دانشمندان آمریكایی دریافتند سلولهای بنیادی جنینی به تكان خوردن و یا غوطه‌ور شدن آرام مانند آنچه كه در رحم مادر روی می‌دهد، علاقمندند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آسوشیتدپرس، محققان دانشگاه اموری و موسسه فناوری جورجیا می‌گویند این تكان خوردن آشكارا رشد سلولهای بنیادی جنینی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند روزی برای كنترل این امر كه در نهایت سلولهای بنیادی جنینی به چه نوع سلولی تبدیل شوند، مورد استفاده قرار گیرد.

"ریك كارپندو" یكی از محققان این گروه كشف كرد قرار دادن سلولهای بنیادی جنینی در لوله آزمایش در صفحه همزن آزمایشگاه، خوشه‌های سلولی متمایزشونده سالم و متحدتری تولید می‌كند.

این محققان سپس دریافتند می‌توان با انواع مختلف حركت‌ها در حال غوطه‌وری، رشد سلول را مهار كرد.

"تاد مك دویت" استادیار دانشگاه اموری، محقق موسسه فناوری جورجیا و مجری این تحقیقات گفت سلولهای بنیادی جنینی تحت شرایط منحصر به فردی در رحم مادر رشد می‌كنند و تاكنون هیچكس نتوانسته بود اثر حركت را بر فرایند رشد این سلولها مورد مطالعه قرار دهد.

وی گفت "معمولا در آزمایشگاهها انواع و اقسام چیزها را به نمونه‌های كشت شده اضافه می‌كنند تا روی مسیر سلول اثر بگذارند ولی ما توانستیم فقط با مقداری حركت مایع، میزان تمایز و اندازه خوشه‌های سلولی را كنترل كنیم."
در روش‌های كنونی رشد سلولهای بنیادی جنینی آنها را دور از هم قرار می‌دهند و از این رو این سلولها به یكدیگر نمی‌چسبند. اما دانشمندان گمان می‌كنند حركت دادن آرام سلولها و غوطه‌وركردن آن‌ها توزیع مواد مغذی به سلولها را افزایش می‌دهد.

نتایج این تحقیق در نشریه سلولهای بنیادی منتشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha