سلامت نیوز : مشاور علمی طرح پایش سلامت ایرانیان از اجرای طرح غربالگری ایرانیان بالای 30 سال خبر داد و گفت: در این طرح ایرانیان بالای 30 سال از نظر فشار خون، قد و وزن غربالگری می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان نظام پرستاری ؛ عباس عباس‌زاده با بیان اینكه نتایج حاصل از طرح پایش سلامت ایرانیان در نرم‌افزار طراحی اطلاعات و در نهایت در قالب پرونده الكترونیك سلامت نگهداری می‌شود، گفت: در صورت اجرای موفق این طرح، غربالگری یاد شده برای سایر گروه‌های سنی در كشور اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینكه نتایج حاصل از این طرح می‌تواند «data base» برای دیگر فعالیت‌های سلامت باشد، افزود: این نتایج همچنین می‌تواند مبنایی برای پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان باشد.

مشاور علمی طرح پایش سلامت ایرانیان با بیان اینكه در این طرح همه‌ ایرانیان در سراسر كشور پایش می‌شوند، اضافه كرد: دانشجویان پرستاری و مامایی غربالگری را در شهرستان‌ها و بهورزان این طرح را در روستاها (مراكز و خانه‌های بهداشت) اجرا می‌كنند.

عباس‌ زاده با بیان اینكه همه ایرانیان بالای 30 سال تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند، افزود: به مراجعه‌كنندگانی كه بعد از پایش مشخص شود دچار چاقی یا عارضه پر فشاری خون هستند، جزوه های آموزشی برای مراقبت خود داده می شود.

وی افزود: مبتلایان به پرفشاری خون برای دریافت خدمات درمانی بیشتر به پزشك ارجاع داده می‌شوند.

مشاور علمی طرح پایش سلامت ایرانیان اضافه كرد:‌ برآورد اولیه از شمار دانشجویان پرستاری و مامایی كل كشور 100 هزار نفر است كه همه‌ دانشجویان از سال اول تا چهارم مقطع كارشناسی و حتی دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد و دكترا را شامل می‌شود.

عباس زاده با بیان اینكه در این طرح همه‌ دانشجویان پرستاری، مامایی، اتاق عمل، بیهوشی و... مشاركت می‌كنند، افزود: البته پرستاران شاغل و بازنشسته، اعضای هیات علمی و... نیز در این طرح بسیج می شوند و مشاركت می كنند.

مشاور علمی طرح پایش سلامت ایرانیان اظهارداشت: دانشجویان در این طرح در مدت یك هفته با تشكیل پایگاه‌هایی، خدمات رایگان ارائه می‌دهند و شركت در این طرح برای دانشجویان مامایی و پرستاری به عنوان كارآموزی محاسبه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha