مدارس، بهبود شرایط اقتصادی و آشنایی خانواده‌ها با اثرات سوء مصرف مواد می‌توان آگاهی لازم را داد تا آن‌ها نیز هوشیارانه عمل کرده تا در مواقع لزوم بر روی فرزندان خود کنترل دقیق وبه موقع داشته باشند.
 
وی به نقش آموزش در پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش، مهم ‌ترین راهکار برای دور ماندن افراد از مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی است؛ چرا که آموزش در تمام دنیا نتیجه مثبت دارد و برای فرزندان از سنین پایین موثرتر خواهد بود.
 
همتی دوست‌یابی را یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری از اعتیاد فرزندان عنوان کرد وگفت: پیدا کردن دوستان خوب باید به فرزندان آموزش داده شود تا بدانند دوست خوب را چگونه بیایند تا از دوستان ناباب دور شوند؛ چرا که دوستان نیزیکی از عوامل گرایش به اعتیاد و مواد مخدر هستند.
 
همتی با بیان این که در بین مواد هروئین از قبح بالایی برخوردار است، خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که هروئین قبح بسیاری دارد افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند از جامعه طرد شده وکسی به آن‌ها توجه نمی‌کنند.
 
پزشک متخصص اعصاب و روان و اعتیاد به مواد مخدر گفت: داشتن تفریحات سالم، محبت والدین به صورت متعادل، توجه به محیط - اطرافیان و دوستان فرزندان از سوی والدین می تواند در کنترل آن‌ها و پیشگیری از مواد مخدر نقش مهم و موثری داشته باشد.
 
وی به نقش رسانه‌ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها با ارائه برنامه‌های آموزشی، اطلاع رسانی، آگاهی دهی و آموزش‌های لازم نیز می‌توانند جوانان و نوجوانان را نسبت به عواقب استفاده از مواد مخدر آگاه کرده و آن‌ها را از خطر جدی دور کنند.
 
همتی پزشک متخصص اعصاب و روان و اعتیاد به مواد مخدر در پایان گفت: به فرزندان نه محبت بیش از حد شود و نه بی محبتی از سوی والدین صورت گیرد، بلکه محبت در چهار چوب قوانین و متعادل صورت گیرد و بی قید و شرط نباشد؛ چرا که بی‌محبتی نیز می‌تواند مخرب باشد و عواقب سوء به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha